Kuvat: Stockmannin Herkulla yksi selkeä hittituote – näin ruokakauppa on muuttunut vuosikymmenien varrella

Herkku Stockmann
Stockmannin Herkkuosaston mainos vuodelta 1955 ja asiakkaita Herkussa 1970-luvulla. Stockmann

Helsingin Aleksanterinkadulla sijaitseva Stockmann-tavaratalo täyttää tällä viikolla 85 vuotta. Tavaratalo tunnetaan muun muassa elintarvikeosastostaan, joka on alkuvuosistaan lähtien erikoistunut muun muassa "hieman hienompiin säilykkeisiin".

Ainakin paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat taatusti joskus kuulleet tai jopa itse sopineet treffit sen kuuluisan kellon alle, joka löytyy Aleksanterinkadun Stockmannin pääovien edestä. Myös tavaratalon elintarvikeosasto Herkku lienee useimmalle pääkaupunkiseutulaiselle – ja miksei myös muillekin suomalaisille jollain tasolla tuttu ruokakauppa.

Yksi tavaratalon elintarvikeosaston ehdottomista hittituoteista oli alusta alkaen kaupan omat kahvit.

– Herkun valikoimissa Stockmannin omat kahvisekoitukset ovat olleet aina suosittuja. Lisäksi Herkussa on ollut maakampanjoiden aikaan eri maiden tuotteita esillä ainakin 1970-luvulta alkaen, Stockmannilta kerrotaan.

"Vähän hienompia säilykkeitä"

Tällä viikolla 85 vuotta täyttävän Helsingin Aleksanterinkadun Stockmannin ensimmäinen varsinainen elintarvikeosasto avattiin vuonna 1949. Ruokaosastolla myytiin muun muassa hedelmiä, makeisia, kahvisekoituksia ja erilaisia "vähän hienompia säilykkeitä".

Elintarvikepuolesta käytettiin 1950-luvulla nimitystä Herkkuosasto. Ruokakauppaa laajennettiin vuonna 1963, jolloin myymälään tuli ensimmäistä kertaa juustotiski sekä leikkeileitä myyntiin.

Tavaratalon omista kahveista hittituote

Stockmannilta löytyi tietysti alusta saakka myös oma makeisosasto. Makeisosaston historia alkoi jo 1926 Senaatintorin tavaratalossa, jolloin sinne avattiin Kahvikomero-niminen kahvila.

Aleksanterinkadun tavaratalon makeisosastolla myymälä oli eristetty lasiseinillä. Makeisosastolla myytiin makeisten lisäksi myös leivonnaisia ja kahvisekoituksia.

1970-luvulla Stockmann aloitti Herkussa maakampanjat, joiden tavoitteena oli esitellä ja myydä suomalaisille eri maiden eksoottisia herkkuja. Näin suomalaistenkin ruokapöydistä tuli askel kerrallaan ripauksen verran kansainvälisempiä.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat