Kontulalainen oluttehdas näpäyttää – ryhtyi tuottamaan aivan tavallista Keijo-keskiolutta: "Perusbisse rules"

Kontulan oluttehdas
Kontulan Oluttehtaan Matti Pesonen ja Jukka Kurttila sekä Keijo-olutta. Kontulan Oluttehdas

Itä-Helsingin Kontulaan on perustettu uusi oluttehdas, jonka tyyli poikkeaa oleellisesti nykyisestä pienpanimotrendistä. Kontulan Oluttehtaan missiona on nimittäin tuottaa aivan tavallista lageria trendikkäiden erikoisoluiden sijaan.

Heinäkuussa 2020 Jukka Kurttilalle syntyi ajatus kolmannen mansikanmakuisen IPAn jälkeen: miksi kukaan ei kehitä kirkkaita ja raikkaita lagereita? Lyhyen markkinatutkimuksen jälkeen karu totuus paljastui: Lageria on vaikea tehdä ja laiteinvestoinnit ovat isot. Helpompaa on siis tehdä erikoisoluita. 

Kontulan Oluttehdas kertoo tiedotteessaan, että erikoisoluiden valmistamisella on kuitenkin ikävä kääntöpuoli: suomalaiset panimot investoivat riittämättömiin panimolaitteisiin ja pyörittävät niitä kaiken lisäksi puoliteholla. Samaan aikaan yli 90 prosenttia Suomessa myydyistä oluista on ihan tavallisia lagereita.

"Meillä täällä Kontulassa ei ole varaa ostaa mitään turhaa"

Näin syntyi Kurttilan mukaan ajatus kokonaan uudenlaisesta liikeideasta.

– Meillä täällä Kontulassa ei ole varaa ostaa mitään turhaa. Tämä johti siihen, että päätimme perustaa Kontulan Oluttehtaan ilman tuotanto- tai varastotiloja, panimolaitteita, henkilökuntaa ja mitään, toteaa Kontulan Oluttehtaan isä Jukka Kurttila, joka tunnetaan myös Finlaysonin luovana johtajana.  

Oluttehtaan perustajista kahdella on juuret Kontulassa. Se näkyy myös yrityksen arvoissa:

”Tiedämme, kuinka paljon joutuu lähtemään takamatkalta monissa asioissa pelkästään sen takia, että on sattunut kasvamaan Kontulassa. Olemme kirjanneet osakassopimukseemme, että palautamme yrityksemme tekemästä liikevoitosta 5 prosenttia Kontulan tai jonkin muun lähiön nuorten auttamiseen. Haluamme tuotoillamme rohkaista nuoria, antaa heille eväitä ja valaa itsetuntoa kasvamiseen.”

Kontulan Oluttehtaalla on 12 neliön pääkonttori Kontulassa.

– Vuosaaressa asuu meidän kauppiaamme Masa. Panimotuotteiden kehittämisestä vastaa Markku, graafisesta ilmeestä Taru, taloudesta Marjut, yleismiehenä häärää Jugi ja koko paketin ideoi sekä laittoi kasaan Jukka. Kaikki ovat osakkaina ja tekevät töitä sitä vasten, Kurttila jatkaa. 

Tuotanto A. Le Coqilla

Kontulan Oluttehtaan oluita ei siis valmisteta Kontulassa. Oluen tekijäksi valikoitui lopulta A. Le Coq, sillä yrityksellä on mahdollisuudet tasalaatuiseen ja volyymiltaan isoon tuotantoon. A Le Coqin omistaa suomalainen Olvi, mutta yrityksellä on tuotantoa Virossa. Oluen varastointi tapahtuu Collicolla Suomessa.

– Lager-markkina on 95 prosenttia kulutuksesta, mutta se on Suomessa vain muutaman ison toimijan käsissä. Me päätimme sitten toimia eri tavalla ja valmistaa olutta ilman kiinteitä kustannuksia ja löytää parhaat mahdolliset toimijat, Kurttila kertoo MTV:lle.

Kurttilan mukaan yritys kävi läpi myös muita suomalaisia panimoita, mutta harvalla on mahdollisuus tehdä miljoonan litran vuosivolyymilla olutta oman tuotantonsa päälle.

– Somessa on kommentoitu, että osaavatko ne nyt Virossa tehdä sitten olutta. No, A. Le Coq on perustettu 1800-luvulla ja Virossa on juotu olutta jo silloin, kun Suomessa juotiin vain vettä, Kurttila nauraa.

"Ei kikkoja eikä erikoisuuksia, vain juotavaa lageria. Me ei jakseta tuota oluthössötystä. Perusbisse rules", Kontulan Oluttehtaan nettisivuilla kuvaillaan. 

Keijo-keskiolut valloittaa kaupat

Nyt Kontulan Oluttehdas siis lanseeraa oman Keijo-lagerin, keskioluen, jota tuotetaan kuukaudessa peräti 100 000 litraa. Se on enemmän kuin suuri osa suomalaisista panimoista tuottaa vuodessa. Lageria tulee myyntiin sekä 4,6 % -vahvuisena että alkoholittomana versiona. Myös Keijon ulkoasu on Kurttilan mukaan suunniteltu Kontula-tyyliin.

– Koska kaikesta pitää säästää, niin painoimme maalaamattomalle alumiinitölkille vain välttämättömät tiedot. Nimen, tuotetiedot ja firman nimen. Eli ei tarvinnut maalata yli koko tölkkiä millään värillä.

Kontulan olutmiehet ovat mitä ilmeisemmin tehneet markkinointityönsä hyvin, sillä Keijo-olutta on heti kättelyssä tulossa myyntiin yli tuhanteen S-ryhmän myyntipisteeseen. Kesällä Keijo valloittaa myös K-kaupat.

– Meistä taitaa tulla saman tien merkittävä toimija suomalaisessa panimoteollisuudessa, sanoo kauppias Matti Pesonen.

Mistä oluen kotoisa nimi, Keijo, sitten tulee?

– Me nuorena Kondekassa ja Myllikässä (Kontulassa ja Myllypurossa) pyöriessämme haimme aina Keijoa kaupasta, Kurttila selventää.

Keijo on siis lempinimi keskioluelle.


***

40 vuotta panimomestarina –"Humalan ja hiivan yhdistelmästä voi luoda lukemattomia uusia oluita" 2:55

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.