Olutfirma kehotti "lopettamaan punapäägeenin levittämisen" – ronski huumori johti viranomaistoimiin

olut
Australialainen olutfirma on joutunut syytösten kohteeksi erilaisen mainoskampanjansa vuoksi. Shutterstock

Australialainen olutfirma on joutunut syytösten kohteeksi mainoskampanjansa vuoksi. Ihmisten viha ei suinkaan ole kohdistunut itse tuotteeseen, vaan ihmiset syyttävät nyt yritystä syrjinnästä.

Katso videolta oluen mielenkiintoinen matka tehtaalta suomalaisten jääkaappeihin. 

Australialaispanimo Carlton & United Breweries julkaisi viime kuussa uuden Ale-oluensa mainoskampanjan voimin. Unexpected Ginger- mainoskampanjan mukaan punaisen hiusten geeni leijuu oluessa samaan tapaan, kuin se leijuu ympäri ihmisen DNA:ta.

Mainoksessa kuluttajia pyydetään lopettamaan punatukkaisuus geenin levittäminen etsimällä pullojen joukosta se yksilö, jonka etiketti on varustettu erityisellä ”ginger gene” -merkinnällä.

Tämä ronskilla australialaishuumorilla siivitetty mainos ei uponnut aivan kaikkiin, vaan pian sosiaalisessa mediassa alettiin kohista mainoskampanjan syrjivästä sanomasta. 

Viranomaiskantelut johtivat tositoimiin

Mainoksen alkuperäisenä tarkoituksena ei suinkaan ollut haukkua punapäitä, vaan kehottaa ihmisiä etsimään rajoitettua pulloerää, joiden löytäjille on luvassa 500 dollarin palkinto.


Vaikka mainoksen oli tarkoitus mainostaa kilpailua huumorimielessä, pian julkaisun jälkeen viranomaisille alkoi sataa valituksia mainoksen loukkaavuudesta.

Panimo on vatsannut saamiinsa syytöksiin selventämällä, että kyseessä on kilpailu ja yrityksen keino luoda assosinaatiota juuri lanseeratun oluen ja hiusvärin välille humoristisella tavalla.

Viranomaiset eivät kuitenkaan hyväksyneet selitystä, vaan totesivat mainoksen rasistiseksi ja näin ollen poistettavaksi. 

Lähde: Independent

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.