Mainos
Mainos

Giniä ja käsidesiä kansalle – näin suomalaistislaamot pyristelevät koronakriisissä: "Alkoissa kauppa käynyt aika hyvin"

Myös suomalaiset juomayritykset varautuvat nyt koronakriisin aiheuttamiin haasteisiin. Tunnetut tislaamot ovat ryhtyneet tuottamaan käsidesiä alkoholijuomien rinnalla. Helsingin Teurastamolla toimivan The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpinen kertoo, miten poikkeustilanne näkyy juomayrityksessä.

Koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila vaikuttaa nyt lähes jokaiseen suomalaiseen jollain tavalla. Kerroimme aiemmin, miten ravintola-ala on ajautunut katastrofaaliseen tilanteeseen, kun asiakkaat ovat vetäytyneet koteihinsa, eivätkä käy ulkona syömässä. Osa ravintoloitsijoista on tosin kehitellyt vaihtoehtoisia konsepteja selviytyäkseen pahimmilta vaurioilta: Helsingissä esimerkiksi Michelin-ravintola Oraa pyörittävä keittiömestari Sasu Laukkonen vaihtoi fine diningista sushiin, Henri Alén puolestaan myy karjalanpaistia kotiinkuljetettuna

Ravintola-alan lisäksi  koronakriisin vaikutukset tuntuvat myös juomabisneksessä. Esimerkiksi suomalaisten tislaamojen ravintolamyynti on hetkellisesti seisahtunut. 

– On se vaikuttanut kaikkiin. Ehkä eniten tietysti se, että ravintolat ja baarit ovat pääosin sulkeutuneet, joten siinä iso osa asiakkaista kaikkosi – tai siis toivottavasti siirtyi myöhempään tulevaisuuteen, kertoo The Helsinki Distilling Companyn master blender Kai Kilpinen.

The Helsinki Distilling Company tuottaa Helsingin Teurastamolla sijaitsevalla tislaamollaan muun muassa giniä. Poikkeustilanteen vuoksi yritys on kuitenkin joutunut keksimään myös uudenlaisia ansaintamallia, vaikka kauppa käykin Alkoissa Kilpisen mukaan ainakin vielä aika hyvin.

Nyt tislaamolla valmistetaan kuitenkin myös käsidesiä.

– Käsidesistä on pulaa meillä ja maailmalla, joten ajattelimme, että mekin sitä alamme nyt tuottamaan. Meillä on täällä osaaminen ja laitteistot. 

Suomessa myös esimerkiksi ginistään tunnettu Kyrö Distillery Company on lähtenyt nyt mukaan käsidesibisnekseen. 

Miten koronakriisi kaiken kaikkiaan vaikuttaa juoma-alaan? Ostavatko ihmiset vielä juomia Alkosta? Katso videolta The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpisen haastattelu.


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.