Mainos
Mainos

Tämä kyltti Viking Linen buffetissa muutti asiakkaiden käytöksen kertaheitolla

Buffetravintoloiden hävikki on puhuttanut viime aikoina eri yhteyksissä. Risteilyaluksilla asiaan on löydetty simppeli ratkaisu. Viking Linen kylttiratkaisusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Yllä olevalla videolla Ikaalisten kylpylän keittiöpäällikkö Aki Koivuniemi kertoo, miksi ihmiset hamstraavat ruokaa buffetissa. 

Kerroimme alkuviikosta Ikaalisten kylpylän hotellin keittiöpäällikkö Aki Koivuniemen paljon huomiota keränneestä Facebook-päivityksestä. Koivuniemi julkaisi hotellin aamiaisbuffetista järkyttävät kuvat syyslomaviikolta: eräät hotellin asiakkaat olivat lapanneet lautaset täyteen ruokaa ja jättäneet suurimman osan syystä tai toisesta syömättä. Nämä ruoat päätyivät siis suoraan roskiin.

Koivuniemi ihmetteli päivityksessään, miten kenellekään tulee edes mieleen ottaa lautaselle noin iso määrä ruokaa aamupalalla.

– Yllätyit toki varmasti itsekin ettet jaksanutkaan syödä puolta kiloa pekonia, 20kpl nakkeja, 10kpl lihapullaa, 4 viipaletta leipää, kahta kulhoa jugurttia, kolmea kanamunaa, lautasellista munakokkelia, puolikasta vesimelonia, neljää pikkupullaa, kahta lasia mehua ja viittä kuppia kahvia? Koivuniemi kirjoitti.

Koivuniemi kommentoi tapausta myöhemmin samana päivänä myös MTV Liven haastattelussa.

Yksi kyltti Viking Linella muutti hommaa oleellisesti

Nyt esille on nostettu myös hieman positiivisempi näkökulma aiheesta. Risteilyaluksilla on nimittäin onnistuttu hävikin vähentämisessä varsin yksinkertaisella taktiikalla. 

Viking Linen Mariellalla buffetpöytään laitettiin kyltti, jossa kerrottiin tarkka luku edellisenä päivänä poisheitetyn ruoan määrästä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat. 

Tältä kyltti näytti: 

Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund kertoo, että kylttien viesti on tehonnut asiakkaisiin erinomaisesti. Kun asiakkaat näkivät konkreettisesti paljonko hävikkiä syntyy, he muuttivat käytöstään ja ottivat sopivamman määrän ruokaa.

Lautashävikin lisäksi laivalla on punnittu myös keittiöstä ja esillepanosta syntynyt hävikki, mikä on omalta osaltaan vähentänyt hävikin syntyä. 

– Olemme pystyneet vähentämään matkustajakohtaista ruokahävikkiä keskimäärin 40 prosentilla. Säästöä on saatu erityisesti tehostamalla keittiön toimenpiteitä. Kiinnitämme enemmän huomiota valmistusmääriin. Konkreettisena esimerkkinä vaikkapa lounaalle keitetyistä perunoista saa myös valmistettua päivälliselle herkullisia lisukkeita, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoi aiemmin Viking Linen tiedotteessa.

Ruokahävikin keskiarvo Viking Linella on noin 1200 kiloa viikossa, matkustajamääristä riippuen. Jäljelle jäävää hävikkiä käytetään biokaasun tuotannossa. M/S Viking XPRS:ltä, M/S Viking Gracelta ja M/S Mariellalta kerätyllä biojätteellä tuotettiin vuonna 2018 yhteensä 98 550 kuutiometriä biokaasua, mikä vastaa energiamäärältään 111 300 litraa bensiiniä. M/S Mariellalla hävikkiprojekti jatkuu edelleen. Hyvien kokemusten siivittämänä projektia suunnitellaan seuraavaksi myös M/S Gabriellalle.

Myös muut laivayhtiöt ovat panostaneet hävikin vähentämiseen ja onnistuneet pienentämään sitä.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja