Kun suosittu helsinkiläinen lounasravintola joutui sulkemaan ovensa ravintola-alan rajoitusten ja asiakaskadon vuoksi, ryhdyttiin samoilla nurkilla sijaitsevassa ICT-koulutustalossa miettimään, miten ravintola-alaa voisi tukea nihkeässä tilanteessa.
Videolla: Miten käy ravintoloiden pikkujoulukauden?
Parisen kuukautta sitten Helsingissä, Ruoholahden Business Centerissa sijaitseva Pihka-lounasravintola sulki ovensa ravintolarajoitusten ja etätyösuositusten tyrehdytettyä asiakasvirrat. Ravintolan sulkeutuminen sai Ruoholahdessa sijaitsevan ICT-koulutustalo Wistecin perustajan ja toimitusjohtajan Juha Huhtasen mietteliääksi. Lounasravintola oli ollut aiemmin Wistecin henkilöstön ja asiakaskunnan suursuosikki.
– Ravintola oli todella suosittu ja lounas erittäin kattava ja maistuva, mutta rajoitusten tultua voimaan toiminta ei ollut enää kannattavaa. Saman kohtalon on kokenut liian moni ravintola. Tämä käynnisti ajatusketjun siitä, mitä me voisimme asialle tehdä.
Tavoitteena innostaa ihmiset pitämään kunnon lounastauko
Vaikka koulutusalan yrityksenä Wistec kannustaakin ihmisiä etäkoulutusten pariin ja tarjoaa siihen soveltuvaa oppimisympäristöä, yrityksen tavoitteena ei ole tukea ihmisten linnoittautumista kotiin.
– Mikrolounaiden syöminen kotiverkkareissa päivästä toiseen ei voi olla kenellekään hyväksi pidemmän päälle. Haluammekin innostaa ihmisiä pitämään kunnollisen lounastauon. Näin syntyi ajatus ilmaisista lounaista, jolla saisimme ihmiset liikkeelle syömään tai noutamaan lounasruokansa ravintoloista. Näin tukisimme ruutujensa ääressä nököttäviä etätyöläisiä lähtemään liikkeelle sekä jeesaisimme tukalassa tilanteessa olevia lounasravintoloita, Huhtanen kertoo.