Suomalaisesta säilykkeestä kasvoi niin iso hitti, että tuotanto kymmenkertaistetaan – sai nyt myös arvostetun palkinnon

Luonnonkala-säilyke
MTV

Hittituotteeksi jo alkuvuodesta noussut kotimainen Luonnonkala-säilyke palkittiin Vuoden lähiruokatekona 2020.

Kerroimme jo helmikuussa uudesta suomalaisesta säilykkeestä, josta kasvoi muutamassa viikossa niin haluttu tuote, että se loppui kaupoista. Pielisen kalan Luonnonkala-säilykkeestä povattiin tuolloin jopa tonnikalan korvaajaa ja MTV:n sokkomakutestissä tuotetta verrattiinkin juuri tonnikalaan.

Nyt Messukeskus tiedottaa, että hitiksi noussut säilyke on palkittu Vuoden lähiruokatekona 2020. Palkinto myönnettiin paitsi säilykkeestä myös pitkäjänteisestä työstä suomalaisen luonnonkalan käytön edistämiseksi. Pielisen Kalan 2000 euron arvoisen palkinnon lahjoittaa Suomen Messusäätiö, ja se luovutetaan Lähiruoka & luomu -messuilla Helsingin Messukeskuksessa elokuussa. Pielisen Kala voitti myös yleisöäänestyksen, joka oli käynnissä tapahtuman nettisivuilla maalis-huhtikuussa.

Palkitsemista perustellaan muun muassa siellä, että Pielisen Kalan järvikalatuotteet ovat kotimaassa kehiteltyjä, jalostettuja ja valmistettuja tuotteita. Niiden koko tuotantoketjun arvo säilyy Suomessa kalastuksesta ja tuotteisiin käytettävästä rypsiöljyn viljelystä alkaen. Säilykkeissä käytetään myös vähemmän arvostettuja järvikalalajeja, kuten särkeä, lahnaa ja säynettä, joiden pyynti parantaa järvien ekologista tilaa.

– Pielisen Kalan tavoitteena on koko olemassaolonsa ajan ollut saada suomalaista kalaa kustannustehokkaasti purkkiin kuluttajien saataville. Suomalainen kala on hyvää ja sitä on riittävästi saatavilla, joten suomalaisen kalan valitseminen kauppahyllyllä on mitä vastuullisinta toimintaa, sanoo Pielisen Kalan myynti- ja markkinointipäällikkö Juha Halonen.

Tuotanto kymmenkertaistetaan – myös kansainvälistyminen tavoitteena

Pielisen Kala tuottaa tällä hetkellä yli 3000 säilykekalapurkkia päivässä ja työllistää 18 henkilöä. Uudet investoinnit mahdollistavat tuotannon kymmenkertaistamisen jopa 30 000 purkkiin päivässä. Myös kansainvälistyminen on tavoitteena.

Pielisen Kala on vuonna 1994 perustettu perheyritys, joka toimii yhä synnyinsijoillaan Pohjois-Karjalan Nurmeksessa.

– Tällä hetkellä kartoitamme vientimarkkinoita. Tekemiemme investointien suuruusluokka on merkittävä, sillä meillä on pitkä kokemus alalta ja vahva usko siihen, että vastuullisesti tuotetulle, puhtaalle ja laadukkaalle suomalaiselle kalalle on kysyntää, Halonen toteaa.

Vuoden lähiruokateko -palkinto myönnettiin tänä vuonna kahdeksannen kerran. Palkinnonsaajan päättää vuosittain Lähiruoka & luomu -messujen kehitysryhmästä koostuva raati puheenjohtajanaan maa- ja metsätalousministeriön erityisasiantuntija Kirsi Viljanen. Tänä vuonna osana palkintoa järjestettiin ensimmäisen kerran yleisöäänestys, johon tuli 2898 ääntä maalis-huhtikuun välisenä aikana. Pielisen Kala voitti myös yleisöäänestyksen 36,2 prosentin ääniosuudella. Yleisöäänestyksessä olivat mukana Pielisen Kalan lisäksi Kokit ja Farmarit -elämysillallinen, Laidun Hereford, Silmusalaatti ja Suomen Artesaaniruoka ry.

Lähde: Messukeskus

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat