Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Nettiarvostelut voivat vaikuttaa rajusti ravintolan menestymiseen – tutkijalla hihassaan yksi ehdotus

3:50Suomalaistutkimus selvitti: Kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen? ”Ravintolat julistettiin suoraan vaarallisiksi ja suljettiin viranomaiskäskyllä”
Julkaistu 31.07.2020 17:00

Jenna Lakka

jenna.lakka@mtv.fi

Tuore tutkimus selvitti, miten arvostelusivustoilla saadut arvostelut sekä ravintolan naapurusto vaikuttavat ravintoloiden toimintaan. Asiasta uutisoi Fine Dining Lovers.

Suomalaistutkimus selvitti: Kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen? Videolla esiintyvät Hellon toimitusjohtaja Jaakko Väänänen ja Alexanderplats-ravintolan ravintoloitsija Alexander Gullichsen.

Tutkimus julkaistiin Papers in Applied Geography -julkaisussa. Julkaisussa tutkittiin ravintoloita, jotka sijaitsevat Franklinin piirikunnassa Ohiossa, Yhdysvalloissa.

Tutkimuksessa havaittiin, että negatiiviset arvostelut hiljattain ravintolan avaamisen jälkeen saattoivat olla jopa kohtalokkaita. Ne saattoivat vaikuttaa suurestikin ravintolan mahdollisuuksiin menestyä. Tutkimuksessa havainnointiin ravintoloita ja arvosteluja, jotka olivat Trip Advisor tai Yelp -sivustoilla.

Lisäksi huomattiin, että ravintolan naapuruston vauraus vaikutti siihen, saiko ravintola laisinkaan arvosteluja.

– Tutkimamme alustat markkinoivat itseään puolueettomina, mutta huomasimme, että näin ei ole, toteaa tutkimuksen johtaja sekä Ohion yliopiston apulaisprofessori Yasuyuki Motoyama.

Tutkimus kattoi noin 3000 ravintolaa. Jokaisen ravintolan naapuruston demografiset ja sosioekonomiset tekijät selvitettiin. Sosioekonomiset tekijät määritettiin naapurustossa sijaitsevien talouksien mediaani palkkatason mukaan.

Köyhemmillä alueilla sijaitsevat ravintolat eivät todennäköisemmin saaneet laisinkaan arvosteluja verrattuna vauraimmilla alueilla sijaitseviin ravintoloihin.

Negatiiviset arvostelut voivat johtaa ikävään kierteeseen

Tutkijat huomasivat, että mitä vähemmän ravintolalla oli arvosteluja, sitä todennäköisemmin sen kokonaisarvosana oli huono.

– Mitä enemmän arvosteluja ravintolalla oli, sitä parempi sen kokonaisarvosana oli, sanoo tutkimukseen osallistunut, niin ikään Ohion yliopiston apulaisprofessori Kareem Usher.

– Arvosteluilla on seuraamuksia: Jos ravintolan ensimmäisten arvostelujen joukossa on tyytymätön asiakas, ihmiset näkevät sen, eivätkä halua mennä ravintolaan ollenkaan. Näin ollen ravintola saa myös vähemmän arvosteluja, Usher selventää.

Mitä enemmän arvosteluja ravintolalla oli, sitä parempi oli myös sen kokonaisarvosana. Yasuyuki Motoyama väittää, että negatiiviset arvostelut voivat vaikuttaa ravintolan menestykseen suurestikin.

– Kyseiset alustat toimivat siten, että suositut ravintolat tulevat entistä suositummaksi. Ravintolat, jotka ovat heti alkuunsa saaneet negatiivisen arvostelun, seisahtuvat niille sijoilleen, Motoyama sanoo.

Kehitysehdotus arvostelusivustoille

Motoyama ehdottaa, että arvostelusivustot julkaisisivat arvosteluja vasta sitten, kun niitä on kertynyt useampia.

– Arvostelusivustot voisivat julkaista arvostelut sitten, kun niitä on kertynyt esimerkiksi kymmenen. Täten pari tyytymätöntä asiakasta ei sanelisi koko ravintolan tulevaisuutta, Motoyama pohtii.

LUE MYÖS: Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"

Lue kaikki lifestyle-artikkelit

Lähde: Fine Dining Lovers

Lisää aiheesta:

Poliitikot kehottivat ihmisiä pysymään kotona, mutta järjestivät itse juhlat – ylistetylle huippuravintolalle murska-arvosteluja tapauksen johdostaKeittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Mitä tilaat baaritiskillä? Selvitys paljasti, mitä IPA-oluen nauttiminen kertoo persoonastasiHuomaamaton yksityiskohta ravintolan ruokalistassa voi johtaa harhaan – oletko tajunnut tätä? Alennusmyynneissä käyminen todella tekee ihmisestä ääliön: "Useimmat kuluttajat syyllistyvät tähän"Oletko syntynyt vuosien 1980–2000 välillä? Onneksi olkoon – sukupolvesi on kaikista nirsoin
RuokaRavintolatTutkimustuloksetMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 18:26
    Ravintolat

    Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2025: Tässä ovat uudet Suomen mestarit!

  • 17:32
    Juusto

    Näitä juustoja suomalaiset nyt himoitsevat – nappaa vinkit täydelliseen juustolautaseen

  • 08:18
    Juusto

    Mustaleima, punaleima ja sinileima – mitä eroa on emmentaljuustoilla?

  • Eilen17:24
    Arkiruoka

    Kanaruokien ehdoton klassikko valmistuu superhelposti: "Ei voi kauhean pahasti epäonnistua"

  • Eilen10:15
    Ravintolat

    Suomalainen donitsiketju vakavissa vaikeuksissa