Nämä tarjoustuotteet ovat nyt hittejä ruokakaupoissa: Ikisuosikkia hamstrataan edelleen

Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – käytössä jo 11 vuotta 7:48 Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – käytössä jo 11 vuotta
KATSO MYÖS VIDEO: Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – testasimme sen.

K-ryhmästä kerrotaan, millaiset tarjoustuotteet nyt menevät kaupaksi suomalaisille. Yksi ikisuosikki on edelleen tarjoustuotteiden hitti. 

MTV Uutisten Makuja-ruokasivulla kerrottiin torstaina niin sanottujen punalapputuotteiden suosion kasvusta. Hävikkiuhan alla olevia tarjoustuotteita menee nyt niin hyvin kaupaksi, että niitä ei välttämättä enää löydä kaupoista iltaisin. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa iltaisin käytössä olevaa tupla-alea ei näin ollen pääse hyödyntämään.

Lapsiperheille kelpaavat nyt nipputarjoukset

Nyt K-ryhmä kertoo tiedotteessaan elinkustannusten nousun kasvattaneen tarjousten painoarvoa entisestään. Tarjouskäyttäytymisessä on kuitenkin kauppaketjun mukaan paljon alueellisiakin eroja: esimerkiksi kaikkein innokkaimmin tarjouksiin tartutaan Kaakkois-Suomessa.

K-ryhmän mukaan erityisesti lapsiperheet ostavat nyt todennäköisemmin nipputarjouksia, jolloin edullisemmin saa suuremman määrän tuotteita tai useamman tuotteen kerralla.

– Samanaikaisesti kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia kotona syntyvän ruokahävikin määrästä, eikä välttämättä haluta ostaa suurempaa määrää kerralla, K-ryhmältä kerrotaan tiedotteessa.

Kaupunkialueilla ja erityisesti pääkaupunkiseudulla valitaan tarjouksesta valmiita ruokaratkaisuja, kuten valmiita rahkoja tai smoothieita: näillä alueilla voidaankin puhua välipalaistumisen suosiosta. Myös hedelmät ja marjat kiinnostavat kuluttajia erityisesti pääkaupunkiseudulla.  

​Tarjoukset ohjaavat asiakaskäyttäytymistä jonkin verran, mutta syyt tarjousten hyödyntämiseen vaihtelevat. Osa valitsee tarjoustuotteen sen erityisen edullisen hinnan takia, kun osa etsii tarjouksesta itselleen uusia, inspiroivia tuotteita.

Kahvi on tarjoustuotteiden ikisuosikki

Tuttuja ja turvallisia tarjoustuotevalintoja tekevät erityisesti lapsiperheet, kun taas nuoret heittäytyvät helpommin kokeilemaan uusiakin tuotteita, jos ne ovat alennuksessa.

– Iäkkäämpien asiakkaiden taloudet suosivat erityisesti kuumien juomien, kuten kahvin, huipputarjouksia. Myös nuoret asiakkaat ostavat tarjouksista kahvia, mutta huomionarvoista on, että nuoret asiakkaat tarttuvat iäkkäämpiä todennäköisemmin tarjouksiin esimerkiksi erilaisista kylmistä kahvijuomista.

K-ryhmän mukaan kahveja ostetaan yhä tarjouksista isompia määriä kerralla, koska sitä voidaan varastoida kotiin. Tarjouksesta kokeillaan mielellään itselle uutta kahvia: kuluttajat ovat etsineet uusia hinta-laatu-suhteeltaan hyviä vaihtoehtoja samaan aikaan kun kahvien hintataso on noussut.

Myös sesongit vaikuttavat kuluttajien tarjousostoksiin. Alkuvuodesta trendinä on keventäminen, joten silloin kaupaksi käyvät helpommin esimeriksi tarjouksessa olevat kasvikset.

– ​Kaupan päässä tarjouksiin varaudutaan huolellisella tilausmäärien arvioimisella – kuten kuluttajatkin, myös kauppiaat keskittyvät ruokahävikin minimoimiseen. Arviointia helpottaa järjestelmällinen datan ja tekoälyn hyödyntäminen.  

Katso myös video: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula 5:43
Sukula kertoo italialaisesta punalapputuotehitistä.

Lähde: K-ryhmä

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.