Mainos
Mainos

Himoitsetko juustoa tai suklaata? Näistä elimistön puutostiloista ruokahimosi yrittävät sinulle kertoa

Vaikka monesti erilaiset mieliteot voidaan laittaa nälän tai väsymyksen piikkiin, joskus ruokaan kohdistuva himo voi olla kehosi tapa viestittää sinulle jonkin olevan hullusti. 

Videolla esitellään kymmenen eniten riippuvuutta aiheuttavaa ruokaa. 

Jos himoitset...

Jäätä

Vaikka se saattaa tuntua oudolta, osa ihmisistä rakastaa jääpalojen pureskelua. Jos huomaat himoitsevasi jäätä, saatat vuonna 2014 julkaistun tutkimuksen mukaan kärsiä raudanpuutteesta. Tutkijoiden mukaan jäähimo saattaa selittyä sillä, että jään pureskeleminen lisää aivojen verenkiertoa, joka on hidastunut raudanpuutteen takia.

Suklaata

Suklaa on yksi tyypillisin ruokahimojen kohde. Jos löydät itsesi himoitsemasta jatkuvasti suklaisia herkkuja, American Chemical Societyn tekemän tutkimuksen mukaan tämä saattaa viitata masentuneisuuteen.

Masentuneisuutta tunteva ihminen himoitsee usein hyvän olon hormoneita sisältävää suklaata lääkitäkseen itseään. Sen lisäksi, että suklaa sisältää serotoniinia ja dopamiinia, se laskee tutkitusti stressiä ja auttaa lihaksia rentoutumaan.

Kakkuja ja makeita herkkuja

Unelmoitko päivin ja öin makeista herkuista? Jos näin on, sinun kannattaisi kiinnittää huomiota yöuniisi, sillä Mayo Clinicin tutkimuksen mukaan liian lyhyeksi jääneet yöunet saavat ihmisen syömään seuraavan päivänä keskimäärin 550 kilokaloria tavallista enemmän.

Eivätkä nämä kalorit tule parsakaalista, vaan nopeasti verensokeria nostavista herkuista.

Juustoa

Juusto on monen herkullisen ruoan ainesosa, ja hyvästä syystä! Tämä sulava herkku sisältää nimittäin yhdistettä, joka parantaa tutkitusti mielialaa ja auttaa rentoutumaan. Vaikka juustoiset herkut voivat auttaa rentoutumaan kiireen keskellä, jatkuva juustohimo saattaa kertoa ongelmista keskittymiskyvyn ja muistin kanssa.

Erään tutkimuksen mukaan ADHD-diagnoosin saaneet himoitsivat juustoa kaksi kertaa muita todennäköisemmin.

Virvoitusjuomia

Monien ihmisten kuulee sanovan, etteivät he pärjää ilman päivittäistä limuannostaan. Vaikka osa himoitsee virvoitusjuomia niiden makeuden vuoksi, osa on puolestaan koukussa juomien sisältämään kofeiiniin.

Kofeiiniriippuvuuden lisäksi limuhimo saattaa vähemmän tunnetun teorian mukaan johtua kalsiumin puutteesta.

Sipsejä

Sipsit kuuluvat eniten himoittujen ruokien joukkoon. Vaikka nämä rouskuvat herkut sisältävät tunnetusti huonoa rasvaa, niiden himoaminen saattaa juontaa juurensa siitä, että elimistösi kaipaa enemmän hyviä rasvoja, etenkin omega-3-rasvahappoja.

Jos sipsihimo jää päälle, kokeile lisätä ruokavalioosi enemmän hyviä rasvoja sisältäviä ruokia, kuten avokadoja, lohta ja pähkinöitä.

Vettä

Jano on yleensä merkki siitä, että elimistösi on kuivunut ja kaipaa vettä. Jos vesihimo on kuitenkin jatkuvaa, se saattaa kieliä jostain vakavammasta, kuten diabeteksesta. Lisääntynyt jano ja virtsaamisen tarve ovat ensimmäisiä varoitusmerkkejä insuliinitason heittelemisestä.

Tulista ruokaa

Tulisen ruoan syöminen auttaa kehoa käsittelemään kuumia lämpötiloja, jonka vuoksi ei olekaan sattumaa, että tulisia ruokia syödään etenkin lämpimissä maissa. Tuliset ruoat lisäävät aineenvaihduntaa, mikä puolestaan auttaa sinua hikoamaan ja kehoasi jäähtymään.

Tulisten ruoan himoitsemine saattaa olla merkki siitä, että elimistösi on ylikuumentunut ja kaipaa viilennystä.

Suolatikkuja

Suolaisten asioiden, kuten suolatikkujen himo voi olla merkki mineraalipuutoksesta, kertoo Physiology and Behavior -lehdessä julkaistu tutkimus. Erityisesti suolaa himoitsevien naisten todettiin tutkimuksessa kärsivän kalsiumin, magnesiumin ja sinkin puutoksesta.  

Mitä tahansa ruokaa

Voimakas himo mitä tahansa ruokaa kohtaan tulkitaan usein näläksi, kun todellisuudessa se voi olla merkki siitä, että kehosi kaipaa vettä. Joten seuraavan kerran kun mielesi tekee jotain suolaista tai makeaa herkkua, yritä taltuttaa himosi lasillisella vettä. Saatat yllättyä tuloksista.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja