Mainos

Ruokatoimittaja testasi 90 sekunnin vähähiilihydraattisen leivän: "Supernopea ja proteiinipitoinen pikaleipä"

The Kitchn -ruokasivustolla esitellään vähähiilihydraattinen leipäresepti, joka on valloittanut internetin.

Videolla: Testaa myös Katin ketopizza!

Oletko jo kuullut 90 sekunnin ketoleivästä? Tämä helppo leipäresepti valloitti internetin viime vuonna ja sitä ovat kokeilleet niin kotikokit kuin ruoka-alan ammattilaisetkin. The Kitchn -ruokasivuston ruokatoimittaja Danielle Centonin mukaan kyseessä on yhtä helppo resepti kuin mikrossa tehtävä suklainen mukikakku.

– Näin se toimii: vatkaat munan kookos- tai mantelijauhon kanssa, lisäät ripauksen suolaa ja leivinjauhetta, öljyä ja maitoa. Paista mikrossa 1,5 minuuttia ja saat aikaan leipäsen, Centoni ohjeistaa.

"Voisin hyvin kuvitella valmistavani tätä supernopeaa ja proteiinipitoista pikaleipää aamuisin"

Joissain resepteissä käytetään siis kookosjauhoja, toisissa mantelijauhoja. Villeimmissä versioissa joukkoon lisätään myös juustoa ja yrttejä. Centoni kokeili erilaisia versioita ja huomasi niiden hyödyt sekä puutteet. Kookosjauhoilla leipäsistä tuli kiinteitä ja hieman kuivahkoja. Jos nestettä lisäsi, leipä alkoi maistua liikaa kookokselta. Paremman lopputuloksen Centoni sai aikaan mantelijauhoilla.

– Tuplasin mantelijauhojen määrän kookosjauhoihin verrattuna jauhojen käyttäytymisen vuoksi. Nopea paisto mikrossa ja leivästä tuli hyvin kosteaa, pehmeää ja melko hataraa. Maku oli sopivan mieto, jotta pystyin laittamaan mitä tahansa täytteitä.

Paras versio leivästä tuli, kun ruokatoimittaja yhdisteli reseptiin kookos- ja mantelijauhoja. 

–  Leivästä tuli kostea, mutta tarpeeksi kiinteä pitääkseen muotonsa, eikä se maistunut kookokselta. Tämän jälkeen tein erilaisia kokeiluja: hasselpähkinäjauhot toimivat hyvin – juusto ja kevätsipuli toivat mahtavaa makua.

Centonin mukaan tämä ketogeeninen leipä ei korvaa elämyksenä tavallista vehnäleipää, sillä koostumus on kakkumaisempi. Hyvän lopputuloksen saa kuitenkin, kun leipää maustaa esimerkiksi yrteillä, mausteilla ja juustolla.

– En ole ketodieetillä, mutta voisin hyvin kuvitella valmistavani tätä supernopeaa ja proteiinipitoista pikaleipää aamuisin. Jopa lapseni pitivät siitä hillolla päällystettynä.


Lähde: The Kitchn

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja