Hunajamarinadin vähäinen hunajapitoisuus saattaa ihmetyttää tuoteselostetta lukevaa kuluttajaa. Tuotteen valmistaja kertoo, miksi hunajaa on niin vähän.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keskiviikkona 30 vuotta tänä vuonna täyttävästä hunajamarinoidusta broilerista. Tuotteen HK:n Kariniemen-brändille kehitti 1990-luvulla Vesa Saarenmaa kollegoineen. Saarenmaa kertoi keskiviikkona järjestetyssä lehdistötilaisuudesta hittituotteen syntyhistorian.
Hunajamarinadissa vain vähän hunajaa, miksi?
Tilaisuudessa selvisi, että aikoinaan potin räjäyttänyttä hunajamarinoitua broileria myydään edelleen neljä miljoonaa pakettia vuodessa. Hunajabroilerin tuoteseloste paljastaa, että tuotteessa ei todellisuudessa ole ihan hirveästi hunajaa. Kariniemen hunajamarinoiduissa fileesuikalepaketeissa hunajaa on pakkauskoosta riippuen 0,5–0,7 prosenttia.
HKScanin ravitsemusasiantuntija Soile Käkösen mukaan tuotteissa ei todella ole hunajaa ämpärikaupalla, mutta valmistusprosessin takia sitä ei tarvitakaan niin paljoa.
– Kun broileri saa marinoitua kauan, niin hunaja maistuu tuotteesta kyllä, Käkönen kertoi keskiviikkona järjestetyssä tilaisuudessa.
Broileri siis ikään kuin imee itseensä tiivistyneen hunajan maun, vaikka lopputuotteessa hunajaa ei paljoa olekaan. Muillakaan valmistajilla hunajan osuus kokonaistuotteesta ei ole kovin suuri. Esimerkiksi Atrian hunajamarinoiduissa kanan fileesuikaleissa hunajaa on 1 prosentti. Vastaavassa Pirkka-tuotteessa hunajan osuus on 1,2 prosenttia.
