Panimoliitto paljastaa tilastoja kesän juomakulutuksen osalta. Samalla liitosta ärähdetään tiettyjen juomien verotukseen liittyen.
Videolla: Tällaista oli asiointi Alkossa ennen! Kurkista 1930-luvun Alkon myymälään.
Erilaiset panimojuomat maistuivat suomalaisille hellekesänä 2021. Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 226,0 miljoonaa litraa heinä-syyskuussa 2021. Juomien kokonaismyynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Poikkeuksellisesta helteestä huolimatta alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski 1,4 prosenttia. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.
"Kuluttaja harvoin tietää maksavansa lähde- ja kivennäisvesistä virvoitusjuomaveroa"
Alkoholittomia juomia myytiin sen sijaan merkittävästi enemmän kuin vuotta aiemmin kolmannella vuosineljänneksellä. Myös Alkosta kerrottiin aiemmin, että poikkeuksellisen lämmin kesä vaikutti juomien myynteihin. Asiakkaat suosivat kesällä raikkaita, matala-alkoholisia ja alkoholittomia juomia.
Panimoliiton mukaan alkoholittomien juomien myynti kasvoi heinä-syyskuussa yhteensä 13,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Virvoitusjuomia myytiin 78,3 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 35,6 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 7,7 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 29,2 prosenttia.