Mainos

Nyt selvisi, minne Huonon Äidin 100 000 euron Business Finland -rahat oikeasti menivät: Tappouhkauksia saanut yrittäjä Sari kehitteli salaa uusia valmisruokia ja työllisti 10 ihmistä

Huono Äiti -yrittäjä Sari Helin sai niskoihinsa viharyöpyn saatuaan keväällä Business Finlandin tuotekehitystuen. Tappouhkauksien keskellä Sari kehitteli kaikessa hiljaisuudessa uutta valmisruokasarjaa.

Kevät oli yrittäjä Sari Helinille vihantäyteinen. Business Finland myönsi hänen yritykselleen Huono Äiti Oy:lle 100 000 euron tuotekehitystuen maaliskuussa. Kun tuensaajien lista koronakeväänä julkaistiin, alkoi Helinin julkisuushelvetti.

–  Iltapäivälehdet tarttuivat tukeen ja otsikoivat bloggarin saavan suklaankehitykseen satatuhatta euroa. Se sai ihmiset sekoamaan totaalisesti. Minusta tuli kasvot roistomaisuudelle tässä muutenkin yrittäjille vihamielisessä ilmapiirissä, Sari Helin kuvaa.

Helin perusti Huono Äiti -brändin ja yhtiön kymmenen vuotta sitten. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 248 000 euroa ja tulos 9 000 euroa. Yhteisöllä on Facebookissa yli 100 000 seuraajaa, Instagramissa 29 000 seuraajaa ja nettisaitilla heinäkuussa 368 000 eri kävijää ja noin miljoona sivulatausta.

Yhtiön liikevaihto syntyy markkinointiyhteistyöstä eri yritysten kanssa. Yritykset vähensivät markkinointiaan rajusti, kun koronan ensimmäinen aalto iski Suomeen. Helin kertoo, että maaliskuussa hän ymmärsi yhtiön kassan tyhjenevän nopeasti.

– Olen aika nopea luonne. Googlasin nopeasti eri tahoja, joilta voisi saada rahoitusta syntyneeseen tilanteeseen. Löysin Business Finlandin tuotekehitystuet ja päätin hakea sellaista, Helin kertoo.

Suklaata Helinin yritys oli valmistuttanut jo viime vuonna. Uudessa hankkeessa ei ollut kyse lainkaan suklaasta, mutta sitä Helin ei voinut paljastaa tekemiensä salassapitosopimusten vuoksi.

– Viestejä tulvi sähköpostiin ja kaikkia Huonon Äidin somekanavia spämmättiin. Vauva.fi-sivustolla oli yli yli sata sivua keskustelua aiheesta lasten nimet mainiten. Tuli postikortteja ja selviä tappouhkauksia. Oli pakko ottaa poliisi mukaan ja asettaa osoitteiden turvakiellot, hän luettelee.

Juvan salainen hanke

Samaan aikaan yritys kehitti uutta valmisruokaperhettä. Tämä oli se hanke, johon yhtiö haki ja sai tuotekehitystukea. Hanke oli alkanut jo viime vuoden puolella, ja tammikuussa 2020 tuoteidea pääsi S-ryhmän Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaaliin ja alkoi varsinainen tuotekehitys.

Kehitystyö oli siis jo hyvässä vauhdissa, kun korona iski ja tulovirta kuihtui maaliskuussa.

Valmisruokien reseptit on kehittänyt Ravintola Emon keittiöpäällikkö Ilkka Lääveri ja ne valmistaa juvalainen Kruunu Herkku. Huono Äiti Oy:lle perustetaan tytäryhtiö Huono Äiti Foods Oy, jonka tavoitteena on laajentaa tuoteperhettä.

– Menin käymään Juvalla, kun kohu oli pahimmillaan. Siellä vastaanotto oli lämmin ja toiveikas, sillä kysehän on työpaikoista. Tunnelman ero oli niin suuri, että kävin Kruunu Herkun vessassa itkemässä ja palasin sitten palaveripöytään, Helin kertoo.

Huonon Äidin hanke on luonut paikkakunnalle kymmenen uutta käsityövaltaista työpaikkaa. Kalapihvit, lihapullat ja kasvikset tuovat työtä myös esimerkiksi kalastajalle Kallavedellä ja porkkanatilalle Haukivuorella.

Juvalla on kokemusta huonoistakin yritysuutisista. Kunnassa pitkään toiminut vihannes- ja hedelmäjalosteiden valmistaja Salico lopettaa toimintansa syyskuussa, kun sen nykyinen ruotsalainen omistaja Greenfood keskittää salaattitehtaan toimintoja Helsinkiin.

Ensimmäiset 52 lavallista Huonon Äidin annosaterioita lähtivät tehtaalta lauantaina. Ruokakilpailu ratkesi maanantaina illalla, ja tuotteet tulevat S-ryhmän eri ketjuihin tiistaina aamulla.

"Yrittäjäjärjestöt olivat hipihiljaa"

Kevään kohuotsikot iskivät kovaa, vaikka Helin sanoo olevansa stressinsietokyvyltään keskimääräistä kovempi. Hän vaihtoi ajatuksia toisen kohun silmään joutuneen yrittäjän, huutokauppakeisari Aki Palsanmäen kanssa. Tämä päätyi palauttamaan saamansa tuen saamansa vihapostin vuoksi.

– Ihminen toimii robottimaisesti ja yrittää vain päästä eteenpäin. Pahinta on kun asia vyöryy kotiin. Perheen silloin 11-vuotias esimerkiksi kysyi vihaako koko Suomi nyt meidän perhettä.

Toimitusjohtaja ihmettelee keskustelupalstojen rajua ja henkilöönkäypää kulttuuria.

– Niistä on tullut likasammioita ja herjasammioita. Yrittäjäjärjestöt olivat hipihiljaa, vaikka yksi yrittäjä oli tikunnokassa. Ei ole myöskään yhtään poliittista puoluetta, joka olisi kriisissä yrittäjän puolella, Helin ihmettelee.

Tukea Helin on saanut brändin yhteisöltä ja Menestysresepti-kilpailuporukalta. S-ryhmän johtaja Ilkka Alarotu ja Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tuomitsivat kesällä ryöpytyksen. Helin on tähän mennessä käyttänyt hankkeeseen 29 000 euroa tukirahaa.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja