Mainos

Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi

Miten yksittäisestä tuotteesta kasvaa koko kansan hitti ruokakaupoissa? Näin ruokailmiöt vaikuttavat ruokakauppojen valikoimiin – ja ruokakaupat ruokailmiöiden popularisointiin.

Videolla nerokas kikka "pikasushiin" – testaa Beachousekitchen-blogin Helin vinkki!

MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin torstaina faktoja hypermarkettien historiasta Suomessa. Kesko kertasi torstaina järjestetyssä mediatilaisuudessa 50 vuotta täyttävän K-Citymarket-ketjun historiaa ja suuntasi katsettaan myös tulevaisuuteen. 

– Kauppa on kulkenut ajan mukana. Semmoisiakin vaiheita on matkan varrelle sattunut, että on sekä Suomessa että kansainvälisesti mietitty hypermarketien tulevaisuutta. Tänä päivänä kuitenkin rooli on vahva ja tulevaisuus näyttää hyvältä, K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki summasi. 

Ruokailmiöstä "koko kansan juttu": Näin sushin suosio räjähti

Kauppaketjuilla on ollut oma osansa myös ruokakulttuurin muodostumisessa Suomessa. Monia ruokailmiöitä on Sääksämäen mukaan popularisoitu nimenomaan ruokakaupoissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on nykypäivän jättimäinen ruokailmiö Suomessa, eli sushi. 

– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä –noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia.

Sääksmäki muistuttaa, että ruokakaupassa suosioon nousseet tuotteet ja ilmiöt heijastuvat myös muualle. Esimerkiksi sushiravintoloiden määrä on kasvanut samalla, kun sushin suosio on räjähtänyt ruokakaupoissa. 

Kesko on aikanaan esitellyt monia muitakin nykypäivän vakioelintarvikkeita suomalaisille ensimmäisten joukossa. K-kauppojen kautta suomalaisille ovat tulleet tutuiksi niin Costa Rica -kahvi, Pirkka-vaipat kuin talvellakin kypsät banaanit.

Myös S-ryhmä on aiemmin kertonut sushin suosion kasvaneen huimasti ketjun myymälöissä. Viime vuonna sushin myynti peräti kymmenkertaistui edellisvuoteen verrattuna. 

Noin 60 prosenttia elintarvikkeista ketjuvalikoimaa ja 40 prosenttia paikallista valikoimaa

Kauppaketjut pyrkivät pysymään ajan hermoilla seuraamalla pinnan alla kyteviä ruokailmiöitä. Kaikenlainen myyntidata on hyödyksi, mutta pelkästään sillä ei kuitenkaan täysin pystytä ennustamaan tulevaa.

– Data ei kerro kaikkea, pitää olla ymmärrystä trendeistä. Kaupan rooli on popularisoida ruokailmiöt ja tehdä niistä kaikelle kansalle saavutettavia. 

Tästä esimerkkinä ovat muun muassa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa suureen suosioon yhtäkkiä nousevat reseptit. Jos ihmiset innostuvat avokado- tai uunifetapastasta, kauppojen on nopeasti reagoitava raaka-aineiden yhtäkkisesti kasvavaan kysyntään.

Nopean reagoinnin lisäksi monet tuotevalinnat perustuvat kuitenkin "myyntidatan hiljaisiin signaaleihin". Sääksmäen mukaan K-Citymarketeissa elintarviketuotevalikoimat ovat noin 60-prosenttisesti yhtenäistä ketjuvalikoimaa ja 40-prosenttisesti paikallista valikoimaa. Kauppiaat ovat siis avainasemassa, kun mietitään, miten ruokailmiöihin reagoidaan ja tuotteet nostetaan esille. 

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja