Yhä useammat suomalaiset täsmäruokailevat.
Kerroimme aiemmin K-ryhmän tiistaina järjestämästä mediatilaisuudesta, jossa käytiin läpi Suomen ruokatrendejä nyt ja lähitulevaisuudessa.
Kuluttajatutkimukseen perustuvan katsauksen mukaan suomalaiset hakevat ensi vuonna arkeensa entistäkin enemmän kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Ruokapöytiin halutaan muun muassa konstailematonta kotiruokaa, enemmän vihanneksia ja kalaa sekä kotimaisia antimia.
Lue myös: Uudesta juomasta tuli heti "järjetön hitti" kaupoissa: "Myytiin loppuun alta aikayksikön"
Nyt täsmäruokaillaan
Tilaisuudessa nostettiin esille myös täysin uusi ruokailmiö Suomessa: täsmäruokailu. Uusi ilmiö näkyy erityisesti pienissä kotitalouksissa ja kaupungeissa, joissa lähikauppa on eräänlainen jääkaapin jatke.
K-ryhmän mukaan täsmäruokailu on osa isompaa, jo pidemmän aikaa nousussa ollutta vaivattomuuden ilmiötä.
Sen sijaan, että ruokia valmistettaisiin isoja määriä useammaksi päiväksi eteenpäin, täsmäruokailussa ruokaa tehdään vain sen verran kuin kerralla aikoo syödä.
Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungarin mukaan täsmäruokailija suunnittelee syömisensä kunkin hetken mielihalujen pohjalta, ateria kerrallaan.
– Täsmäruokailija optimoi kilohinnan sijaan pientä tai kohtuulliseksi kokemaansa kertaostosta ja säästöpakkauksien sijaan suosii pienempiä pakkauskokoja minimoidakseen hävikkiä. Puolivalmiit vaihtoehdot ja valmisruoka ovat tärkeä apu arjessa.
Jungarin mukaan suunnittelemattomuus tarjoaa täsmäruokailijalle vaivattomuutta: edetään yksi ateria kerrallaan ja ei mietitä huomispäivän tai edes välttämättä saman illan ruokaa.
– Tämä toki johtaa siihen, että kaupassa käydään tiheästi. Ostetaan vain se, mitä juuri nyt tarvitaan.
Valmisruokien myynninkasvua ja pakastebuffet
Ruokakauppojen hyllyillä täsmäruokailu näkyy konkreettisesti tiettyjen tuoteryhmien myynninkasvuna. K-ryhmän mukaan myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi esimerkiksi pakkasesta myytävissä premium-annospizzoissa, valmisruokahyllystä löytyvissä wrapeissa sekä valmiiksi pilkotuissa hedelmissä.
Tulevaisuudessa täsmäruokailua vauhdittaa pienten ja ikääntyvien talouksien lisääntyminen. Jatkossa täsmäruokailussa halutaan tehdä vielä vahvemmin omia arvoja vastaavia ostopäätöksiä, eli terveelliseempää, vastuullisempaa ja laadukkaampaa.
Täsmäruokailua edesauttaa myös tuotekehitys, kuten multipakkaukset, joissa monta pientä pakkausta on pakattu yhteen. Myös esimeriksi pakastebuffetien kaltainen innovaatio mahdollistaa juuri itselle sopivan määrän ostamisen
– Ne ovat olleet 1–2 hengen talouksien suosiossa, Jungar kertoo.
Lue myös: Nämä tarjoustuotteet viedään käsistä – yhtä ruokaa myytiin jopa 290 kertaa normaalia enemmän
Katso myös: Pizzatäytteet muutamalla eurolla! Nerokas ruokakauppakikka
1:31