Mainos
Mainos

Suomalaisten jäätelön kulutuksessa yksi erikoisuus – erottaa Suomen muusta Euroopasta

Suomalaiset eivät kaipaa jäätelöltä makeutta, vaan ennen kaikkea selkeitä makuja. Itse jäätelön täytyy näytellä annoksessa pääosaa. 

Jäätelö on asia, joka herättää suomalaisissa suuria tunteita, ja jokaiselta meistä tuntuu löytyvän oma suosikkimakunsa. Jäätelön suuresta suosiosta kertoo sen, että pohjoisesta sijainnista huolimatta olemme Euroopan suurimpia jäätelönsyöjiä; syömme jäätelöä reilu 13 litraa henkeä kohden vuodessa. 

Valion liiketoimintapäällikkö Tea Ijäksen mukaan suomalaisilla on jäätelön syömisessä yksi erikoisuus, joka erottaa meidät muusta Euroopasta.

– Meillä jäätelöä myydään tasaisesti ympäri vuoden, ei vain kesällä. Kesällä tiettyjen jäätelöiden, kuten puikkojen myynti kasvaa, mutta muuten kulutus on tasaista ympäri vuoden, Ijäs kertoo Makuja.fi:lle.

Halutaan, että itse jäätelö on pääosassa

Jäätelömaun suhteen suomalaisten mieltymykset eivät Ijäksen mukaan poikkea kovinkaan paljon muusta maailmasta. Suosikkimaut suklaa, kinuski ja mansikka tekevät kauppansa niin meillä kuin muuallakin maailmassa. Maltillisuus on kuitenkin asia, joka korostuu silloin, kun suomalaiset tekevät valintoja jäätelötiskillä.  

– Olemme tehneet paljon tutkimusta siitä, mitä ihmiset haluavat. Saimme selville, että ihmiset eivät halua niin ylenpalttista, överiä jäätelöä, Ijäs kertoo.

– Meillä jäätelön pitää aina olla sankari, ja hillot ja palat tulevat vain lisukkeena siihen, Ijäs lisää.

Jäätelötrendeissä korostuvat yksilölliset valinnat

Erityisesti premium-, eli niin kutsutut herkuttelujäätelöt maistuvat meille vuodenajasta riippumatta. Vasta viitisen vuotta sitten tiensä kauppojen jäätelöaltaisiin löytäneet premium-jäätelöt ovat tällä hetkellä valtavassa kasvussa.

Suosion selittää jäätelötrendeissä vallalla oleva yksilöllisyys. Halutaan juuri omaan herkutteluhetkeen ja omaan makuun sopivaa jäätelöä.

– Premium-jäätelö ostetaan itselle, sen kanssa ei tehdä kompromisseja. Kun ostetaan isoja pakkauksia, ne ostetaan perheelle, mutta herkuttelujäätelöt ostetaan itselle, jäätelöistä vastaava kategoriajohtaja Jussi Mattsson lisää.

***


 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.