KU: Suomalaisfirma keksi uuden supertuotteen, jolle toimitusjohtaja Maija povaa jättimenestystä: "Jos nyhtökaura oli vallankumous, tämä on vielä suurempi"

Nyhtökaura pannupihvi
Gold&Green Foods on nyhtökauran lisäksi lanseerannut aiemmin muun muassa kaurapohjaisen pannupihvin. Gold&Green Foods

Nyhtökauraa valmistava järvenpääläinen Gold&Green Foods on patentoinut uuden siipikarjanlihaa muistuttavan kasviperäisen tuotteen, kertoo sanomalehti Keski-Uusimaa.

Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen paljastaa Keski-Uusimaalle, että yritys on kehittelemässä uutta potentiaalista hittituotetta. Uudelle, vielä nimettömälle kasviperäiselle tuottelle haettiin kansainvälistä patenttia kesällä. 

– Kyseessä on linnun lihaa muistuttava tuote, jota voitaisiin syödä valkoisen lihan sijasta. Sitä voidaan tuottaa vasta pieniä määriä. Tuotteen kehittely ja testaaminen jatkuvat vielä ensi vuoden ajan ja kaupoissa tuote voisi olla seuraavana vuonna, Itkonen kertoo Keski-Uusimaalle.

Toimitusjohtaja itse povaa tulevalle uutuudelle jättimenestystä.

– Jos nyhtökaura oli vallankumous, tämä on vielä suurempi.

Kasvistuotteita lanseerataan kilpaa, mutta liha myy edelleen

Vaikka uusia kasviperäisiä elintarvikkeita lanseerataankin tiuhaan tahtiin, ei punaisen lihan myynti osoita vielä hiipumista Suomessa. Suomalaiset ruokakauppaketjut kertoivat elokuussa, että kasviperäisten, lihaa korvaavien tuotteiden myynti on tänäkin vuonna kasvanut, mutta samaan aikaan suomalaiset syövät edelleen runsaasti lihaa.

Kauppaketjujen mukaan kilpailu uusien kasviproteiinituotteiden välillä on kovaa ja vaatimustaso nousee jatkuvasti. Vaikka aika onkin kypsä kasviperäisien tuotteiden markkinalle, ei mikä tahansa mene kaupaksi.

S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan vegetuotteiden tarjonnassa oli havaittavissa ylikuumenemista muutama vuosi sitten, eli samoihin aikoihin kun hittituotteet nyhtökaura ja härkis tulivat markkinoille.

– Kun alkoi olla vaihtoehtoja, niin vain hyvät tuotteet selvisivät todellisesta testistä. Tosi monta kasvispohjaista tuotetta on vain käynyt markkinoilla ja poistunut, kun riittävää kysyntää ei ole ollut.

Lähteet: Keski-Uusimaa, STT

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat