Nyt se on todistettu! Kallis hintalappu ja hieno etiketti saavat viinin maistumaan paremmalta

Näin syntyy drinkki alkoholittomasta viinasta 1:26 Näin syntyy drinkki alkoholittomasta viinasta
Lumevaikutusta voit kokeilla myös tarjoilemalla vieraille alkoholittomasta viinasta valmistettuja juomia.

Tutkimusten mukaan kallis viini todella maistuu edullista paremmalta. Tämä ei välttämättä johdu itse viinistä, vaan hinnan herättämistä mielikuvista.

Mitä kalliimpaa viiniä juot, sitä enemmän siitä nautit, väittävät tutkimukset. 

Sama viini, eri mielikuvat

Vuonna 2017 julkaistussa saksalaistutkimuksessa tutkijat löysivät vahvoja todisteita siitä, kuinka paljon aivoilla ja mielikuvilla on merkitystä sille, miltä juomamme viini oikein maistuu.

Bonnin yliopiston ja INSEAD Business Schoolin tutkimuksessa osallistujille uskoteltiin, että he pääsisivät maistamaan kolmea erihintaista viiniä. Maistelun jälkeen osallistujat arvioivat kalleimman viinin parhaimman makuiseksi, vaikka todellisuudessa näytteet olivat kaikki peräisin samasta pullosta.

Vaikka hinnan yhteys nautintoon on selkeä, tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu selville sitä, missä määrin ihmiset voisivat kouluttaa makuhermojaan vähentämään näiden mielikuviin perustuvien impulssien vaikutusta.

– Jännittävä kysymys kuuluukin, voidaanko aivojen palkitsemisjärjestelmää kouluttaa niin, että se olisi vähemmän vastaanottavainen tällaisiin lumelääkkeiden kaltaisiin markkinointivaikutuksiin, professori Bern Weber Bonnin yliopiston talous- ja neurotieteen keskuksesta kertoo.

Samoihin tuloksiin tultiin myös Standfordin ja Kalifornian teknologiainstituutissa tehdyssä tutkimuksessa.

Eräässä testissä viiden dollarin viini tarjoiltiin koehenkilöille 45 dollarin hintaisena. Koehenkilöt kertoivat nauttivansa viinistä huomattavasti enemmän silloin, kun he luulivat nauttivansa kallista juomaa.

Etiketillä vaikutusta ostopäätökseen

Hinnan lisäksi viinin etiketillä näyttää olevan valtava merkitystä siihen, mitä viiniä oikein ostamme. Tämä saatiin selville australialaisessa Adelaiden yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa, jossa selvisi myös, että viinistä saaduilla tiedoilla on vaikutusta viinielämykseen.

Mitä enemmän tietoa koehenkilöt viinistä oikein saivat, sitä positiivisimpia tunteita viini heissä herätti, ja sitä enemmän he olivat siitä valmiita maksamaan.

Tämä voi olla yksi syy, miksi ravintoloissa viini maistuu asiantuntevien sommelierien tarjoilemana niin paljon paremmalta.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.