Myös suomalaiset juomayritykset varautuvat nyt koronakriisin aiheuttamiin haasteisiin. Tunnetut tislaamot ovat ryhtyneet tuottamaan käsidesiä alkoholijuomien rinnalla. Helsingin Teurastamolla toimivan The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpinen kertoo, miten poikkeustilanne näkyy juomayrityksessä.
Koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila vaikuttaa nyt lähes jokaiseen suomalaiseen jollain tavalla. Kerroimme aiemmin, miten ravintola-ala on ajautunut katastrofaaliseen tilanteeseen, kun asiakkaat ovat vetäytyneet koteihinsa, eivätkä käy ulkona syömässä. Osa ravintoloitsijoista on tosin kehitellyt vaihtoehtoisia konsepteja selviytyäkseen pahimmilta vaurioilta: Helsingissä esimerkiksi Michelin-ravintola Oraa pyörittävä keittiömestari Sasu Laukkonen vaihtoi fine diningista sushiin, Henri Alén puolestaan myy karjalanpaistia kotiinkuljetettuna.
Ravintola-alan lisäksi koronakriisin vaikutukset tuntuvat myös juomabisneksessä. Esimerkiksi suomalaisten tislaamojen ravintolamyynti on hetkellisesti seisahtunut.
– On se vaikuttanut kaikkiin. Ehkä eniten tietysti se, että ravintolat ja baarit ovat pääosin sulkeutuneet, joten siinä iso osa asiakkaista kaikkosi – tai siis toivottavasti siirtyi myöhempään tulevaisuuteen, kertoo The Helsinki Distilling Companyn master blender .


