Kansainvälisten asiakkaiden määrä laivamatkustajista kasvaa koko ajan. Maittaako suomalainen ruokatarjonta kaikille, vai pitääkö myös seisovan pöydän tarjonnan kansainvälistyä?
Kerroimme aikaisemmin tällä viikolla laivayhtiöiden buffettien kestosuosikeista, jotka maittavat suomalaisille vuodesta toiseen. Laivayhtiöiden edustajat kertovat, toimivatko samat maut myös kansainvälisille asiakkaille.
Ruoan alkuperä kiinnostaa
Eckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everin mukaan asiakkaat ovat tänä päivänä hyvin kiinnostuneita ruoan alkuperästä. Tämän vuoksi suuri osa Eckerö Linen ruokatavarantoimittajista on suomalaisia.
– Suomalaisuus ei ole mikään itseisarvo, mutta suomalaisten tavarantoimittajien kautta me voimme saada varmistuksen ruoan alkuperästä, Toikka-Everi kommentoi.
Ulkomaalaiset arvostavat suomalaista ruokaa
Kansainvälisten asiakkaiden (eli muiden kuin virolaisten ja suomalaisten) määrä laivamatkustajista kasvaa koko ajan, ja vaikka nämä Toikka-Everin mukaan arvostavatkin nimenomaan suomalaisen ruoan puhtautta, pitää menussa huomioida myös erilaiset ruokakulttuurit.
– Esimerkiksi tietyille aasialaisille asiakkaille pitää olla aina tarjolla chiliä sekä riisiä tai nuudelia, Toikka-Everi kertoo.

