Miten yksittäisestä tuotteesta kasvaa koko kansan hitti ruokakaupoissa? Näin ruokailmiöt vaikuttavat ruokakauppojen valikoimiin – ja ruokakaupat ruokailmiöiden popularisointiin.
Videolla nerokas kikka "pikasushiin" – testaa Beachousekitchen-blogin Helin vinkki!
MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin torstaina faktoja hypermarkettien historiasta Suomessa. Kesko kertasi torstaina järjestetyssä mediatilaisuudessa 50 vuotta täyttävän K-Citymarket-ketjun historiaa ja suuntasi katsettaan myös tulevaisuuteen.
– Kauppa on kulkenut ajan mukana. Semmoisiakin vaiheita on matkan varrelle sattunut, että on sekä Suomessa että kansainvälisesti mietitty hypermarketien tulevaisuutta. Tänä päivänä kuitenkin rooli on vahva ja tulevaisuus näyttää hyvältä, K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki summasi.
Ruokailmiöstä "koko kansan juttu": Näin sushin suosio räjähti
Kauppaketjuilla on ollut oma osansa myös ruokakulttuurin muodostumisessa Suomessa. Monia ruokailmiöitä on Sääksämäen mukaan popularisoitu nimenomaan ruokakaupoissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on nykypäivän jättimäinen ruokailmiö Suomessa, eli sushi.
– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä –noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia.
