Myynti kasvanut lähes 90 prosenttia! Nämä kotimaiset tuotteet ovat suositumpia kuin koskaan ennen

Hävikkileivästä pannaan olutta 6:25 Hävikkileivästä pannaan olutta

Pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri on levinnyt muutamassa vuodesaa kaupungeista maakuntiin. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä useampi suomalainen suosii olutvalinnassaan ennen kaikkea laatua ja makua. 

VIDEO: Tiesitkö, että myös hävikkileivästä voi valmistaa olutta?  

Suomalaisten kiinnostus pienpanimo- ja erikoisoluisiin on kasvanut hurjasti viime vuosien aikana. Kolmen viime vuoden aikana ilmiö on levinnyt suurten kaupunkien ja kasvukeskusten kautta kohti pienempiä paikkakuntia, selviää K-ruokakauppojen myyntidatasta.

Pilsien ja ale-oluiden jälkeen kuluttajien kiinnostus on herännyt myös erikoisempia vaihtoehtoja, kuten sour-oluita kohtaan.

– Kuluttajien halu suosia laatua sekä kokeilla eri makuja on yksi keskeinen tekijä Suomessa tapahtuneessa juomakulttuurin muutoksessa. Tällainen kehitys ei koske pelkästään alkoholia, sillä maun ja laadun korostumisen voi nähdä myös muissa tuotteissa, kuten kahvissa ja teessä, K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä kertoo.

Vuosien 2015–2017 aikana kotimaisten pienpanimo- ja erikoisoluiden myynti litroissa mitattuna on kasvanut 88 prosenttia ja ulkomaisten erikoisoluiden myynti 52 prosenttia.

– Huomattavaa on, että samassa ajassa kokonaisuudessaan oluiden myynti on kasvanut vain muutamalla prosentilla. Tuossa luvussa mukana on myös esimerkiksi alkoholiton olut, jonka myynti on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä 22 prosenttia, Erkkilä lisää.

Craft lagerit, pilsit ja IPAt suosituimpia tuotteita

Voimakkaimmin pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio on kehittynyt jo vuosien 2015 ja 2016 välillä, jolloin kasvua esimerkiksi kotimaisissa tuotteissa oli 50 prosenttia.

Vuoden 2017 tiedot kertovat, että pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri on levinnyt kaupungeista koko Suomeen. Suosio on vahvistunut eimerkiksi Pohjois-Suomessa Rovaniemen, Sodankylän ja Pelkosenniemen alueella, Itä-Suomessa Savonlinnan, Kangasniemen ja Taipalsaaren seudulla sekä länsirannikolla esimerkiksi Porissa ja Kokkolassa.

– Etelämmässä erikois- ja pienpanimotuotteiden suosio korostuu alueella, joka ulottui viime vuonna Helsingistä Lahden ja Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Suurimmissa kaupungeissa tuotevalikoima on tietysti myös laajempi; kauppojen valikoimassa saattaa olla satojakin pienten panimoiden erikoisoluita, Erkkilä toteaa.

Suosituimpia erikois- ja pienpanimotuotteita ovat olleet jo jonkin aikaa craft lagerit, pilsit sekä IPA- ja muut ale-oluet. 

Lähde: Kesko

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.