Mainos
Mainos

Miten lihan voi korvata ruokavaliossa? Älä ainakaan sorru tähän vihannesvirheeseen

Huomenta Suomessa keskusteltiin lihan korvaamisesta kasvisravinnolla. Vieraina olivat ravitsemusasiantuntija Soili Soisalo ja laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen.

Suomalaisten ja pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukaan lihaa tulisi syödä viikossa korkeintaan 500 grammaa.

– Se ei ole kovin suuri määrä. Tällä hetkellä syödään paljon enemmän, lähes tuplasti, ravitsemusasiantuntija Soili Soisalo kertoo Huomenta Suomessa.

Millä korvata liha? Ei ainakaan pelkillä vihanneksilla

Liika lihansyönti on yhdistetty muun muassa sydän- ja verisuonisairauksiin ja syöpiin. Näihin sairastumisriskeihin perustuvat myös ravitsemussuositukset.

Jos lihansyönnin haluaa sitten lopettaa tai sitä vähentää, mitä ruokavaliossa pitäisi ottaa huomioon? Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan riittävä proteiininsaanti tulee turvata. Lihaa ei voi esimerkiksi korvata pelkillä vihanneksilla. 

– Pääperiaate on se, että liha korvataan erilaisilla kasviproteiineilla, ei vihanneksilla. Hyviä ovat pavut, linssit, herneet, pähkinät ja siemenet. Palkokasvien ryhmä pitää sisällään myös kaikki härkikset, nyhtikset, kauramurut ja muut uutuudet mitä on tullut. Valinnanvaraa on nykyään, millä voi korvata, Johanna Kaipiainen sanoo. 

Ravitsemusasiantuntija Soili Soisalo muistuttaa, että myös viljasta voi saada proteiineja.

Mitkä viljat ovat erityisen proteiinpitoisia? Videolla asiantuntijat kertovat, mitkä ovat hyviä proteiinin lähteitä lihan korvikkeeksi.

 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja