Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Myynti lähes tuplaantunut 2010-luvulla! Tuoteryhmä, joka on kasvattanut hurjasti suosiotaan suomalaisten keskuudessa – ostatko sinäkin?

7:49Ruokakaupat menevät nyt nettiin
Julkaistu 15.05.2019 07:06

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Luomuelintarvikkeiden myynti on kasvanut vähittäiskaupassa hurjasti koko 2010-luvun ajan. Vaikka luomutuotteiden suosio kasvaa, aivan kaikkia elintarvikkeita ei pystytä valmistamaan luomuna. 

VIDEO: Huomenta Suomen lähetyksessä keksusteltiin ruokakaupan tulevaisuudesta. 

Luomun käyttö on viime vuosina arkistunut ja levinnyt yhtä laajemmalle: yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa luomutuotteita säännöllisesti, eli vähintään kerran kuukaudessa.

Vuonna 2018 luomua myytiin Suomessa 336 miljoonalla eurolla, mikä tarkoittaa sitä, että markkinat ovat lähes tuplaantuneet 2010-luvun aikana.

Myydyimmät tuotteet päivittäistavarakaupassa ovat hedelmät, vihannekset ja nestemäiset maitotuotteet. Eniten myyntiään kasvattaneita luomutuotteita ovat lastenruoat, kananmunat ja mehut.    

Kysynnän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa

Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,3 prosenttia, mutta kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että luku saataisiin helposti jopa kolminkertaistettua, jos luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.

LUE MYÖS: Tässäkö porsaanreikä ilmaisiin ruokaostoksiin? Näin ruokakaupat kommentoivat hintakikkailuun mahdollistavaa seikkaa

K-ryhmän mukaan heillä on tällä hetkellä valikoimissaan 2100 luomutuotetta, ja kuluvan vuoden aikana Pirkka-sarjan luomuvalikoimaa tullaan kasvattamaan asiakkaiden toiveesta 120 lähes 200 tuotteeseen.

S-ryhmän mukaan luomutuotteiden suosio korostuu etenkin pääkaupunkiseudulla: keskikokoisen S-marketin valikoimista löytyy noin 500 luomutuotetta, suuremmista myymälöistä jopa 900. 

Viime vuosina markkinoille on tullu täysin uusia luomutuotteita, mutta luomuversiot perinteisistä tuotteista vetoavat yhä kuluttajiin. 

– Oivariinia toivottiin aikoinaan paljon, samoin kermaviiliä. Ne ovat todella perustuotteita, mitä ihmiset toivovat saatavaksi luomuna, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet kommentoi luomun suosiota. 

"Kaikkea ei pystytä tekemään luomuna"

Vaikka luomutuotteita toivotaankin koko ajan lisää, Tolletin mukaan toiveet eivät läheskään aina käy toteen pelkkiä sormia napsauttamalla. Siihen vaaditaan pitkäjänteistä tuotekehitystä ja uusia innovaatioita. 

–  Kaikkea ei pystytä tekemään luomuna, vaikka kuinka toivottaisiin, Tollet toteaa ja lisää luomutuotannon olevan pääasiassa kiinni tuotannollisista seikoista. 

kauppa, maito, maitohylly

– Kaikkia tuotteita voi periaatteessa tehdä luomuna, vaikka lisäaineilla onkin sen suhteen valtavan suuri merkitys. Esimerkiksi luomuraejuuston valmistuksessa emme saaneet käyttää siihen normaalisti käytettävää lisäainetta, vaan sen kehittely vaati töitä. Kaikkea voi tehdä luomuna, mutta se vaatii luovuutta aina alkutuotannosta lähtien.

Tolletin mukaan luomutuotteiden tiukka valvonta on tällä hetkellä yksi luomun kehittymisen suurimmista haasteista, mutta toisaalta valvonta on myös laadun tae. 

Lisää aiheesta:

Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäTunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Ostatko sinäkin? Ruoka, jonka myynti on kasvanut hurjasti sekä S-ryhmällä että Keskolla: "Suosio näkyy marketeissa koko pääkaupunkiseudulla"Miksi luomuruoka on yhä useamman valinta? "Luomulla haetaan myös sosiaalista arvostusta"Yksi tuoteryhmä kasvattanut hurjasti suosiotaan suomalaisissa ruokakaupoissa – myynti noussut jopa 90 prosenttia! Luomutuotteiden myynti lisääntyi vuodessa 12 prosenttia – "Vastuullisuus on nykypäivän trendi"
RuokakauppaRuokaLuomuMakuja
Maitotuotteita ostetaan Suomessa paljon luomuna.MTV

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ke08:22
    Ruoka

    Ykköskasvis uunijuureksiin! Ostoskoriin kannattaa napata nyt edullinen kuitupommi

  • 6.10.10:24
    Ruoka

    Kurkun muoville keksittiin näkymätön korvike Ruotsissa

  • 5.10.17:34
    Ruoka

    "Kotikeittiön yllättäjä" – tätä saat nyt erittäin edullisesti ruokakaupasta!

  • 30.9.10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Joulu

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt