Viranomainen asetti suositun viskimerkin mainoskampanjan pannaan – etkä ikinä usko miksi!

Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme? 9:08 Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme?
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin alkoholikulttuurista.

Kalliolta hyppäävää miestä esittävä viskimainos kiellettiin sen jälkeen, kun viranomainen katsoi sen kannustavan riskialttiiseen käyttäytymiseen. 

Skotlantilaisen viskitislaamo Macallanin mainos ei mennyt mainosstandardivirasto ASAn kriteerien läpi, vaan brittivirasto on kieltänyt mainoksen esittämisen nykyisessä muodossaan. Asiasta uutisoi muun muassa BBC

Sääntelyviranomainen kertoo saaneensa kuusi valitusta sen jälkeen, kun mainos esitettiin ensimmäisen kerran televisiossa ja sosiaalisessa mediassa viime vuoden puolella.

"Kuolemaan johtava riskinotto"

Eri kanavissa esitetyt mainokset esittävät maahan putoavaa miestä, joka ennen maahan iskeytymistä saa siivet alleen ja lentää pois. Macallanin omistaja kehuu mainoskampanjan tarinaa fantastiseksi, mutta mainosvirasto ei ole asiasta täysin samaa mieltä. 

Mainosviraston mukaan näissä mainoksissa alkoholituotteet liitetään vahvasti erittäin vaaralliseen ja uhkarohkeaan käyttäytymiseen, vaikka hahmo ei missään vaiheessa nautikaan alkoholia. Itse alkoholin puuttuminen ja fantasiamaailmasta poimitut elementit eivät saaneet viranomaista heltymään, vaan tässä yhteydessä se pitää kalliolta hyppäämistä vaarallisena, mahdollisesti kuolemaan johtavana riskinottona.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Tislaamon tiedottaja kertoo yrityksen poistaneen kampanjaelokuvan Yhdistyneen kuningaskunnan yleisön käytettävissä olevista kanavista.

Macallanin mukaan rohkea päätöksenteko on edelleen yksi heidän maailmanlaajuisen kampanjansa painopisteistä, vaikka he kertovatkin ottavansa ASA:n kommentit huomioon tulevia mainoskampanjoita kehittäessään.

Lähteet: BBC, Independent

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat