Mainos
Mainos

Kuusi yleisintä myyttiä pähkinöistä – onko sinullakin väärä käsitys suositusta välipalatuotteesta?

Vaikka pähkinät ovat suosittuja välipaloja, niiden syömiseen liittyy monia uskomuksia ja myyttejä. Tarkista, onko seuraavissa väittämissä perää.

Poimi videolta talteen terveellisen jäätelökorvikkeen resepti. 

Expressen-sivusto kokosi yhteen tavallisimmat pähkinöiden syömiseen liittyvät myytit – ja totuudet niiden takaa. 

1) Rasvapitoiset pähkinät lihottavat  

Tarua. Vaikka pähkinät sisältävät runsaasti sekä tyydyttymättömiä että monityydyttymättömiä rasvahappoja, kohtalaisina annoksina syötynä ne eivät vaikuta negatiivisella tavalla painoosi – päinvastoin! Useat pähkinöistä tehdyt tutkimukset osoittavat, että voit syödä jopa sata grammaa pähkinöitä päivässä ilman, että vaakasi alkaa näyttää aiempaa korkeampia lukemia.

Pähkinät auttavat verensokeria pysymään tasaisena samalla, kun ne täyttävät tehokkaasti vatsaa. Ne sopivat siis erinomaisesti myös laihduttajan ruokavalioon. 

Maustamattomat pähkinät ovat parempi valinta

Totta ja tarua. Jos pidät pähkinöistä, voit nauttia huoletta sekä maustettuja että maustamattomia versioita. Lämpöherkät B-vitamiinit ovat ainoita ravintoaineita, jotka katoavat paahtamisen aikana. Pähkinöitä valitessa kannattaa kuitenkin tiedostaa, että suolattuja pähkinöitä napostelemalla päivän suolakiintiö voi täyttyä melko helposti.

Rasvamääriä katsoessa ei ole väliä kumpia pähkinöitä nautit, sillä pähkinät ovat sen verran pienikokoisia, etteivät ne ime itseensä paistettaessa rasvaa kovinkaan merkittäviä määriä.

Toiset pähkinät ovat parempia kuin toiset

Totta. Kaikki pähkinät ovat erilaisia, ja niiden vertailu on lähes sama asia kuin vertailisi keskenään erilaisia kasviksia, kuten omenoita, porkkanoita ja banaaneja. Koska eri pähkinät sisältävät eri määrän eri ravintoaineita, terveyden kannalta paras vaihtoehto on syödä monipuolisia erilaisia pähkinöitä.

Pähkinät ovat kalliita

Totta ja tarua. Pähkinöiden hintaa pohtiessa kannattaa tiedostaa, että pähkinäpuulla saattaa kestää 5–12 vuotta, ennen kuin se alkaa tuottaa hyvää satoa. Moniin muihin tuotteisiin verrattuna pähkinät voivat siis tuntua melko kalliilta ostokselta.

Jos otetaan kuitenkin huomioon pähkinöiden hyvä ravintosisältö ja se, että niitä syödään suhteellisen vähän päivässä, pähkinät maksavat itsensä helposti takaisin.

Pähkinät auttavat kehoa lämpenemään

Tarua. Uskomuksen mukaan pähkinöitä kannattaa syödä etenkin talvella, sillä ne auttavat kehoa tuottamaan lämpöä. Totuus on, että elimistö alkaa tuottaa lämpöä aina kun syöt. Sillä mitä syöt, ei ole kuitenkaan merkitystä.

Maapähkinät eivät ole pähkinöitä

Totta. Maapähkinät eivät ole oikeita pähkinöitä, vaan kuuluvat samaan kasviperheeseen kuin kikherneet ja linssit. Hyvä uutinen kaikille maapähkinän ystäville on, että niillä on samat terveysvaikutukset kuin muilla, niin sanotuilla oikeilla pähkinöillä.

Lähde: Expressen  

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja