Yhdysvalloissa koronakriisi on peräti tuplannut pakastepizzojen myynnin ja valmistajat varoittelevat jo pakastepizzapulasta. Kysyimme suomalaiskauppojen edustajilta sekä pizzanvalmistajilta, onko trendi ollut samanlainen Suomessakin, ja voivatko pizzat pian loppua pakastealtaista.
Koronaepidemia on vaikuttanut suomalaisten ostoskäyttäytymiseen monella tapaa. Ruokakaupoissa suomalaisten linnoittautuminen koteihinsa näkyy muun muassa einesten ja puolivalmisteiden kasvavana myyntinä. Yksi isoista hittituotteista ovat nyt pakastepizzat.
Pizzavalikoimaa hieman supistettu
Dr Oetker Suomen markkinointipäällikkö Katariina Iivonen kertoo, että pakastepizzojen myynti on ollut viime viikot normaalia korkeammalla tasolla.
– Rajoitusten alettua ihmiset tankkasivat kotipakastimensa täyteen ja osa tuotteista pääsi väliaikaisesti loppumaankin kaupoista. Suosituimmat pizzat Ristorante Mozzarella ja Salame ovat olleet nytkin ne suosituimmat, mutta ehkä tyhjentyvistä altaista lähti kokeiltavaksi myös uusia vaihtoehtoja tuttujen lisäksi, Iivonen kertoo
Pizzojen hamstraus on kuitenkin jo hieman rauhoittunut ja Dr Oetkerilla ollaan pystytty vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Muutamia pizzalaatuja on kuitenkin jouduttu karsimaan valikoimista, jotta yritys pystyy varmistamaan raaka-aineiden saannin ja tuotteiden riittävyyden.
– Olemme aloittaneet valmistelut tuotannon turvaamiseksi jo helmikuun alkupuolella, jolloin tieto viruksen vaarallisuudesta ja leviämisestä oli tiedossa.
Keskolla kaikki ruokapakasteet tekevät nyt kauppansa – pizzoista myy erityisesti mozzarella ja salami
K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja kertoo, että koronakriisissä pakastepizzojen ohella on kasvanut koko ruokapakasteiden kategoria.
