Luomuelintarvikkeiden myynti on kasvanut vähittäiskaupassa hurjasti koko 2010-luvun ajan. Vaikka luomutuotteiden suosio kasvaa, aivan kaikkia elintarvikkeita ei pystytä valmistamaan luomuna.
VIDEO: Huomenta Suomen lähetyksessä keksusteltiin ruokakaupan tulevaisuudesta.
Luomun käyttö on viime vuosina arkistunut ja levinnyt yhtä laajemmalle: yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa luomutuotteita säännöllisesti, eli vähintään kerran kuukaudessa.
Vuonna 2018 luomua myytiin Suomessa 336 miljoonalla eurolla, mikä tarkoittaa sitä, että markkinat ovat lähes tuplaantuneet 2010-luvun aikana.
Myydyimmät tuotteet päivittäistavarakaupassa ovat hedelmät, vihannekset ja nestemäiset maitotuotteet. Eniten myyntiään kasvattaneita luomutuotteita ovat lastenruoat, kananmunat ja mehut.
Kysynnän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa
Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,3 prosenttia, mutta kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että luku saataisiin helposti jopa kolminkertaistettua, jos luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.
