Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaiset baarimikot listaavat: Älä ikinä toimi näin baarissa – "voi olla, että jätetään palveleminen kokonaan väliin"

Vaikka juomaa ei heti saisikaan, kannattaa muistaa maltti.
Vaikka juomaa ei heti saisikaan, kannattaa muistaa maltti.Shutterstock
Julkaistu 14.11.2015 18:07

Janiko Kemppi

janiko.kemppi@mtv.fi

Näin saat parasta palvelua baaritiskillä – viheltelyn välttämisen lisäksi tulee muistaa myös muita tärkeitä käytöstapoja

Pikkujouluhuumassa saattavat käytöstavat helposti unohtua. Makuja.fi keräsi baarimikkojen vinkit baarikäyttäytymiseen.

Eikö baarimikko palvellutkaan sinua, vaikka olit jonossa seuraava? Syynä voi olla epäkohtelias käytöksesi, joten kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin seikkoihin baaritiskillä.

Ole rauhallinen

Baaritiskillä myyjän huomion saamiseksi on keksitty mitä ihmeellisempiä keinoja. Hyvä vinkki on odottaa omaa vuoroa rauhassa.

– Odottaminen voi tuntua pitkältä, varsinkin jos edellisestä drinkistä on pieni tovi. Kyllä se odotusaika on loppupeleissä erittäin lyhyt. Viheltely, napsuttelu ja käden heiluttaminen eivät kuulu hyviin tapoihin, jyväskyläläisen olutravintola Harry´sin ravintolapäällikkö Mikko Paajanen kertoo.

– Baarimikot tekevät töitä molemmilla käsillä ja niin nopeasti ja hyvin kuin ehtivät. Ei kannata hätääntyä, vaikka juomaa ei heti saisikaan. Varsinkin drinkkienteossa menee aikaa, turkulaisen Bar4:n ravintoloitsija Sakke Mäkinen lisää.

Mieti tilaus etukäteen

Tilausta kannattaa miettiä jo etukäteen. Näin säästät niin omaa kuin muidenkin asiakkaidenkin aikaa. Varsinkin pikkujouluaikana tämä korostuu.

– Pikkujouluisin ollaan yleensä liikkeellä isolla porukalla. Parasta palvelua saa niin, että tilataan koko seurueelle kerralla. Koko toiminta hidastuu, jos aletaan vasta jokaisen omalla kohdalla miettimään juomia. Tilausta tulisi miettiä etukäteen, Paajanen muistuttaa.

Myös Mäkisen mukaan tulisi tietää hyvissä ajoin, mitä tilaa.

– Parasta palvelua saa olemalla valmis, kun oma vuoro koittaa.

Käytöstavat kunniaan

Oululaisen ravintola Café Kuluman ravintolapäällikkö Petri Määttä korostaa hyviä käytöstapoja.

– Parasta palvelua saa sillä, että käyttäytyy hyvin. Käyttäytyy asiallisesti varsinkin muita asiakkaita kohtaan. Pahin moka on se, että mennään länkyttämään siihen vieruskaverille tai naapuripöytään.

– Työasiat kannattaa myös puida muualla kuin pikkujouluissa, Määttä lisää.

Älä sorru tällaiseen käyttäytymiseen

Sormien napsuttelu ja huutelu on monille baarimikoille tuttua. Tällainen toiminta ei kuitenkaan nopeuta juoman saamista.

– Kortin vilauttaminen ja muutenkin itsensä esiintuominen on aikalailla viimeinen niitti. Voi olla, että jätetään palveleminen kokonaan väliin tällaisen käytöksen takia, kertoo helsinkiläisen ravintola Groteskin pääbaarimikko Jesse Teerenmaa.

Myös tamperelaisen Bar K:n apulaisjohtajatar Mari Lähdesmäki huomauttaa samasta asiasta.

– Huutelu, sormien napsuttelu ja viheltely ärsyttää. Kyllä meillä saa palvelua siitäkin huolimatta, mutta tällainen toiminta ärsyttää varsinkin silloin, kun on kiire. Parhaiten palvelua saa olemalla hymyileväinen ja odottamalla vuoroaan. Kyllä me huomaamme jokaisen ihmisen, joka tiskillä on.

Lisää aiheesta:

Pahimmat ja törkeimmät asiat, joita asiakkaat tekevät ravintoloissa – ethän ikinä toimi näin?10 käskyä baarikäyttäytymiseen suomalaisille: Älä ikinä tee näin baaritiskillä! Kokenut baarimestari paljastaa: Älä toimi näin baaritiskillä – ja saat juomasi nopeammin!10 käskyä baarikäyttäytymiseen suomalaisille: Älä koskaan tee näin!Työntekijät varoittavat: Näitä asioita ei kannattaisi koskaan tehdä baarissaBaarikäyttäytymisen kymmenen käskyä suomalaisille: Älä koskaan...
RavintolatJuomatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • Eilen10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • 31.10.15:05
    Huijaukset

    Poliisi: Tampereen feikkiravintolaa operoitiin Afrikasta

  • 30.10.13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • 30.10.11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin