Suklaa on nyt tuntuvasti kalliimpaa kuin vuosi sitten, ja vaihtoehtoa kaakaolle on haettu esimerkiksi mallastetusta rukiista.
Suklaan raaka-aineen kaakaon hinta on noussut selvästi. Seurauksena myös suklaa on nyt tuntuvasti kalliimpaa kuin vuosi sitten. Silti joulusuklaan myynti ei ole notkahtanut oleellisesti Suomessa, kertovat vähittäiskaupan ja suklaan valmistajien edustajat STT:lle.
– Olemme havainneet, että vaikka ihmisillä voi olla taloudellisesti tiukkaa, he silti hakevat jouluksi arkeensa luksusta. Silloin saatetaan tinkiä isommista ostoksista ja hankinnoista, mutta suklaan tapaisilla herkuttelutuotteilla arkeen voidaan ja halutaan tuoda sitä luksusta, sanoo SOK Marketkaupan myyntipäällikkö Susanna Saari.
Jos siis säästetäänkin, se ei kohdistu joulusesongin suklaaseen.
– Esimerkiksi joululahjana suklaa on kuitenkin verraten edullinen.
Keskon päivittäistavarakaupan myynnistä ja omista brändeistä vastaava johtaja Tuuli Luoma on havainnut saman ilmiön.
– Joulukuun aikana kuluttajat ovat lähteneet suklaan ostamisessa liikkeelle. Tässä kuussa on mennyt kaupaksi kääreellisiä perus- ja hienokonvehteja enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Ja nämä ovat niitä erikoisempia ja hintavampia konvehteja. Suklaata näköjään uskalletaan ostaa tiukemmankin taloustilanteen aikana.
Luoman mukaan saattaa olla niin, että halvempaan suklaaseen siirtymisen sijaan säästetään määrässä.
– Pakkauskokojen puolella on ehkä siirrytty suosimaan aiempaa pienempiä pakkauksia.