Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kotipizzaa kiitellään ja Subwaylle kylmää kyytiä Finnwatchin vertailussa – "Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä"

Kotipizza menestyi Finnwatchin ilmastotyövertailussa.
Kotipizza menestyi Finnwatchin ilmastotyövertailussa.SORBASS OY PEKKA HANNILA
Julkaistu 28.01.2025 10:38

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Finnwatch selvitti Suomessa toimivien pikaruokaketjujen ilmastotyötä. Selvityksen perusteella erot ketjujen välillä ovat suuria.

Finnwatch selvitti pikaruokaketjujen ilmastotyötä Suomessa. Selvitys paljasti, että parasta ilmastotyötä tekee Kotipizza. Finnwatch kertoo tiedotteessa Kotipizzan nousseen kärkeen tiukimpien ilmastotavoitteiden ja tuotekohtaisten päästötietojen avulla. 

Kotipizzan jälkeen vahvimmin selvityksessä suoriutuivat Burger King, Hesburger ja McDonald’s. 

Subway ei vastannut lainkaan

Kaikkein heikoimmaksi arvioitiin sen sijaan Subwayn ja Suomessa yleistyneiden virtuaaliravintoloiden ilmastotyö.

Heikoimmillaan ilmastotyö on selvityksen mukaan lähes olematonta tai siitä ei kerrota julkisesti juuri mitään. Esimerkiksi Rollsin ja ScanBurgerin ilmastotyön arvioitiin olevan vasta hyvin alkuvaiheessa. 

Finnwatchin mukaan Subwayn heikkous yllätti kuitenkin vertailussa eniten, koska yleensä isoilla kansainvälisillä toimijoilla on olemassa ilmastotyön perusrakenteet. Niistä myös yleensä kerrotaan avoimesti. 

– Subway ei kuitenkaan vastannut meille lainkaan eikä sen ilmastotyöstä saatu muutenkaan juuri mitään tietoa, Finnwatchin ilmastoasiantuntija  kertoo tiedotteessa.

Lasse Leipola

Lihan käytön vähentäminen olennaista

Vertailussa hyvin pärjänneillä pikaruokaketjuilla on käytössään tai suunnitteilla merkityksellisiä toimia ilmastovaikutuksen pienentämiseksi. Olennaisinta on vähentää raaka-aineiden tuotannon päästöjä. 

– Ilman lihan käytön merkittävää vähentämistä, on vaikea saavuttaa riittävän suuria päästövähennyksiä. Perinteinen naudanlihasta tehty pihvi moninkertaistaa hampurilaisen päästöt kasvipohjaisen pihvin käyttöön verrattuna, Leipola muistuttaa.

Vahvimmin päästöjä vähentävää ruokamurrosta edistävät vertailun perusteella Hesburger ja Kotipizza. Niillä on julkaistut tavoitteet nostaa vähäpäästöisten tuotteiden osuus myynnistä puoleen vuosikymmenen loppuun mennessä.

"Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä"

Finnwatch kertoo lähestyneensä selvityksellään myös Suomen suurimpia virtuaaliravintola-alan toimijoita. 

Better Food Group (viralliselta nimeltään Global Operations Group Oy), Munchfam Oy ja Spoon Group Oy hallinnoivat lukuisia kuljetuspalveluiden alustoilla näkyviä pikaruokabrändejä, joiden ruokaa valmistetaan toisten yritysten toimesta. 

Yksikään näistä ei vastannut Finnwatchin kysymyksiin eikä niiden ilmastotyöstä saatu muutenkaan tietoa.

– Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä siitä, ymmärtävätkö nämä yritykset oman ilmastovastuunsa, Leipola sanoo.

Katso myös: Mikä on vastuullisen ravintolalounaan resepti?

9:34Vastuullisen ravintolalounaan reseptiHuomenta Suomen vieraina marraskuussa 2024 Finnwatch ry:n ilmastoasiantuntija Lasse Leipola ja Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija, ryhmäpäällikkö Juha-Matti Katajajuuri.

Lue myös: Kotipizzan lihauutinen sytytti someraivon - näin yritys vastaa

Lähde: Finnwatch

Lisää aiheesta:

Selvitys moittii suklaabrändejä: "Lupaukset eivät merkitse mitään, jos viljelmiä ei valvota"Näin toimivat Kotipizzan ja Nordean ilmastolaskurit – voiko yritysten ympäristöväitteisiin luottaa?Hehkutettu pizza ei koskaan päätynytkään Kotipizzan listoille – Tommi Tervanen kertoo, miksiMTK:n selvitys paljasti karun faktan sushista – broileriannos perunamuusilla pesi suomalaisten suosikin kirkkaastiRavintolaruokaa puoli-ilmaiseksi: Suomalainen kohusovellus osoittautui jättimenestykseksi – nyt kelkkaan hyppää myös KotipizzaSelvitys: Suomessa myytävissä jäätelöissä useita ihmisoikeusriskejä – raaka-aineiden tuotannossa lapsityötä ja huonoja palkkoja
RavintolatYmpäristöMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 19.11.10:12
    Ruoka

    Eroon sunnuntailisästä? Ravintola-alan kovin kipukohta puhuttaa – työntekijöillä silti huippufiilis

  • 8.11.17:32
    Ruoka

    Akis on kouluttanut kokkeja suomalaisravintoloihin yli 30 vuotta – kaikki lähtee intohimosta

  • 6.11.16:46
    Ruoka

    Yksi uunitemppu ja arkinen raaka-aine muuttuu herkuksi – Henri Alén paljastaa kikan

  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat