Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Huomasitko? Ruokakauppojen suosikkituotteisiin tehtiin merkittävä muutos

Monien ruokakauppojen suosikkituotteiden ravintosisältöä on muokattu terveellisempään suuntaan. Kuvituskuva.
Monien ruokakauppojen suosikkituotteiden ravintosisältöä on muokattu terveellisempään suuntaan. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 26.03.2025 17:32

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Monissa suomalaiskauppojen tuotteissa on vuosien varrella vaivihkaa vähennetty muun muassa suolan ja sokerin määrää. Nyt muutoksista kertoo K-ryhmä.

K-ryhmä tiedottaa vähentäneensä omien merkkien tuotteistaan lisättyä sokeria, suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa. Ravintosisältöä on muokattu monissa Pirkan, Pirkka Parhaat -merkin sekä K-Menun arjen perustuotteissa. Tuotekehityksen kohteena ovat olleet muun muassa tietyt muro- ja viljatuotteet, valmisruoat, mehut ja lihajalosteet. 

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo muutoksen koskeneen tähän mennessä yli 90 tuotetta, joista on vähennetty yhteensä yli 17 000 kiloa suolaa, yli 32 000 kiloa tyydyttynyttä rasvaa ja yli 123 000 kiloa sokeria.

Pinaattikeitosta lähti yli 36 prosenttia sokeria

pinaattikeittoMuun muassa pakastepinaattikeiton ravintosisältöä on rukattu uuteen uskoon. Kuvituskuva.Shutterstock

Yksi uudistetuista tuotteista on pakasteena myytävä pinaattikeitto. Ravintosisällön uudistamisen myötä yhdessä Pirkka-pinaattikeittopaketissa on nyt 11,2 grammaa sokeria (aiemmin 17,6 grammaa), 8 grammaa tyydyttynyttä rasvaa (aiemmin 11,6 grammaa) ja 2,08 grammaa suolaa (aiemmin 2,4 grammaa). 

K-ryhmästä muistutetaan, että usein esimerkiksi sokerin vähentäminen vaikuttaa myös tuotteen muihin ominaisuuksiin. Tällöin myös muiden ainesosien määrää on muokattava. Vastullisuusjohtaja Jäske kuitenkin vakuuttaa, että tuotteiden mausta ei tingitä. 

Tiesitkö? Suomalaisten miesten suolan saanti on keskimäärin 9,5 grammaa vuorokaudessa ja naisten 6,9 grammaa vuorokaudessa. Saantisuositus on alle 5 grammaa vuorokaudessa.

K-ryhmän tuotemuutokset ovat osa yrityksen terveellisyystiekarttaa, jolla pyritään tekemään hyvinvointia edistäviä ruokavalintoja asiakkaille helpommaksi. Tavoitteena on muun muassa lisätä Sydänmerkki-tuotteiden määrää sekä lisätä kuluttajien kasvisten kulutusta.

Lue myös: Älä osta aina pakastealtaasta! Legendaarisen keiton voi tehdä helposti itse

Muutkin kaupat ja elintarvikevalmistajat lähteneet ravitsemustalkoisiin

Myös muun muassa Lidlillä on ollut vastaavanlainen projekti käynnissä vuodesta 2015. Kauppaketjun tavoitteena oli vähentää lisätyn suolan ja sokerin määrää omien merkkien tuotteissa 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. 

Lisäksi tuotteissa on pyritty lisäämään pehmeitä rasvoja ja täysjyväviljojen osuutta. Vuonna 2017 Lidl oli jo vähentänyt sokerin määrää muun muassa mustikkakeitossa, mehuissa ja mansikkajogurtissa. Suolan määrää sen sijaan pudotettiin esimerkiksi maksalaatikosta ja pakastepizzasta. 

– Vuosina 2015–2023 vähensimme oman merkin tuotteistamme 16 prosenttia suolaa ja 14 prosenttia sokeria. Reseptejä muokataan niin, että maku ei kärsi, Lidlin viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille.

Lidlin mukaan esimerkiksi päärynäjuoman sokeripitoisuutta vähennettiin 33 prosenttia ja margariinin suolapitoisuutta 44 prosenttia. 

Myös elintarvikevalmistajat ovat lähteneet ravitsemustalkoisiin ja kehittäneet viime vuosina muun muassa uusia vähemmän suolaa sisältäviä innovaatioita. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa Valion kehittämä maitosuola ValSa sekä HK:n makusuola. Molemmat innovaatiot mahdollistavat suolan vähentämisen elintarvikkeista niin, että sitä ei välttämättä huomaa tuotteen maussa.

Lue myös: Miten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavat

Katso myös: Onko ruisleipä terveellistä?

1:42Onko ruisleipä terveellistä? – "Jos yksi asia pitäisi valita, mitä katsoisin ruisleipäpaketista…"Mikä tieto leipäpaketin kyljestä kannattaa ehdottomasti aina tarkistaa? Asiantuntija vastaa.

Lisää aiheesta:

Selkeä muutos suomalaisten leivänpäällisissäLeipäpusseihin uusi merkintä – se kannattaa tarkistaaMiten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavatRavitsemusasiantuntijat syynäsivät uuden Crème Bonjourin – tässä tuomioSuosikkimuroissa jopa enemmän suolaa kuin suolapähkinöissä ja sipseissä – tarkkana näiden tuotteiden kohdalla!Kumpi on oikeasti terveellisempää, lihaisa makkara vai prosessoitu kasvisruoka? Suomalaiset asiantuntijat vastaavat
RuokakauppaRuokaRavitsemusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 6.10.10:24
    Ruoka

    Kurkun muoville keksittiin näkymätön korvike Ruotsissa

  • 5.10.17:34
    Ruoka

    "Kotikeittiön yllättäjä" – tätä saat nyt erittäin edullisesti ruokakaupasta!

  • 30.9.10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Joulu

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt

  • 24.9.07:47
    Ruoka

    Espooseen avautui kauppa, jossa myydään poikkeuksellisen halpaa ruokaa – asiakasryntäys