Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Myynti kasvanut lähes 90 prosenttia! Nämä kotimaiset tuotteet ovat suositumpia kuin koskaan ennen

6:25Hävikkileivästä pannaan olutta
Julkaistu 20.04.2018 16:56

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri on levinnyt muutamassa vuodesaa kaupungeista maakuntiin. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä useampi suomalainen suosii olutvalinnassaan ennen kaikkea laatua ja makua. 

VIDEO: Tiesitkö, että myös hävikkileivästä voi valmistaa olutta?  

Suomalaisten kiinnostus pienpanimo- ja erikoisoluisiin on kasvanut hurjasti viime vuosien aikana. Kolmen viime vuoden aikana ilmiö on levinnyt suurten kaupunkien ja kasvukeskusten kautta kohti pienempiä paikkakuntia, selviää K-ruokakauppojen myyntidatasta.

Pilsien ja ale-oluiden jälkeen kuluttajien kiinnostus on herännyt myös erikoisempia vaihtoehtoja, kuten sour-oluita kohtaan.

– Kuluttajien halu suosia laatua sekä kokeilla eri makuja on yksi keskeinen tekijä Suomessa tapahtuneessa juomakulttuurin muutoksessa. Tällainen kehitys ei koske pelkästään alkoholia, sillä maun ja laadun korostumisen voi nähdä myös muissa tuotteissa, kuten kahvissa ja teessä, K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä kertoo.

Suomalaisinnovaatiosta ensi kesän hittijuoma? – ”tässä oluessa ei ole käytetty banaania vain vähän, vaan merkittäviä määriä”

Vuosien 2015–2017 aikana kotimaisten pienpanimo- ja erikoisoluiden myynti litroissa mitattuna on kasvanut 88 prosenttia ja ulkomaisten erikoisoluiden myynti 52 prosenttia.

– Huomattavaa on, että samassa ajassa kokonaisuudessaan oluiden myynti on kasvanut vain muutamalla prosentilla. Tuossa luvussa mukana on myös esimerkiksi alkoholiton olut, jonka myynti on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä 22 prosenttia, Erkkilä lisää.

Craft lagerit, pilsit ja IPAt suosituimpia tuotteita

Voimakkaimmin pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio on kehittynyt jo vuosien 2015 ja 2016 välillä, jolloin kasvua esimerkiksi kotimaisissa tuotteissa oli 50 prosenttia.

Vuoden 2017 tiedot kertovat, että pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri on levinnyt kaupungeista koko Suomeen. Suosio on vahvistunut eimerkiksi Pohjois-Suomessa Rovaniemen, Sodankylän ja Pelkosenniemen alueella, Itä-Suomessa Savonlinnan, Kangasniemen ja Taipalsaaren seudulla sekä länsirannikolla esimerkiksi Porissa ja Kokkolassa.

karttakeskoErikois- ja pienipanimooluiden myynti on levinnyt muutamassa vuodessa koko Suomeen.Kesko

– Etelämmässä erikois- ja pienpanimotuotteiden suosio korostuu alueella, joka ulottui viime vuonna Helsingistä Lahden ja Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Suurimmissa kaupungeissa tuotevalikoima on tietysti myös laajempi; kauppojen valikoimassa saattaa olla satojakin pienten panimoiden erikoisoluita, Erkkilä toteaa.

Suosituimpia erikois- ja pienpanimotuotteita ovat olleet jo jonkin aikaa craft lagerit, pilsit sekä IPA- ja muut ale-oluet. 

Lähde: Kesko

Lisää aiheesta:

Nollaolut nakertaa myös mietojen oluiden myyntiä – näin käy ykkösoluellePentin 10 vuotta sitten kehittelemästä Pirkka-oluesta tuli älytön jättihitti – totuus lagerista yllättää monet: "Suomalaiset eivät ajattele..."Olutguru peräänkuuluttaa: Tämä hyvään juomakulttuuriin kuuluva tapa suomalaisten tulisi omaksua Känni ei kiinnosta – alkoholittoman oluen suosio kasvaa nopeastiPaikkakunta vaikuttaa suomalaisten olutmakuun – trendijuomat käyvät parhaiten kaupaksi suurissa kaupungeissaValtava buumi! Näitä oluita suomalaiset haluavat nyt juoda
OlutMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Olut
  • ma16:59
    Juomat

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • 20.9.22:13
    Saksa

    Oluen ystävien superjuhla käynnistyi Saksassa

  • 26.8.05:39
    Alkoholi

    Miksi suomalaiset hylkäsivät viinan? MTV:n kierros yöelämässä paljasti sukupolvien välisen kuilun

  • 9.7.07:44
    Juomat

    Suomalaiset juovat nyt olutta, joka voi hämätä

  • 13.6.07:49
    Juomat

    Tässä on Suomen paras olut: "Taatusti keskustelua herättävä"