Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olutjätti joutui rasismisyytösten keskelle – joutui vetämään mainoksen pois

2:50Olutjätti joutui rasismisyytösten keskelle – joutui vetämään mainoksen pois
Julkaistu 29.03.2018 09:52
Toimittajan kuva

Joona Laukkanen

joona.laukkanen@mtv.fi

Olutjätti Heineken joutui kritiikin kohteeksi uuden mainoksensa tiimoilta.

Heinekenin kevytolutta varten julkaistu mainos on vedetty pois televisiosta ja internetistä. Mainoksessa baarimikko laittaa olutpullon eteenpäin, se liukuu kolmen tummaihoisen ihmisen ohi, päätyy vaalean ihmisen eteen ja lopussa ruudulle tulee teksti "Sometimes lighter is better" – joskus kevyempi on parempi.

Englannin kielessä sanalla "light" voi myös viitata esimerkiksi värisävyihin, joten mainoslauseen voi tulkita myös tarkoittamaan "joskus vaaleampi on parempi".

LUE MYÖS: The Weeknd lopetti yhteistyön H&M:n kanssa

Mainos herätti närää sen nähneissä ihmisissä. Esimerkiksi räppäri Chance The Rapper otti mainokseen kantaa Twitterissä.

– Tuntuu, että jotkut yritykset tekevät tarkoituksella selkeästi rasistisia mainoksia saadakseen enemmän katselukertoja. Sen vuoksi minun ei ehkä pitäisi postata siitä, mutta uusi Heinekenin "joskus vaaleampi on parempi" -mainos on kammottavan rasistinen, tähtimuusikko kirjoitti.


Heineken vastasi kohuun julkaisemalla tiedotteen. Olutyritys sanoi mainoksen viestin menneen ohi, sloganissa puhutaan luonnollisesti oluesta. Yritys aikoo käyttää saamaansa palautetta tehdäkseen parempia kampanjoita tulevaisuudessa.

Lähde: MarketWatch

Lisää aiheesta:

Muotikauppa keksi sanaleikin nude-sävystä – asiakkaille lähetetystä "alastonkuvaviestistä" tuli pian sanomistaOlutfirma kehotti "lopettamaan punapäägeenin levittämisen" – ronski huumori johti viranomaistoimiinCara Delevignen tuore mainos nostatti someraivon – tuomittiin seksistiseksiDove mokasi taas – julkaisi rasistisen mainoskuvan: "Pahoittelemme syvästi"Nivea joutui poistamaan deodoranttimainoksensa – syytettiin rasistiseksi"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä" – Sprite joutui keskeyttämään törkeän mainoskampanjansa
TV-ohjelmat

Tuoreimmat aiheesta

TV-ohjelmat
  • 06:10
    Rikospaikka

    Jalokiviryöstössä riitti tungosta: "Ukkoa lappaa sisään ovista ja ikkunoista"

  • Eilen21:24
    Venäjä

    Lehtiin alkoi ilmestyä pikku-uutisia venäläisten tonttikaupoista – pian toimittaja Tuula Malin tajusi, että hänellä oli käsissään ilmiö

  • Eilen21:00
    Ensitreffeillä

    "Oletpas miehekäs nainen!" – vodcast: Ensitreffit-Artun kritiikki tuoreelle vaimolle pöyristyttää

  • Eilen19:32
    Kämppikset

    Thelma Siberg salasi raskautensa kollegoiltaan – salaisuuden paljastuttua Pertti Sveholm lausui huvittavat sanat

  • Eilen18:02
    Temptation Island Suomi

    Varattu tempparimies jää kiinni pettämisestä – syrjähyppy sinkkunaisen kanssa jo ennen ohjelmaa