Mainos

Ostitko sinäkin? Yhden tuotteen myynti kasvoi kesällä ruokakaupoissa selvästi eniten: "On selvää, että koronatilanne näkyy"

Päivittäistavarakauppa ry julkaisi tilastot suomalaisten ruokaostoksista kesältä 2020. Poikkeuksellinen kevät heijastui myös kesän ruokavalintoihin.

Videolla: Kohuperunan sokkomakutestissä yllättävä lopputulos. 

Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto heinä-syyskuulta kertoo, että kotona syöminen jatkui kesällä, vaikka ravintolat avattiin. Tilastoista selviää, että selvästi eniten kasvoi perunan myynti. Perunaa ostettiin tänä kesänä 24,6 prosenttia enemmän kuin viime kesänä.

Perunakriisi uhkasi keväällä

Perunantuottajat tuskailivat keväällä ylijäämäperunoidensa kanssa suurtalouskeittiöiden ollessa kiinni. Kun joka puolella uutisoitiin pastan myynnin kasvusta, kotimaiset perunat uhkasivat jäädä paitsioon.

– Suurin haaste tuottajille on nyt se, että suurtalouskeittiöt ja koulut ovat kiinni, ja niihin ei mene perunaa. Ruokakaupoista perunaa ostetaan kyllä normaalisti, mutta jos miettii kokonaiskulutusta, niin suurtalouskeittiöpuolelta tulee tuottajille iso kakku, kommentoi Satokausikalenterin Samuli Karjula huhtikuussa perunatuottajien tilannetta.

Pälkäneen Aitoossa perunajalosteita, kuten rieskaa ja perunapastaa valmistava Heikki Penttilä totesi keväällä, että perunan kulutuksen pitäisi  kasvaa merkittävästi, ettei varastossa oleva sato päädy Suomessa kompostiin.

– Nyt olisi ihmisillä ihan huikea mahdollisuus hyödyntää se tuotettu peruna. Käytetään ne kotimaiset varastot loppuun, sillä siitä tulee moninkertainen vahinko, jos perunat päätyvät kompostiin.

Kulutus siirtyi ravintoloista kotikeittiöihin

Myös lihaa myytiin huomattavasti enemmän kuin vuotta aiemmin. Päivittäistavarakauppa ry kuitenkin muistuttaa, että myyntimäärät eivät osoita kulutuksen kasvaneen, vaan kertovat sen siirtyneen ravintoloista kotikeittiöihin. Koronatilanteesta johtuvien ravintolatoiminnan rajoitusten höllentäminen kesäkuussa vähensi kaupan heinä-syyskuun myyntiä toiseen vuosineljännekseen verrattuna jo hieman.

Myös sokeri, rypäleviinit ja virvoitusjuomat myivät noin 15 prosenttia enemmän viime vuoteen verrattuna. Pastatuotteiden myynti kasvoi kesällä 13 prosenttia viime edelliskesään verrattuna. Grillikausi ja kotona syöminen näkyivät myös mausteiden ja kastikkeiden myynnin kasvuna.

Tilastoista selviää, että myös vähäalkoholisten ja alkoholittomien oluiden myynti on kovassa kasvussa. Vuodessa niiden myynti on kasvanut 31,6 prosenttia. Oluen kokonaismyynnistä osuus on kuitenkin edelleen pieni, tammi-syyskuussa 3,3 prosenttia.

– On selvää, että koronatilanne näkyy myynnissä kautta linjan. Kesä tasoitti alkuvuoden suurimpia muutoksia, mutta muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne näkyvät koko vuoden tilastossa. Etenkin hyvin säilyvissä tuotteissa kasvu on ollut koko markkinan kasvua suurempaa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Lähes kaikki kaupat mukana tilastoissa 

Tilastossa ovat mukana SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju, joten se kattaa lähes koko Suomen 18,6 miljardin euron päivittäistavaramarkkinan.

– Päivittäistavaramyyntiä ei ole aiemmin tilastoitu tällä tarkkuudella. Tilasto on tehty yhdessä jäsenyritystemme ja Tilastokeskuksen kanssa. Iso ponnistus on vaatinut paljon työtä ja haluan vielä kiittää kaikkia osapuolia, Luoto sanoo.

Luodon mukaan tilasto on herättänyt runsaasti mielenkiintoa ja hyvää palautetta on tullut myös elintarviketeollisuuden yrityksiltä.  Tilasto sisältää myös kuluttajahintaindeksistä saatavat hintojen muutokset ja on kaikkien saatavilla PTY:n verkkosivuilla.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja