Suomalaisoluesta tuli maailmankuulu yhdessä yössä: "Aamulla sitä heräsi ja katsoi puhelinta, että okei, tänään tällaista"

Suomalaisoluesta tuli maailmankuulu – MTV paikalla Savonlinnassa, jossa pannaan ilmiöksi noussutta Nato-olutta 7:39 Suomalaisoluesta tuli maailmankuulu – MTV paikalla Savonlinnassa, jossa pannaan ilmiöksi noussutta Nato-olutta
KATSO VIDEO: Suomalaisoluesta tuli maailmankuulu – MTV vieraili Savonlinnassa, jossa pannaan ilmiöksi noussutta Nato-olutta. Miten idea hittiolueen oikein syntyi?

Savonlinnalaispanimon ajankohtainen olut on saanut valtavasti huomiota ympäri maailman. Panimon toimitusjohtaja Petteri Vänttinen kertoi MTV Uutiset livelle, miten idea OTAN Olutta -juomaan, eli Nato-olueen syntyi.

Suomen liittyminen Natoon on puhuttanut koko kevään ja alkukesän ajan. Savonlinnalainen pienpanimo Olaf Brewing päätti toukokuussa tuoda markkinoille ajankohtaisesti nimetyn juomatuotteen, Nato-oluen. Panimo kertoi tuolloin julkaisseensa OTAN Olutta -nimisen juoman Suomen historiallisen Nato-päätöksen kunniaksi. Esimerkiksi ranskaksi Naton lyhenne on Otan.

Panimo myytiin tyhjäksi alle viikossa

Nyt, noin puolitoista kuukautta myöhemmin, panimon toimitusjohtaja Petteri Vänttinen kertoo, millaisia seurauksia oluen julkaisulla oli. 

– Kaikki mitä ehditään tekemään, niin menee. Olut tuntuu olevan kuuma juttu tällä viikolla varsinkin, kun saatiin hyviä uutisia Madridista, Vänttinen tiivisti tilanteen MTV Uutiset Liven haastattelussa torstaina. 

Oluen lanseerauksen jälkeen panimo myytiin tyhjäksi oluesta alle viikossa. Siksi tölkkeihin jouduttiin aluksi pakkaamaan jopa eri olutlaatuja. 

– Aluksi tosiaan meni kaikki. Nyt Nato-tölkkeihin pakataan pelkästään ipa-olutta. Siinä mielessä kyseessä on poikkeuksellinen tuote, kun ihmisiä ei kiinnostanut, mitä tölkin sisällä on, vaan se itse pakkaus, Vänttinen hymähtää MTV Uutisille.

Kymmenien miljoonien arvosta mediahuomiota nollabudjetilla

Vänttisen puhelin saattoi toukokuussa soida jopa 200 kertaa päivässä, kun toimittajat pyysivät haastatteluja ympäri maailman. Meltwaterin mediaseurantareportti paljastaa, että savonlinnalaispanimon oluesta on tähän mennessä kirjoitettu jopa 3000 nettiartikkelia, joista pelkästään 1000 on tehty Yhdysvalloissa. 

Meltwaterin arvion mukaan tuotteen ja panimon saaman julkisuuden arvo olisi ostettuna mediakampanjana ollut 68 000 000 euroa. Näissä luvuissa ei ole mukana televisiohaastattelut ja jutut.

– Washington Post on haastatellut, Tsekin yleisradioyhtiö kävi täällä toissa viikolla ja olen antanut tv-haastatteluita Japania myöten. Toukokuussa, kun tämä juttu oli kuumimmillaan, niin aamulla sitä heräsi ja katsoi puhelinta, että okei, tänään tällaista. Se oli aikamoista, Vänttinen muistelee.

Vänttinen uskoo, että Nato-oluessa kiinnosti kansainvälisiä medioita myös Savonlinnan läheisyys itärajalla. Nato-oluen paneminen rajan pinnassa on monen mielestä uskaliasta.

– Ehkä tämä tarina juuri kiinnosti maailmalla. Ja kun koko kevät oli täynnä synkkiä uutisia, niin tämä oli pieni huumorikevennys synkkään sotauutisointiin. Eihän me täällä Itä-Suomessa pelätä ollenkaan. Kun liitytään Natoon, niin juhlitaan.

Olisiko Olaf Brewing -panimon toimitusjohtaja ikinä uskonut, että Nato-olut saavuttaa tällaisen huomion? Katso videolta Petteri Vänttisen haastattelu.

Artikkelin yllä olevalla videolla Petteri Vänttinen kertoo, mistä ja miten idea Nato-oluesta alun perin syntyi. Vänttinen paljastaa myös, miten oluen maailmanvalloitus sujuu.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!