Näitä juomia suomalaiset litkivät kesällä eniten – Panimoliitto ärähtää pullovesistä: "Kuluttaja harvoin tietää maksavansa…"

Suomen Hotelli- ja ravintolamuseossa on Alko vuosien takaa – kurkista 30-luvun myymälään 1:42 Suomen Hotelli- ja ravintolamuseossa on Alko vuosien takaa – kurkista 30-luvun myymälään
Videolla: Tällaista oli asiointi Alkossa ennen! Kurkista 1930-luvun Alkon myymälään.

Panimoliitto paljastaa tilastoja kesän juomakulutuksen osalta. Samalla liitosta ärähdetään tiettyjen juomien verotukseen liittyen.

Videolla: Tällaista oli asiointi Alkossa ennen! Kurkista 1930-luvun Alkon myymälään.

Erilaiset panimojuomat maistuivat suomalaisille hellekesänä 2021. Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 226,0 miljoonaa litraa heinä-syyskuussa 2021. Juomien kokonaismyynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Poikkeuksellisesta helteestä huolimatta alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski 1,4 prosenttia. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

"Kuluttaja harvoin tietää maksavansa lähde- ja kivennäisvesistä virvoitusjuomaveroa"

Alkoholittomia juomia myytiin sen sijaan merkittävästi enemmän kuin vuotta aiemmin kolmannella vuosineljänneksellä. Myös Alkosta kerrottiin aiemmin, että poikkeuksellisen lämmin kesä vaikutti juomien myynteihin. Asiakkaat suosivat kesällä raikkaita, matala-alkoholisia ja alkoholittomia juomia.

Panimoliiton mukaan alkoholittomien juomien myynti kasvoi heinä-syyskuussa yhteensä 13,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Virvoitusjuomia myytiin 78,3 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 35,6 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 7,7 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 29,2 prosenttia.

– Kuluttajat ovat hienosti löytäneet vedet kuumien kesäpäivien janonsammuttajina. Kuluttaja kuitenkaan harvoin tietää maksavansa lähde- ja kivennäisvesistä virvoitusjuomaveroa, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Panimoliiton mukaan suomalaisten vesien kulutus on edelleen EU-maiden pienintä, 24,6 litraa henkilöä kohden vuodessa. Virvoitusjuomia suomalaiset juovat noin 54,6 litraa henkilöä kohden vuodessa, mistä noin puolet on sokerittomia tai vähäkalorisia juomia. Kulutus on alle eurooppalaisen keskitason.

Liitto haluaa eroon virvoitusjuomaverosta

Loikkasen mukaan tullinimikkeisiin pohjautuva verotus on ongelmallinen kohdistuessaan vain joihinkin tuotteisiin ja jättäen osan juomista veron ulkopuolelle. Siksi Panimoliiton mukaan virvoitusjuomavero tulisi poistaa kilpailua vääristävänä. 

Tällä hetkellä sokeripitoisia virvoitusjuomia verotetaan 32 senttiä litralta ja sokerittomia virvoitusjuomia sekä kivennäisvesiä 13 senttiä litralta. Verotukseen tuli korotus vuoden 2020 alussa.

Panimoliiton mukaan verotus pohjautuu tuotteiden tullinimikkeisiin ja veron piirissä ovat muun muassa limonadit, kivennäisvedet, lähdevedet, mehut ja alkoholittomat oluet, mutta ei esimerkiksi kahvi ja tee. Juomapakkauksista maksetaan lisäksi pakkausveroa 51 senttiä litralta, ellei pakkaus kuulu pantilliseen kierrätysjärjestelmään.

Lähde: Panimoliitto

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!