Miksi olutta myydään ruskeissa ja vihreissä pulloissa?

olut

Oletko koskaan miettinyt, miksi oluet on pullotettu yleensä ruskeisiin tai vihreisiin pulloihin? Siihen on olemassa yksinkertainen selitys.

Kun olutta alun perin aloitettiin pullottaa, myytiin sitä ensin kirkkaassa lasissa. Tämä myyntipakkaus näytti aluksi toimivan mainosti, kunnes aurinko teki tepposet. Auringon valo vaikutti oluen laatuun merkitsevästi: juoma rupesi haisemaan ja maku kärsi.

Tämän vuoksi olutta ryhdyttiin pakkaamaan ruskeisiin ja vihreisiin pulloihin, joista UV-säteet eivät pääse läpi. Vihreät pullot ovat maailmanlaajuisesti ruskeita yleisempiä, koska ruskea lasi oli kortilla toisen maailmansodan jälkeen.

Tänä päivänä myös kirkkaisiin laseihin on saatavilla UV-suojaus, mutta monet valmistajat ovat silti säilyttäneet värilliset pullot.

Valon maku on vahva

Hartwallin prosessiasiantuntija Anna-Kaisa Vehviläinen paljasti Makuja.fi-sivustolle jo viime vuonna, että syy olutpullojen ruskeaan väriin piilee maussa, jonka valo saa aikaan perinteisin menetelmin valmistetuissa oluissa. Tästä syystä myös esimerkiksi kirkkaassa auringonvalossa terassilla nautitun oluen maku saattaa yllättäen muuttua.

– Valon maku on niin vahva, että jos ajatellaan, että laittaisimme yhden pienen aspiriinin kokoisen määrän valon makua täyteen uima-altaaseen, niin valon maku tulisi läpi. Sen aromi on niin vahva, Vehviläinen selventää.

Lähde: Mirror, Hartwall

***


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.