Mainos
Mainos

Piristää, laihduttaa ja suojelee sairauksilta – näin eri yrttiteelaadut vaikuttavat terveyteesi

Tee on veden jälkeen maailman toiseksi suosituin juoma, eikä mikään ihme. Sen lisäksi, että tee on maistuvaa ja herkullista juotavaa, sen juomiseen on liitetty lukuisia lääkinnällisiä ominaisuuksia.

Vaikka vihreä tee on tunnetusti terveellistä, erilaisia yrttiteejuomia ei kannata unohtaa. Health-sivusto listasi viisi terveellisintä yrttiteetä, joita kannattaa ehdottomasti nauttia talven pimeinä päivinä.

1. Kamomillatee – rauhoittaa ja helpottaa kipuja

Kamomillalla on tunnetusti rauhoittavia ominaisuuksia, ja illalla nautittu kamomillatee voikin auttaa sinua nukahtamaan nopeammin. Kamomillalla on todettu olevan myös tulehdusta hillitseviä ominaisuuksia, ja sen on osoitettu tuovan helpotusta myös kuukautiskipuihin.

Eikä tässä vielä kaikki. Kamomillasta saattaa nimittäin olla apua myös verensokeria ja luiden terveyttä ajatellen.

2. Rooibos-tee – auttaa vatsaa toimimaan

Rooibos-tee on meillä varsinaisen terveysjuoman maineessa, eikä suotta. Runsaasti antioksidantteja ja tulehdusta hillitseviä ainesosia sisältävän teen on muun muassa osoitettu parantavan ruoansulatuksen toimintaa ja auttavan ylipainon ehkäisyssä.

Lisäksi rooibos-tee sisältää pieniä määriä tärkeitä mineraaleja, kuten rautaa, kalsiumia, kaliumia, sinkkiä ja mangaania.

3. Piparminttutee – piristää ja parantaa muistia

Mintun lehdistä valmistetulla yrttiteellä, mutta myös mintun aromeilla maustetulla teellä, on todettu olevan positiivisia vaikutuksia etenkin urheilijoille. Tutkimusten mukaan piparminttu voisi parantaa urheilijoiden hengitystoimintoja ja auttaa palautumisessa.

Vaikka minttuteen juominen saattaa piristää ja edesauttaa ruoansulatuksen toimintaa, tutkimusten mukaan jo pelkästä mintun haistelusta voi olla hyötyä. Mintun tuoksun on nimittäin havaittu vähentävän väsymystä, hillitsevän ahdistusta, lisäävän valppautta ja parantavan muistia.

4. Inkivääritee – helpottaa kipuja

Inkivääriä on jo käytetty pitkään pahoinvoinnin hoidossa, joten inkivääriä kannattaakin nauttia niinä hetkinä, kun olo ei ole mitä parhain. Inkivääriteetä kannattaa nauttia myös treenien yhteydessä, sillä inkiväärin on todettu helpottavan urheiluun liittyviä lihaskipuja.

Inkivääriteen on lisäksi todettu parantavan immuunijärjestelmän toimintaa ja suojelevan useilta sairauksilta, kuten syövältä, sydänsairauksilta ja tyypin 2 diabetekselta.

5. Hibiscus – auttaa karistamaan kiloja

Aavistuksen karpalon makua muistuttava hibiscustee on todellinen antioksidanttipommi, joka suojelee tutkitusti maksaa ja auttaa laskemaan pahan kolesterolin määrää veressä.

Viime aikaisissa tutkimuksissa hibiscuksen todettiin auttavan ylipainoisia ihmisiä karistamaan kiloja ja pääsemään eroon ylimääräisestä rasvasta.

Lähde: Health

***


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja