Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Viranomainen asetti suositun viskimerkin mainoskampanjan pannaan – etkä ikinä usko miksi!

9:08Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme?Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin alkoholikulttuurista.
Julkaistu 11.04.2019 20:02

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Kalliolta hyppäävää miestä esittävä viskimainos kiellettiin sen jälkeen, kun viranomainen katsoi sen kannustavan riskialttiiseen käyttäytymiseen. 

Skotlantilaisen viskitislaamo Macallanin mainos ei mennyt mainosstandardivirasto ASAn kriteerien läpi, vaan brittivirasto on kieltänyt mainoksen esittämisen nykyisessä muodossaan. Asiasta uutisoi muun muassa BBC. 

Sääntelyviranomainen kertoo saaneensa kuusi valitusta sen jälkeen, kun mainos esitettiin ensimmäisen kerran televisiossa ja sosiaalisessa mediassa viime vuoden puolella.

"Kuolemaan johtava riskinotto"

Eri kanavissa esitetyt mainokset esittävät maahan putoavaa miestä, joka ennen maahan iskeytymistä saa siivet alleen ja lentää pois. Macallanin omistaja kehuu mainoskampanjan tarinaa fantastiseksi, mutta mainosvirasto ei ole asiasta täysin samaa mieltä. 

Mainosviraston mukaan näissä mainoksissa alkoholituotteet liitetään vahvasti erittäin vaaralliseen ja uhkarohkeaan käyttäytymiseen, vaikka hahmo ei missään vaiheessa nautikaan alkoholia. Itse alkoholin puuttuminen ja fantasiamaailmasta poimitut elementit eivät saaneet viranomaista heltymään, vaan tässä yhteydessä se pitää kalliolta hyppäämistä vaarallisena, mahdollisesti kuolemaan johtavana riskinottona.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen .

täältä

Tislaamon tiedottaja kertoo yrityksen poistaneen kampanjaelokuvan Yhdistyneen kuningaskunnan yleisön käytettävissä olevista kanavista.

Macallanin mukaan rohkea päätöksenteko on edelleen yksi heidän maailmanlaajuisen kampanjansa painopisteistä, vaikka he kertovatkin ottavansa ASA:n kommentit huomioon tulevia mainoskampanjoita kehittäessään.

Lähteet: BBC, Independent

Lisää aiheesta:

Telkkarimainoksen vielä ymmärtäisi, mutta miten ihmeessä BMW:n radiomainos joutui kiellettyjen listalle?Bacardi lanseerasi laimean "naisten vodkan" ja sai niskaansa viharyöpyn – näin yritys kommentoiRanska kielsi "autoteollisuutta halventavan" mainoksen – keräsi nopeasti miljoonayleisön: "Tarkoituksemme alun alkaenkin"Menestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"Olutfirma kehotti "lopettamaan punapäägeenin levittämisen" – ronski huumori johti viranomaistoimiinUuden prinsessa-animaation mainos raivostuttaa: ”Entä jos Lumikki ei enää olisikaan kaunis?”
JuomatAlkoholijuomatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 9.10.12:02
    Ravintolat

    Top 50 -listaus: Maailman parhaat baarit on valittu

  • 4.10.09:43
    Alkoholi

    Alkon hinnasto paljastaa, mitä Jallu, Koskenkorva ja muut juomat maksoivat vuonna 1993

  • 26.9.17:03
    Viinit

    Viini, joka trendaa nyt todella vahvasti – oletko maistanut?

  • 25.9.17:14
    Viinit

    Suomalaiset sortuvat yhteen virheeseen viiniostoksilla: "Olemme vähän Big Mac -kansaa"

  • 25.9.15:56
    Sokeri

    Hallitukselta limpsalinjaus: Mitä enemmän sokeria, sitä enemmän veroa