Mainos

Kun kaikki meni koronan takia mönkään, ravintoloitsijat Marjaana ja Katariina kehittivät potentiaalisen menestysruoan: "Luulen, että herkistyn kaupan hyllyllä"

Turkulaiset härkäpapupallerot kruunattiin Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteeksi. Näin Fallerot saivat alkunsa.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keskiviikkoiltana Suomalainen menestysresepti -kilpailun loppuratkaisusta. Vuoden 2021 Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti ravintoloitsija Marjaana Pohjola Fallero-falafeleillaan. S-ryhmässä uskotaan suomalaisista raaka-aineista valmistettujen ja ravintolatasoisiksi kehuttujen falafelien nousevan vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan.

Marjaana Pohjola kertoo menestysreseptinsä synnystä MTV3-kanavan Uutisaamussa torstaina 26.8. klo 9.08.

Vuoden 2021 voittaja fallero on falafelin suomalainen ja ekologisempi versio, joka valmistetaan härkäpavuista, kasviksista ja mausteista. Pyörykät yhdessä kollegansa Katariinan kanssa kehitellyt Marjaana Pohjola kertoo nyt MTV:lle tuotteen tarinan.

Koronan alkujärkytyksestä uuden luomiseen

Marjaana ja Katariina pyörittävät Turussa suosittua kasvisravintolaa nimeltä Kuori. Ravintolassa on toiminut jo pidemmän aikaa perinteisiä falafelejä tarjoileva falafelbaari. Kaikki kuitenkin kääntyi päälaelleen puolitoistavuotta sitten maailmanlaajuisen koronapandemian iskiessä.

– Jouduimme sulkemaan ovet ja lomauttamaan henkilökunnan. Se oli järkytys monelle ja tilanne oli kaikille uusi. Pari viikkoa siinä keräilimme itseämme ja sitten ryhdyimme pohtimaan, että entä jos rupeisimme viemään kauppoihin jotain tuotetta, Marjaana muistelee.

Ravintoloitsijakaksikko keksi tuolloin, että asiakkaiden kehumat ja tykkäämät falafelit voisivat olla toimiva vaihtoehto. Pienen selvitystyön jälkeen falafelejä saatiinkin myytiin muutamiin ruokakauppoihin Turussa. Marjaanaa ja Katariinaa kuitenkin mietitytti pyöryköiden sisältö. 

–  Ajattelimme, että vitsit sentään, kun tuodaan Turkista näitä kikherneitä. Luulisi, että tästä lähempääkin löytyisi jotain raaka-aineita. Sitten tuli härkäpapu mukaan kuvioihin.

Kikherneistä härkapapuihin

Marjaana ryhtyi luomaan pyörykkäreseptiikkaa kotimaiseen härkäpapupohjaan. Ongelmaksi oli muodostua se, ettei palleroista meinannut tulla yhtä meheviä kuin kikherneestä valmistettuna. Marjaana päätti lisätä joukkoon kasviksia, jotka mehevöittivät pyörykät täydellisiksi.

– Ne ovat todella kasvispitoisia ja kaikki raaka-aineet tulevat Suomesta. 

Marjaana muistuttaa, että härkäpapu on vanha ja hieno raaka-aine, joka viimeiset vuosikymmenet on ollut vain hieman unholassa. Pikkuhiljaa härkäpavusta on kuitenkin taas ryhdytty innovoimaan uusia elintarvikkeita.

Fallerot mukaan televisiokisaan

Kun Marjaana sai reseptinsä hiottua kuntoon, kaksikko otti yhteyttä S-ryhmään siinä toivossa, että tuote pääsisi kauppoihin myyntiin. Ravintoloitsijat olivat myös jo tehneet kuluttajatutkimusta Foodwestin kanssa. Se osoitti, että tuotteelle on olemassa kiinnostusta. S-ryhmästä lopulta vinkattiin Suomalainen menestysresepti -ohjelmasta, johon Marjaana ja Katariina sitten päättivät hakea Falleroidensa kanssa mukaan. Loppu onkin historiaa.

Ohjelman ansiosta tuotetta saatiin kehitettyä eteenpäin, eikä reseptiikkaakaan jouduttu loppujen lopuksi juuri ollenkaan muokkaamaan.

– Kävin aika monta kertaa sopimusvalmistajan luona. Aluksi oli vaikeuksia saada pyörykät pysymään kasassa ja tasalaatuisina. Lisäsimme sitten jossain kohtaa niihin sidosaineita. Lopulta kuitenkin päädyimme ottamaan ne pois, kun löysimme toisen laitteen, joka pystyy tekemään pyörykät paremmin ilman sidosaineita. 

Iso henkinen apu keskellä korona-ahdistusta

Marjaanan mukaan Fallerot eivät vielä ole taloudellisesti avittaneet ravintoloitsijoita näinä haastavina aikoina, koska nythän tuotteet vasta päätyvät kauppoihin. Henkisesti projektilla on kuitenkin ollut suuri merkitys. 

– Se on ollut iso apu, kun on päässyt tekemään jotain uutta ja innostavaa. Talvella oli työuupumusta ja olin aika rikki kaikesta, mutta tämä on auttanut minut nousemaan kuopasta, Marjaana iloitsee.

Ravintoloitsija ja Falleroiden ”äiti” ei vielä osaa sanoa tarkkaan, miltä sitten tuntuu, kun näkee itse kehittelemänsä tuotteen kaupassa.

– Kyllä sitä on miettinyt, että on se varmasti aika siistiä, kun reissaa Äkäslompololta Kainuuseen ja näkee meidän oman tuotteen siellä. Se on varmasti hieno tunne. Luulen, että herkistyn kaupan hyllyllä. 

Marjaana Pohjola kertoo menestysreseptinsä synnystä MTV3-kanavan Uutisaamussa torstaina 26.8. klo 9.08.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja