Panimojuomien alkuvuoden myynti historiallisen huono

olut,-juoma,-panimo
Panimojuomien myynti laski aiempiin vuosiin nähden. Shutterstock

Panimojuomien alkuvuoden myynti laski 2,1 prosenttia.

Panimojuomia myytiin alkuvuonna 2014 yhteensä 222,6 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 4,8 miljoonaa litraa eli 2,1 prosenttia. Vertailuajankohta tammi-huhtikuu 2013 oli jo aiempiin vuosiin nähden historiallisen huono ja myynnin lasku jatkui edelleen tänä vuonna. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-huhtikuussa 2014 olutta yhteensä 114,9 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti laski 0,4 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 10,9 miljoonaa litraa ja siideriä 8,8 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti nousi 1,6 prosenttia ja siidereiden myynti laski 2,3 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 70,3 miljoonaa litraa. Myynti tippui 4,7 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 17,7 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 4,0 prosenttia. Vuoden alun myyntiä vähensivät hieman kauppojen tekemät sisäänostot ennen vuodenvaihteen veronkorotuksia.

Myynti laski erityisesti virvotusjuomien ja kivennäisvesien osalta

Myynnin lasku oli erityisen suuri virvoitusjuomissa ja kivennäisvesissä, joiden veroa on nostettu reilun kolmen viime vuoden aikana kolme kertaa. Tämän vuoden alussa veronalaisten yritysten hallinnollista taakkaa lisättiin, kun vero porrastettiin kahteen eri tasoon ja sokerillisten juomien vero tuplattiin. Suomalaiset maksavat ylimääräistä makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveroa eli makeisveroa 22 senttiä litralta sokeripitoisista virvoitusjuomista ja 11 senttiä litralta sokerittomista virvoitusjuomista sekä kivennäisvesistä.

– Virvoitusjuomista perittävä makeisvero on kiihdyttänyt virvoitusjuomien myynnin laskua. Veron kohdistuminen sattumanvaraisesti yksittäisiin tuotteisiin ei ratkaise kansanterveydellisiä haasteita. Sokerittomien juomien ja erityisesti kivennäisvesien kuuluminen makeisveron piiriin on kohtuutonta. Ravitsemukseen liittyvät kansanterveydelliset haasteet eivät ole seurausta yhdestä elintarvikkeesta vaan kokonaisruokavaliosta ja elämäntavoista, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Virvoitusjuomien tuonti kasvanut

Virvoitusjuomamarkkinat ovat pienentyneet Suomessa kymmenen vuoden ajan. Samanaikaisesti virvoitusjuomien tuonti Suomeen on kasvanut. Tuonnin osuus Suomessa kulutetuista virvoitusjuomista on jo reilut 20 prosenttia.

Virvoitusjuomien valmisteveron korotusten arvioidaan lisänneen myös yksityistä matkustajatuontia. Lisäksi laittoman tuonnin määrää ei ole voitu arvioida. Virvoitusjuomien matkustajatuontia ei tutkita Suomessa lainkaan. Sen sijaan Tanskassa virvoitusjuomaverosta luovuttiin kokonaan käsistä riistäytyneen rajakaupan vuoksi.

Suomalaiset eivät halua maksaa makeisveroa kivennäisvesistä

Tuoreen tutkimuksen mukaan 92 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kivennäisvesistä ei tulisi maksaa makeisveroa. Vain 4 prosenttia on sitä mieltä, että kivennäisvesistä voi periä makeisveroa. Valtiovarainministeriön sokeriverotyöryhmä perustelee kivennäisvesien valmisteveroa sillä, että Suomessa on hyvä hanavesi. Virvoitusjuomista ja kivennäisvesistä maksetaan kuitenkin makeisveron lisäksi pakkausveroa, josta voi vapautua liittymällä juomapakkausten kierrätysjärjestelmään.

Suomessa juodaan virvoitusjuomia arviolta 56 litraa vuodessa henkilöä kohden. Kulutus on Länsi-Euroopan pienimpiä. Kivennäisvesiä Suomessa juodaan vähiten koko Euroopassa, noin 17 litraa henkilöä kohden vuodessa. Luvut perustuvat virvoitusjuomavalmistajien eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan arvioihin.

Taloustutkimus toteutti suomalaisten kuluttajien mietojen alkoholi- ja virvoitusjuomien osto- ja kulutuskäyttäytymistä selvittäneen tutkimuksen maaliskuussa 2014. Tutkimuksen tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Tutkimukseen vastasi 1 023 henkilöä Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Tutkimustulokset on painotettu vastaamaan Suomen aikuisväestöä iän, sukupuolen ja suuralueen mukaan. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset: Captol Invest, Hartwall, Nokian Panimo, Olvi, Red Bull, Saimaan Juomatehdas sekä Sinebrychoff. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat