Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ostatko näitä ruokia? Luomutuotteiden myynti ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonan euron rajan – tässä kovimmat myyntihitit

2:04Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi
Julkaistu 17.02.2021 13:13

STT - MTV LIFESTYLE

Luomutuotteiden myynti kasvoi viime vuonna lähes kymmenen prosenttia ja ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonan euron rajan, kertoo Pro Luomu -yhdistys. Ostoskoreihin päätyi aiempaa enemmän erityisesti luomujauhoja ja -vihanneksia.

Videolla koronavuoden vaikutuksia suomalaisten ostoskorien sisältöön.

Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli edelleen vain 2,6 prosenttia. Parhaimmissa tuoteryhmissä kuten lastenruoissa ja kananmunissa luomun osuus oli kuitenkin jo yli 20 prosenttia.

Myydyimmät luomutuotteet olivat viime vuonna banaanit, kananmunat, maito, kahvi ja jauheliha.

–  Koronapandemian takia kotona vietetty aika lisäsi ruoanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras tiedotteessa.

Yhdistyksen mukaan luomun myynti kasvoi edelleen päivittäistavarakaupan kokonaismyyntiä enemmän, vaikka koronapandemia lisäsi päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myyntiä ennätykselliset 7,3 prosenttia.

Luomumyynnin suurimpien tuoteryhmien kärjestä löytyivät viime vuosien tapaan hedelmät ja vihannekset sekä maito ja muut nestemäiset maitotuotteet. Noin kolmannes koko luomumyynnistä tulee näistä tuoteryhmistä.

Luomutuoteryhmien laskijoita olivat jogurtit, rahkat ja muut välipalatuotteet sekä tuoreet leivät. Myös maidon ja muiden nestemäisten maitotuotteiden kasvu hiipui.

Tarvitaan lisää leipiä, makkaroita ja leikkeleitä

Yhdistys arvioi, että luomun markkinaosuuden kasvattamiseksi tarvittaisiin lisää tuotekehitystä ja uusia tuotteita erityisesti leipiin, makkaroihin ja leikkeleisiin.

–  Kulutustrendit ja tuoreet kuluttajatutkimukset tukevat luomun kasvua. Ilmaston rinnalle on keskusteluun nousemassa luonnon monimuotoisuus. Koska luomu tutkitusti edistää monimuotoisuutta, se vahvistanee luomun kysyntää entisestään, Lamminparras sanoo.

Hänen mukaansa myynnin kasvun edellytyksenä on kuitenkin kasvava ja kehittyvä luomutuotevalikoima.

Myydyimmät luomutuotteet olivat viime vuonna banaanit, kananmunat, maito, kahvi ja jauheliha.

Lue myös: Nämä ovat Lidlin paistopisteen ehdottomat hitit – suomalaisilla yksi harhaluulo tuotteista: "Elää jostain syystä tiukassa"

Lisää aiheesta:

Inflaatio mullisti suomalaisten ruokatottumukset huolestuttavasti: Nämä terveelliset tuotteet jäivät hyllyyn, tilalle punalapputuotteita ja herkkujaTammikuussa on vegebuumi, mutta näkyykö se oikeasti ruokien myynnissä? Yksi tuote on selvä hitti: "Edelleen suosituin raaka-aine"Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Tunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Yksi tuoteryhmä kasvattanut hurjasti suosiotaan suomalaisissa ruokakaupoissa – myynti noussut jopa 90 prosenttia! Nämä ruoat kasvattivat huimasti suosiotaan K-kaupoissa: Myynti jopa +159 % – ostitko sinäkin?
RuokaLuomuRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 10:39
    Ravintolat

    Tunnettu ravintola sulki ovensa Helsingissä

  • 09:51
    Jäätelö

    47 vuoden uralle karu loppu – Ben & Jerry'sin perustaja eroaa

  • 07:46
    Jauheliha

    Jos jauhelihassa on viimeinen käyttöpäivä, tee heti näin!

  • Eilen17:02
    Leivonta

    "Tyrmäävän hyvää!" – Hanna Sumarin omenapiirakka on helppo leipoa

  • Eilen07:43
    Halpa vs. kallis

    Testasimme kauppojen halvimmat merkit: Mikä omenamehuista on paras?