Kun koronakriisi iski, suomalainen meni kauppaan ja tankkasi pakastimen täyteen pizzaa – Lidlissä erityisesti yksi hittilätty: "Paljon kysyntää ja käyneet vähiin"

pizza pakastepizza
Shutterstock

Yhdysvalloissa koronakriisi on peräti tuplannut pakastepizzojen myynnin ja valmistajat varoittelevat jo pakastepizzapulasta. Kysyimme suomalaiskauppojen edustajilta sekä pizzanvalmistajilta, onko trendi ollut samanlainen Suomessakin, ja voivatko pizzat pian loppua pakastealtaista.

Koronaepidemia on vaikuttanut suomalaisten ostoskäyttäytymiseen monella tapaa. Ruokakaupoissa suomalaisten linnoittautuminen koteihinsa näkyy muun muassa einesten ja puolivalmisteiden kasvavana myyntinä. Yksi isoista hittituotteista ovat nyt pakastepizzat. 

Pizzavalikoimaa hieman supistettu

Dr Oetker Suomen markkinointipäällikkö Katariina Iivonen kertoo, että pakastepizzojen myynti on ollut viime viikot normaalia korkeammalla tasolla. 

– Rajoitusten alettua ihmiset tankkasivat kotipakastimensa täyteen ja osa tuotteista pääsi väliaikaisesti loppumaankin kaupoista. Suosituimmat pizzat Ristorante Mozzarella ja Salame ovat olleet nytkin ne suosituimmat, mutta ehkä tyhjentyvistä altaista lähti kokeiltavaksi myös uusia vaihtoehtoja tuttujen lisäksi, Iivonen kertoo

Pizzojen hamstraus on kuitenkin jo hieman rauhoittunut ja Dr Oetkerilla ollaan pystytty vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Muutamia pizzalaatuja on kuitenkin jouduttu karsimaan valikoimista, jotta yritys pystyy varmistamaan raaka-aineiden saannin ja tuotteiden riittävyyden. 

– Olemme aloittaneet valmistelut tuotannon turvaamiseksi jo helmikuun alkupuolella, jolloin tieto viruksen vaarallisuudesta ja leviämisestä oli tiedossa.

Keskolla kaikki ruokapakasteet tekevät nyt kauppansa – pizzoista myy erityisesti mozzarella ja salami

K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että koronakriisissä pakastepizzojen ohella on kasvanut koko ruokapakasteiden kategoria.

– Kun maaliskuun puolessa välissä tuli ensimmäisiä rajoituksia, kaikkien ruokapakasteiden myynti lähti useamman kymmenen prosentin kasvuun. Pizzat seurasivat vanavedessä.

Vuorisen mukaan hallituksen tekemät päätökset heijastuvat suoraan kuluttajien ostoskoreihin.

– Tietyissä tuotteissa tai tuoteryhmissä on tullut päiväkohtaisia piikkejä, huomattavasti enemmän kuin ennen tätä kriisiaikaa. Suositusten ja rajoitusten voimaantulo näkyy ruokakaupoissa tehtävissä ostoksissa, kun ruokailuista suuri osa tapahtuu kotona ja arjen on pyörittävä mahdollisimman sujuvasti. Tällä hetkellä ihmisillä lienee suhteellisen paljon paljon pakasteita kotonaan.

Vuorisen mukaan suurimmat pizzahitit kriisin aikana ovat olleet K-ruokakaupoissa tavalliseen tapaan mozzarella-, salami- ja kinkkupizzat.

Ruokapakasteiden ostokäyttäytymisen muutoksen lisäksi myös jäätelöaltaalla myyvät nyt eri tuotteet kuin esimerkiksi vuosi sitten. Kerta-annoksien sijaan ihmiset ostavat nyt normaalia enemmän kotipakkauksia, mikä on tietysti luonnollista ottaen huomioon, että suomalaiset viettävät nyt ennätyksellisen paljon aikaa kotona.

– Viime vuonna oli myös lämpimämpää tähän aikaan. Nyt näkyy kerta-annoksissa ihan selkeä myynninlasku. Se myös vaikuttaa, että ihmiset eivät ole liikkeellä niin paljon ja tee impulssiostoksia.

Myös S-ryhmällä kasvua erityisesti perhe- ja pannukokoisissa pizzoissa

Myös S-ryhmä kertoo pakastepizzojen myynnin kasvaneen koronatilanteen alun jälkeen yli 20 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

SOK:n valikoimapäällikkö Juhani Haaran mukaan suurinta myynnin kasvu on ollut isoissa perhe- ja pannukokoisissa pizzoissa sekä pakastepizzapohjissa, joiden myynti on kasvanut S-ryhmässä yli 30 prosenttia.

Saatavuustilanne on toistaiseksi ollut pakastepizzoissa hyvällä tasolla eikä tuotteissa ole ilmennyt merkittäviä saatavuushaasteita.

Lidlissä nyt Inferno-buumi

Myös Lidlissä on havaittu pakastepizzojen myynnissä kasvua. Lidlin kaupallisen johtajan Mikko Forsströmin mukaan koronaepidemian aikana on ostettu yleisesti paljon helposti valmistettavaa, koko perheelle sopivaa kotiruokaa. 

– Katsoimme pakastepizzojen myyntilukuja maaliskuussa 2019 ja 2020. Pizzojen myynti kasvoi noin viidenneksellä. Meillä on myymälöissä kattava vakiovalikoima erilaisia pakastepizzoja. Tällä hetkellä tuotteiden saatavuudessa tai tavaravirtojen liikkumisessa ei yleisesti ottaen ole häiriöitä.

Yksi erityinen hittituote Lidlissä on kuitenkin viimepäivinä ollut, sillä lähes kulttimaineeseen noussutta Inferno-pakastepizzaa saapui rajattu erä valikoimiin. Kyseessä on erittäin tulinen kiviuunipizza, joka myydään yleensä nopeasti loppuun erän saapuessa myyntiin.

– Ne ovat jälleen saaneet suuren suosion asiakkaidemme keskuudessa ja herättäneet mukavasti pöhinää sosiaalisen median puolella. Inferno-pizzoille on paljon kysyntää ja tällä hetkellä ne ovat käyneet vähiin jo useasta myymälästä, mutta yksittäisiä kappaleita on vielä jäljellä.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.