Mainos
Mainos

Paavo, 26, sai neljä vuotta sitten lyömättömän idean, ja nyt hänen jauhelihakeksintönsä viedään käsistä: "Tuntuu ihan absurdilta"

Kun yrittäjyydestä haaveillut yliopisto-opiskelija Paavo Vallas sai muutama vuosi sitten idean uudenlaisesta jauhelihasta, ei hän vielä osanut kuvitellakaan, millaiseksi menestystuotteeksi se kasvaisi.

Paavo Vallakselle on lähestulkoon aina ollut selvää, että hänestä tulisi isänsä tavoin yrittäjä. Niinpä nuori, lähestulkoon valmis diplomi-insinööri löysi itsensä Aalto-yliopiston yrittäjyyskurssilta pohtimassa, mitä elämällään tekisi.

Kurssilla Paavo alkoi pohtia oikeasti toimivaa liikeideaa ja jostain hänen mieleensä juolahti Suomen särkikalaongelma. Vesistömme pursuaa särkikaloja, joita ei hyödynnetä ravinnoksi. Kaiken kukkuraksi särkikalat rehevöittävät vesiä, joten niiden kalastaminen ja jalostaminen tuotteeksi on ekoteko. Vaikka valtio hoitaa vesistöjä kalastamalla särkikaloja, ne päätyvät useimmiten kompostoitaviksi. Siitä se ajatus sitten lähti.

– Meillä oli lopulta noin 15 ideaa särkikalojen hyödyntämiseen. Keittelin muun muassa särjen ja lahnan uimarakkoja valmistaen niistä gelatiinia. Se ei kuitenkaan yltänyt liikeideaksi asti. Mietin, että pakkohan tämä kalan sisältämä liha on jotenkin hyödyntää, Paavo kertoo MTV:lle.

”Myin ystäville testieriä omasta pakastimestani”

Opiskelijoiden ideat jalostuivat eteenpäin ja lopulta diplomi-insinöörien Särkifood voitti vuonna 2016 Sitran järjestämän ideakilpailun. Palkintorahaa tupsahti tilille 10 000 euroa ja Vallaksen yritys sai tuulta purjeisiinsa. Vallas päätti perehtyä yhä syvemmin suomalaiseen kalantuotantoon ja alan haasteisiin.

– Kävin Turussa Kala-Apu Oy:ssa katsomassa, miten kalaa perataan. Minulle esiteltiin, että tässä on tällainen rumpu, millä tehdään broilerin jauhelihaa. Siinä hetkessä keksin, että eikö kalastakin voisi tehdä jauhelihaa. Siitä se idea lähti

Paavo rupesi selvittelemään, miten kalasta saataisiin toimiva jauhelihatuote. Kävi ilmi, että prosessi ei ole ihan simppeli, mutta ei kuitenkaan rakettitiedettäkään. Paavo alkoi kehittellä reseptiikkaa lahnasta, vaikka hänellä ei ollut sen kummempaa kokemusta ruoanlaitosta, saati sitten elintarvikealasta.

– Myin ystäville testieriä omasta pakastimestani Otaniemessä, Paavo nauraa.

Vuonna 2018 Paavo löysi lopulta Uusikaarlepyystä kalantuottajan, jolta hän rupesi saamaan kalajauhelihansa pääraaka-ainetta, lahnaa. Saman vuoden syksyllä Paavo sai Särvin-lahnajauhelihaansa myyntiin Munaeggspress-palveluun, joka toimittaa yksityishenkilöille tilauksesta lähiruokatuotteita ympäri Suomen.

– Saatiin tuotteesta todella hyvää palautetta. Ihmiset kehuivat Särvintä vuolaan ylistävästi, vaikka kyseessä oli vielä eräänlainen betaversio, ja tuotetta myytiin pakasteena. Kehuista sain lisää uskoa tuotteeseen.

Menestysresepti-kilpailu muutti kaiken

Iso pyörä lähti pyörimään siinä vaiheessa, kun Paavo ilmoitti Särvimen mukaan S-ryhmän Menestystresepti-kilpailuun. Yrittäjä lähetti hakemuksensa viimeisenä mahdollisena päivänä. Kilpailuun tuli yli 120 hakemusta, joista 25 pääsi semifinaaliin ja 6 finaaliin. Paavon Särvin oli yksi finalisteista. Tuote sai kilpailusta 15 000 euron tuotekehityspaketin, joka auttoi Paavoa nostamaan sen seuraavalle tasolle.

– Minulla oli selkeä tahtotila, että Särvin pitäisi saada tuoretuotteeksi. Missiona oli alusta saakka keittiön helpoin kalatuote, joten Särvin piti saada samanlaiseksi käytettävyydeltään kuin perinteinen jauheliha. Ilman tätä kilpailua ja tuotekehitysrahaa, muutosta jääkaappilämpötilaan ei olisi tullut, Paavo kiittelee.

Särvin-kalajauheliha esikypsennetään sous vide -menetelmällä, jotta se saadaan säilymään tuoretuotteena. Näin kuluttaja voi käyttää Särvimen kotona naudan jauhelihan tapaan.

Menestysresepti-kilpailun ansiosta Särvimestä on tullut maanlaajuinen hitti. Paavo kertoo, että myyntiennustukset on rikottu reippaasti.

– Olemme saaneet tuotteen todella laajaan valikoimaan. Katsoin tuossa, että Särvintä lähti juuri Sale Kolariin. Myyntimäärät ovat todella yllättäneet. Kyllä se nöyräksi vetää.

"Tuntuu ihan absurdilta"

Paavo kertoo olevansa todella kiitollinen S-ryhmälle, joka on laittanut omaa markkinointirahaansa Särvimeen kiinni. Tälläkin hetkellä televisiossa pyörii mainos, jossa burgerin väliin suositellaan Särvintä.

– Olen äärimmäisen kiitollinen ja yllättynyt siitä, kuinka paljon olen saanut tukea. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka isot kaupparyhmät sortavat ja nyhtävät kaikki katteet. Minun kokemukseni on täysin päinvastainen. Olen saanut jumalattomasti tukea, tuotteen laajaan jakeluun ja paljon näkyvyyttä. Se tuntuu ihan absurdilta.

Särvin-kalajauheliha valmistetaan tällä hetkellä Keravalla Helsingin Kalatalon toimesta. Uusikaarlepyyläinen yritys Brännskata Fiskare toimittaa erotellun lahnan lihan tehtaalle. Koska myynti on lähtenyt niin hyvin käyntiin, nuori yrittäjä selvittelee parhaillaan, mistä raaka-ainetta saisi lisää. Särkikaloja kyllä vesistöissä riittää, mutta tuotantoketju vaatii vielä pientä hienosäätöä.

– Kun lähdin tähän hommaan niin ajattelin, että yrittäjyys ja ympäristö on cool. Olenkin todella ylpeä siitä, että mitä paremmin firmalla menee, sitä parempi juttu se on ympäristölle. Sitä paremmin luonnollinen ekosysteemi voi, mitä enemmän kalastamme särkikaloja. Se on täysin poikkeuksellista yritykselle.

***

Testaa herkullinen kalaresepti: Silakkatempura ja sriracha-uunilohi:


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja