Mainos
Mainos

Suomalaiset yksimielisiä: Tämä on tärkein kriteeri joulukinkkua valitessa

Seitsemään kotitalouteen kymmenestä aiotaan tänäkin vuonna ostaa joulukinkku – ja tärkemmin sanottuna kotimainen sellainen. 

Lihatiedotuksen ​​​​​​​joulukinkun ostoaikomuksia selvittäneen tutkimuksen mukaan kinkku ostetaan noin 70 prosenttiin suomalaisista kotitalouksista. Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia ostaa kotimaisen kinkun. Suosituimpia kinkkuja ovat pienet, luuttomat kinkut.

Joka neljäs talous ei osta kinkkua lainkaan ja 7 prosenttia miettii vielä kinkkuhankintojaan.

Videolla neuvotaan mitä kinkulle kannattaa tehdä, ennen kuin se laitetaan uuniin. Artikkeli jatkuu videon alla. 


Jos kinkkua ei hankita, 38 prosenttia talouksista korvaa sen jollakin muulla ruualla. Useimmiten kinkun korvaa kalkkuna, kala, riista, kasvikset, tofu, seitankinkku tai muu liha. 

Pienten kinkkujen suosio jatkaa kasvuaan

Joulukinkkuja myydään vuosittain 6-7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2017 kinkkuja syötiin noin 6,9 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli vajaa 6 prosenttia.

Perinteisten isojen luullisten joulukinkkujen suosio on edelleen vähenemässä ja ostetuin kinkku on verkkoon pakattu pienehkö, 3-5 kilon painoinen luuton kinkku. Myös muut pienet luuttomat kinkut, kinkkurullat ja valmiiksi viipaloidut kypsät joulukinkut vievät tilaa isommilta kinkuilta.

Kotimaiset raa’at joulukinkut (pakastetut ja tuoresuolatut) ovat aina harmaasuolattuja, punaista väriä vahvistavaa nitriittiä niihin ei saa laittaa. Kypsänä myytäviin kinkkuihin nitriittiä saa käyttää.

Lähde: Lihatiedotus

 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.