Panimojuomien alkuvuoden myynti laski 2,1 prosenttia.
Panimojuomia myytiin alkuvuonna 2014 yhteensä 222,6 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 4,8 miljoonaa litraa eli 2,1 prosenttia. Vertailuajankohta tammi-huhtikuu 2013 oli jo aiempiin vuosiin nähden historiallisen huono ja myynnin lasku jatkui edelleen tänä vuonna. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.
Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-huhtikuussa 2014 olutta yhteensä 114,9 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti laski 0,4 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 10,9 miljoonaa litraa ja siideriä 8,8 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti nousi 1,6 prosenttia ja siidereiden myynti laski 2,3 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 70,3 miljoonaa litraa. Myynti tippui 4,7 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 17,7 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 4,0 prosenttia. Vuoden alun myyntiä vähensivät hieman kauppojen tekemät sisäänostot ennen vuodenvaihteen veronkorotuksia.
Myynti laski erityisesti virvotusjuomien ja kivennäisvesien osalta
Myynnin lasku oli erityisen suuri virvoitusjuomissa ja kivennäisvesissä, joiden veroa on nostettu reilun kolmen viime vuoden aikana kolme kertaa. Tämän vuoden alussa veronalaisten yritysten hallinnollista taakkaa lisättiin, kun vero porrastettiin kahteen eri tasoon ja sokerillisten juomien vero tuplattiin. Suomalaiset maksavat ylimääräistä makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveroa eli makeisveroa 22 senttiä litralta sokeripitoisista virvoitusjuomista ja 11 senttiä litralta sokerittomista virvoitusjuomista sekä kivennäisvesistä.
– Virvoitusjuomista perittävä makeisvero on kiihdyttänyt virvoitusjuomien myynnin laskua. Veron kohdistuminen sattumanvaraisesti yksittäisiin tuotteisiin ei ratkaise kansanterveydellisiä haasteita. Sokerittomien juomien ja erityisesti kivennäisvesien kuuluminen makeisveron piiriin on kohtuutonta. Ravitsemukseen liittyvät kansanterveydelliset haasteet eivät ole seurausta yhdestä elintarvikkeesta vaan kokonaisruokavaliosta ja elämäntavoista, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja .
