Myynti lähes tuplaantunut 2010-luvulla! Tuoteryhmä, joka on kasvattanut hurjasti suosiotaan suomalaisten keskuudessa – ostatko sinäkin?

Ruokakaupat menevät nyt nettiin 7:49 Ruokakaupat menevät nyt nettiin

Luomuelintarvikkeiden myynti on kasvanut vähittäiskaupassa hurjasti koko 2010-luvun ajan. Vaikka luomutuotteiden suosio kasvaa, aivan kaikkia elintarvikkeita ei pystytä valmistamaan luomuna. 

VIDEO: Huomenta Suomen lähetyksessä keksusteltiin ruokakaupan tulevaisuudesta. 

Luomun käyttö on viime vuosina arkistunut ja levinnyt yhtä laajemmalle: yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa luomutuotteita säännöllisesti, eli vähintään kerran kuukaudessa.

Vuonna 2018 luomua myytiin Suomessa 336 miljoonalla eurolla, mikä tarkoittaa sitä, että markkinat ovat lähes tuplaantuneet 2010-luvun aikana.

Myydyimmät tuotteet päivittäistavarakaupassa ovat hedelmät, vihannekset ja nestemäiset maitotuotteet. Eniten myyntiään kasvattaneita luomutuotteita ovat lastenruoat, kananmunat ja mehut.    

Kysynnän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa

Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,3 prosenttia, mutta kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että luku saataisiin helposti jopa kolminkertaistettua, jos luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.

K-ryhmän mukaan heillä on tällä hetkellä valikoimissaan 2100 luomutuotetta, ja kuluvan vuoden aikana Pirkka-sarjan luomuvalikoimaa tullaan kasvattamaan asiakkaiden toiveesta 120 lähes 200 tuotteeseen.

S-ryhmän mukaan luomutuotteiden suosio korostuu etenkin pääkaupunkiseudulla: keskikokoisen S-marketin valikoimista löytyy noin 500 luomutuotetta, suuremmista myymälöistä jopa 900. 

Viime vuosina markkinoille on tullu täysin uusia luomutuotteita, mutta luomuversiot perinteisistä tuotteista vetoavat yhä kuluttajiin. 

– Oivariinia toivottiin aikoinaan paljon, samoin kermaviiliä. Ne ovat todella perustuotteita, mitä ihmiset toivovat saatavaksi luomuna, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet kommentoi luomun suosiota. 

"Kaikkea ei pystytä tekemään luomuna"

Vaikka luomutuotteita toivotaankin koko ajan lisää, Tolletin mukaan toiveet eivät läheskään aina käy toteen pelkkiä sormia napsauttamalla. Siihen vaaditaan pitkäjänteistä tuotekehitystä ja uusia innovaatioita. 

–  Kaikkea ei pystytä tekemään luomuna, vaikka kuinka toivottaisiin, Tollet toteaa ja lisää luomutuotannon olevan pääasiassa kiinni tuotannollisista seikoista. 

– Kaikkia tuotteita voi periaatteessa tehdä luomuna, vaikka lisäaineilla onkin sen suhteen valtavan suuri merkitys. Esimerkiksi luomuraejuuston valmistuksessa emme saaneet käyttää siihen normaalisti käytettävää lisäainetta, vaan sen kehittely vaati töitä. Kaikkea voi tehdä luomuna, mutta se vaatii luovuutta aina alkutuotannosta lähtien.

Tolletin mukaan luomutuotteiden tiukka valvonta on tällä hetkellä yksi luomun kehittymisen suurimmista haasteista, mutta toisaalta valvonta on myös laadun tae. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.