Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Pitääkö Suomessa jättää tippiä ravintolassa? Alan asiantuntijat antavat vastauksen

6:13Parempaa palvelua ravintoloihin
Julkaistu 22.05.2019 11:50

Emmi Niiniaho

Suomalaiset ovat stereotyyppisesti huonoja tippaajia, koska meillä ei ole samankaltaista tippikulttuuria, kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Alan asiantuntijoiden mukaan positiivisella palautteella saattaa kuitenkin olla samankaltainen vaikutus, kuin tipillä.

Suomalainen palvelukulttuuri ei asiantuntijoiden mielestä jää muun Euroopan jalkoihin, mutta jostain syystä palautteen antaminen on meille edelleen hankalaa.

Huomenta Suomen aamussa suomalaisesta ravintoloiden palvelukulttuurista ja varsinkin tippaamisesta olivat keskustelemassa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ravintolaliikkeenjohdon lehtori Outi Rekola sekä Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström. Keskustelun voit katsoa pääkuvan videolta.

"Näkisin, että tippaamisen pitää perustua täysin vapaaehtoisuuteen"

Suomalainen ravintolakulttuuri on muuttunut huomattavasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Vikströmin mukaan palvelukulttuuristakin on tullut enemmän vuorovaikutteista.

Vaikka ravintolakulttuuri on mennyt eteenpäin, on alalle silti hankala saada työntekijöitä. Osasyiksi Rekola ja Vikström uskovat alan matalapalkkaisuuden ja fyysisyyden, mutta myös alan arvostuksen puutteen.

Sen sijaan, että ravintolaan lähtisi ”ravintolakriitikko”-asenteella, asiakkaiden tulisi Vikströmin mukaan ymmärtää, että kyse on vuorovaikutustilanteesta, joka lähtee molemmin puoleisesta kunnioituksesta ja arvostamisesta.

– Hyvästä palvelusta voi aina kiittää ja antaa positiivisen lisän sille tarjoilijalle, joka on sen ansainnut. Kun palvelu on hyvää, niin kohtuullinen palkinto siitä kannustaa tarjoilijaa tuottamaan samanlaisen elämyksen seuraavallekin asiakkaalle, Rekola toteaa.

Tippaaminen istuu hankalasti suomalaiseen kulttuuriin

Euro- tai prosenttimääräisesti oikeaa tippaussummaa on Rekolan mukaan hankala linjata. Harvalla on myöskään enää mukanaan käteistä rahaa tipin antamiseen. Joissain ravintoloissa tippi on tosin mahdollista antaa korttimaksukoneen kautta.

Mitään lakisääteistä tippisummaa Vikström ei ravintoloihin kannata, vaan pitää sitä henkilökohtaisena päätöksenä.

– Näkisin, että tippaamisen pitää perustua täysin vapaaehtoisuuteen. Meillä Suomessa ei vain ole sellaista kulttuuria. Rahan sijasta positiivisella palautteellakin voi olla ihmeellinen vaikutus, Vikström linjaa.

tippi tippaaminen tippausHarvalla on enää käteistä, jota jättää tipiksi.Shutterstock

Vikströmin edustama ravintolakonserni Noho Partners haluaa herättää keskustelua ravintola-alan arvostuksesta. Yhtiö palkitsee päivittäin yhden työntekijänsä asiakkaiden antaman palautteen perusteella. Päivän paras työntekijä saa 500 euron bonuksen, eli yritys ikään kuin antaa työntekijälle tipin asiakkaan puolesta.

– Me suomalaiset annamme aika niukasti positiivista palautetta ja toivoisin, että sitä annettaisiin vastapainona sille kritiikille. Rakentavaa kritiikkiä täytyy antaa, jotta toiminta kehittyy, mutta asiakaspalvelussa toimiva saa ylimääräistä motivaatiota, jos asiakas sanoo kiitos, Vikström sanoo. 

Lisää aiheesta:

Suomalaiskokit kertovat ravintola-alan vaietusta ongelmastaÄlä ikinä toimi näin, kun käyt ravintolassa – keittiömestari Helena Puolakka: "Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se"Suomessa kitsastellaan, mutta Amerikassa kaikki on toisin: New Yorkissa on kunnia-asia olla hyvä asiakas – "Tippaan kaikesta"Maksupäätteiden kysymys tipistä yleistynyt ravintoloissa – tippien maksu kuitenkin vähentynyt: "Koen sen outona"Pitääkö suomalaisissa ravintoloissa oikeasti jättää tippiä? Yksi tapa on täysin väärä ja tuomittavaNuori naisyrittäjä Pinja, 23, kohtaa vähättelyä jatkuvasti: "Eikö teidän yrityksessä ole miestä, joka tulisi katsomaan?" – asiantuntija kertoo, miksi tasa-arvo ei ole vielä valmis
RavintolatRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 17.10.07:55
    Ruoka

    Jesse odotti Foodoran tilausta lähes kaksi tuntia – taustalta paljastui erikoinen toimintatapa: "Kusevat ravintoloiden muroihin"

  • 9.10.17:04
    Espoo

    IL: Alaston nuori nainen tuli espoolaisravintolaan kesken lounaan ja alkoi huutaa

  • 9.10.16:19
    Ruoka

    Taas yksi tunnettu ravintolayhtiö ongelmissa

  • 9.10.12:02
    Juomat

    Top 50 -listaus: Maailman parhaat baarit on valittu

  • 8.10.10:44
    Ruoka

    Huippukokin vinkki: "Nostaa monet arkiruoatkin heti vähän ravintolamaisemmaksi"