Huono Äiti -yrittäjä Sari Helin sai niskoihinsa viharyöpyn saatuaan keväällä Business Finlandin tuotekehitystuen. Tappouhkauksien keskellä Sari kehitteli kaikessa hiljaisuudessa uutta valmisruokasarjaa.
Kevät oli yrittäjä Sari Helinille vihantäyteinen. Business Finland myönsi hänen yritykselleen Huono Äiti Oy:lle 100 000 euron tuotekehitystuen maaliskuussa. Kun tuensaajien lista koronakeväänä julkaistiin, alkoi Helinin julkisuushelvetti.
– Iltapäivälehdet tarttuivat tukeen ja otsikoivat bloggarin saavan suklaankehitykseen satatuhatta euroa. Se sai ihmiset sekoamaan totaalisesti. Minusta tuli kasvot roistomaisuudelle tässä muutenkin yrittäjille vihamielisessä ilmapiirissä, Sari Helin kuvaa.
Helin perusti Huono Äiti -brändin ja yhtiön kymmenen vuotta sitten. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 248 000 euroa ja tulos 9 000 euroa. Yhteisöllä on Facebookissa yli 100 000 seuraajaa, Instagramissa 29 000 seuraajaa ja nettisaitilla heinäkuussa 368 000 eri kävijää ja noin miljoona sivulatausta.
Yhtiön liikevaihto syntyy markkinointiyhteistyöstä eri yritysten kanssa. Yritykset vähensivät markkinointiaan rajusti, kun koronan ensimmäinen aalto iski Suomeen. Helin kertoo, että maaliskuussa hän ymmärsi yhtiön kassan tyhjenevän nopeasti.
– Olen aika nopea luonne. Googlasin nopeasti eri tahoja, joilta voisi saada rahoitusta syntyneeseen tilanteeseen. Löysin Business Finlandin tuotekehitystuet ja päätin hakea sellaista, Helin kertoo.
Suklaata Helinin yritys oli valmistuttanut jo viime vuonna. Uudessa hankkeessa ei ollut kyse lainkaan suklaasta, mutta sitä Helin ei voinut paljastaa tekemiensä salassapitosopimusten vuoksi.
– Viestejä tulvi sähköpostiin ja kaikkia Huonon Äidin somekanavia spämmättiin. Vauva.fi-sivustolla oli yli yli sata sivua keskustelua aiheesta lasten nimet mainiten. Tuli postikortteja ja selviä tappouhkauksia. Oli pakko ottaa poliisi mukaan ja asettaa osoitteiden turvakiellot, hän luettelee.

