Lihaa korvaavat kasvistuotteet yleistyvät ja monipuolistuvat, mutta tästä huolimatta punainen liha pitää sitkeästi pintansa, ruokakauppaketjut kertovat.
Keskolta kerrotaan, että kasviperäisten lihaa korvaavien tuotteiden myynti on alkuvuoden aikana kasvanut noin 30 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Tästä huolimatta käyttö on vielä selvästi kokeellista.
– Keskustelu ympäristöstä ja kestävästä ruokavaliosta on varmasti tullut jäädäkseen, mutta muutos tapahtunee hitaasti. Punaista lihaa korvataan tällä hetkellä pääasiassa kanalla, mutta asiakkaat haluavat kokeilla uudenlaisia tuotteita, sanoo Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi.
Myöskään S-ryhmän tilastoista ei vielä näy, että lihaa ostettaisiin vähemmän, kun valitaan kasvispohjaisia tuotteita. S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo, että lihalle vaihtoehtoisten kasvistuotteiden myynti on toistaiseksi pientä, jos ajatellaan koko Suomea.
S-ryhmässä, Keskolla ja Lidlissä kuitenkin uskotaan, että kasviproteiinituotteiden osuus myynnistä kasvaa tulevaisuudessa ilmastoasioiden vaikuttaessa yhä enemmän valintoihin.
– Näemme, että tämä ilmiö ja käänne on vielä alkuvaiheissaan, ja koko ajan tulee uusia innovaatioita, Oksa sanoo.
Punaisen lihan kulutus on ollut hieman laskemaan päin viime vuosina, mutta samalla siipikarjanlihan kulutus on kasvanut hieman enemmän. Lihatiedotuksen mukaan suomalaiset söivät viime vuonna keskimäärin 81,3 kiloa lihaa henkilöä kohden, eli 300 grammaa enemmän kuin kahtena aiempana vuonna.
Sama trendi näyttää jatkuneen myös tänä vuonna. Lihatalo Atrian mukaan punaisen lihan kulutus on vähentynyt Suomessa alkuvuoden aikana neljä prosenttia. Samaan aikaan kananlihan kulutus on kasvanut kuusi prosenttia.