Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Nämä tarjoustuotteet ovat nyt hittejä ruokakaupoissa: Ikisuosikkia hamstrataan edelleen

7:48Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – käytössä jo 11 vuottaKATSO MYÖS VIDEO: Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – testasimme sen.
Julkaistu 27.01.2023 14:27

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-ryhmästä kerrotaan, millaiset tarjoustuotteet nyt menevät kaupaksi suomalaisille. Yksi ikisuosikki on edelleen tarjoustuotteiden hitti. 

MTV Uutisten Makuja-ruokasivulla kerrottiin torstaina niin sanottujen punalapputuotteiden suosion kasvusta. Hävikkiuhan alla olevia tarjoustuotteita menee nyt niin hyvin kaupaksi, että niitä ei välttämättä enää löydä kaupoista iltaisin. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa iltaisin käytössä olevaa tupla-alea ei näin ollen pääse hyödyntämään.

Lue lisää: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta

Lapsiperheille kelpaavat nyt nipputarjoukset

Nyt K-ryhmä kertoo tiedotteessaan elinkustannusten nousun kasvattaneen tarjousten painoarvoa entisestään. Tarjouskäyttäytymisessä on kuitenkin kauppaketjun mukaan paljon alueellisiakin eroja: esimerkiksi kaikkein innokkaimmin tarjouksiin tartutaan Kaakkois-Suomessa.

K-ryhmän mukaan erityisesti lapsiperheet ostavat nyt todennäköisemmin nipputarjouksia, jolloin edullisemmin saa suuremman määrän tuotteita tai useamman tuotteen kerralla.

– Samanaikaisesti kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia kotona syntyvän ruokahävikin määrästä, eikä välttämättä haluta ostaa suurempaa määrää kerralla, K-ryhmältä kerrotaan tiedotteessa.

Kaupunkialueilla ja erityisesti pääkaupunkiseudulla valitaan tarjouksesta valmiita ruokaratkaisuja, kuten valmiita rahkoja tai smoothieita: näillä alueilla voidaankin puhua välipalaistumisen suosiosta. Myös hedelmät ja marjat kiinnostavat kuluttajia erityisesti pääkaupunkiseudulla.  

​Tarjoukset ohjaavat asiakaskäyttäytymistä jonkin verran, mutta syyt tarjousten hyödyntämiseen vaihtelevat. Osa valitsee tarjoustuotteen sen erityisen edullisen hinnan takia, kun osa etsii tarjouksesta itselleen uusia, inspiroivia tuotteita.

Lue myös: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

Kahvi on tarjoustuotteiden ikisuosikki

Tuttuja ja turvallisia tarjoustuotevalintoja tekevät erityisesti lapsiperheet, kun taas nuoret heittäytyvät helpommin kokeilemaan uusiakin tuotteita, jos ne ovat alennuksessa.

– Iäkkäämpien asiakkaiden taloudet suosivat erityisesti kuumien juomien, kuten kahvin, huipputarjouksia. Myös nuoret asiakkaat ostavat tarjouksista kahvia, mutta huomionarvoista on, että nuoret asiakkaat tarttuvat iäkkäämpiä todennäköisemmin tarjouksiin esimerkiksi erilaisista kylmistä kahvijuomista.

K-ryhmän mukaan kahveja ostetaan yhä tarjouksista isompia määriä kerralla, koska sitä voidaan varastoida kotiin. Tarjouksesta kokeillaan mielellään itselle uutta kahvia: kuluttajat ovat etsineet uusia hinta-laatu-suhteeltaan hyviä vaihtoehtoja samaan aikaan kun kahvien hintataso on noussut.

Myös sesongit vaikuttavat kuluttajien tarjousostoksiin. Alkuvuodesta trendinä on keventäminen, joten silloin kaupaksi käyvät helpommin esimeriksi tarjouksessa olevat kasvikset.

– ​Kaupan päässä tarjouksiin varaudutaan huolellisella tilausmäärien arvioimisella – kuten kuluttajatkin, myös kauppiaat keskittyvät ruokahävikin minimoimiseen. Arviointia helpottaa järjestelmällinen datan ja tekoälyn hyödyntäminen.  

Lue myös: Lidliin uusi alennuskäytäntö: Tuotteisiin lätkäistään nyt viherlappu – tätä se tarkoittaa

Katso myös video: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

5:43Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki SukulaSukula kertoo italialaisesta punalapputuotehitistä.

Lähde: K-ryhmä

Lisää aiheesta:

Nämä tarjoustuotteet viedään käsistä – yhtä ruokaa myytiin jopa 290 kertaa normaalia enemmän Lidlin punalapputuotteisiin taas muutos: "Järkytyin"Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamattaOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaValmisruoka, jota suomalaiset nyt himoitsevat – kauppoihin pukkaa uutuuksia: "Odotamme siitä kovaa hittiä"S-ryhmä paljastaa suosituimmat punalapputuotteensa – ostitko sinäkin?
RuokakauppaKeskoRuokaKahviMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • Eilen09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • to07:44
    Ruoka

    Oletko hoksannut tätä kaupan paistopisteellä? Jere aivan äimänä

  • 1.9.07:43
    Ruoka

    Tiesitkö? Paistopisteen liha- ja riisipiirakoita ei saisi syödä enää ostopäivän jälkeen

  • 20.8.09:23
    Ruoka

    Raju väite jauhelihapulasta: "Kauppa mieluummin myy ei-oota"

  • 19.8.12:33
    Juomat

    Huomasitko? Fantaan tuli vaivihkaa muutos