Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi

0:30Viraalihitiksi noussut tortillakikka onnistuu myös sushista! Heli näyttää videolla, miten
Julkaistu 14.02.2021 08:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Miten yksittäisestä tuotteesta kasvaa koko kansan hitti ruokakaupoissa? Näin ruokailmiöt vaikuttavat ruokakauppojen valikoimiin – ja ruokakaupat ruokailmiöiden popularisointiin.

Videolla nerokas kikka "pikasushiin" – testaa Beachousekitchen-blogin Helin vinkki!

MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin torstaina faktoja hypermarkettien historiasta Suomessa. Kesko kertasi torstaina järjestetyssä mediatilaisuudessa 50 vuotta täyttävän K-Citymarket-ketjun historiaa ja suuntasi katsettaan myös tulevaisuuteen. 

– Kauppa on kulkenut ajan mukana. Semmoisiakin vaiheita on matkan varrelle sattunut, että on sekä Suomessa että kansainvälisesti mietitty hypermarketien tulevaisuutta. Tänä päivänä kuitenkin rooli on vahva ja tulevaisuus näyttää hyvältä, K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki summasi. 

Ruokailmiöstä "koko kansan juttu": Näin sushin suosio räjähti

Kauppaketjuilla on ollut oma osansa myös ruokakulttuurin muodostumisessa Suomessa. Monia ruokailmiöitä on Sääksämäen mukaan popularisoitu nimenomaan ruokakaupoissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on nykypäivän jättimäinen ruokailmiö Suomessa, eli sushi. 

– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä –noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia.

Sääksmäki muistuttaa, että ruokakaupassa suosioon nousseet tuotteet ja ilmiöt heijastuvat myös muualle. Esimerkiksi sushiravintoloiden määrä on kasvanut samalla, kun sushin suosio on räjähtänyt ruokakaupoissa. 

Kesko on aikanaan esitellyt monia muitakin nykypäivän vakioelintarvikkeita suomalaisille ensimmäisten joukossa. K-kauppojen kautta suomalaisille ovat tulleet tutuiksi niin Costa Rica -kahvi, Pirkka-vaipat kuin talvellakin kypsät banaanit.

Myös S-ryhmä on aiemmin kertonut sushin suosion kasvaneen huimasti ketjun myymälöissä. Viime vuonna sushin myynti peräti kymmenkertaistui edellisvuoteen verrattuna. 

Noin 60 prosenttia elintarvikkeista ketjuvalikoimaa ja 40 prosenttia paikallista valikoimaa

Kauppaketjut pyrkivät pysymään ajan hermoilla seuraamalla pinnan alla kyteviä ruokailmiöitä. Kaikenlainen myyntidata on hyödyksi, mutta pelkästään sillä ei kuitenkaan täysin pystytä ennustamaan tulevaa.

– Data ei kerro kaikkea, pitää olla ymmärrystä trendeistä. Kaupan rooli on popularisoida ruokailmiöt ja tehdä niistä kaikelle kansalle saavutettavia. 

Tästä esimerkkinä ovat muun muassa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa suureen suosioon yhtäkkiä nousevat reseptit. Jos ihmiset innostuvat avokado- tai uunifetapastasta, kauppojen on nopeasti reagoitava raaka-aineiden yhtäkkisesti kasvavaan kysyntään.

Nopean reagoinnin lisäksi monet tuotevalinnat perustuvat kuitenkin "myyntidatan hiljaisiin signaaleihin". Sääksmäen mukaan K-Citymarketeissa elintarviketuotevalikoimat ovat noin 60-prosenttisesti yhtenäistä ketjuvalikoimaa ja 40-prosenttisesti paikallista valikoimaa. Kauppiaat ovat siis avainasemassa, kun mietitään, miten ruokailmiöihin reagoidaan ja tuotteet nostetaan esille. 

Lue myös: Saako ruokakaupassa syödä tuotteita ennen kuin ne maksaa kassalla? Näin vastaavat S-ryhmä, Kesko ja Lidl

Lisää aiheesta:

Uutuusruoka aiheutti yllätysjonot ja feta vietiin käsistä – ruokakaupat kertovat ilmiöistä, joihin sinäkin ehkä "haksahdit"S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"Tältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Yksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"Ostatko sinäkin? K-Citymarketin ketjujohtaja nimeää yhden valtavan buumin tällä hetkellä ruokakaupoissa: "Nostaneet hurjasti suosiotaan"
RuokaRuokakauppaSushiKeskoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 11:01
    Pasta

    Pastasta ja perunasta saa terveellisempää yhdellä kikalla

  • 07:45
    Puuro

    Kaurapuuron joukkoon kannattaa nyt laittaa yksi ainesosa

  • Eilen17:33
    Leivonta

    Kakkuleipuri antoi asiakkaalle tilauksen ja pyysi anteeksi – pian selvisi syy

  • Eilen09:46
    Ruoanlaitto

    Älä pese paistinpannua heti käytön jälkeen

  • 13.9.17:36
    Leivonta

    Helppo ja nopea omena-kaurapaistos: Anu paljastaa parhaat kikat