Alkon myydyin tuote valloittaa maailmaa: Lonkeroa saa pian myös muualta Euroopasta

18125262
Hartwallin lonkero on Suomessa Alkon myydyin tuote. Lehtikuva

Suomessa suosittua lonkeroa ryhdytään viemään myös Euroopan markkinoille, tiedottaa Hartwall.

Helsingin vuoden 1952 olympialaisiin kehitetty Hartwall Original Long Drink eli lonkero valloittaa nyt myös Euroopan markkinat. Juoman myynti käynnistyy huhtikuun alussa ensin Ruotsissa Systembolagetissa, jonka jälkeen lonkeron Euroopan valloitus jatkuu Alankomaissa sekä Belgiassa. Hartwall on allekirjoittanut mittavat jakelusopimukset sekä Alankomaissa että Belgiassa ja näissä maissa jakelu käynnistyy toukokuussa. Hartwallin tarkoituksena on laajentaa vientiä ja vahvistaa markkinoita myös Virossa.

Helsingin vuoden 1952 olympialaisiin kehitetty Hartwall Original Long Drink on Alkon myydyin tuote, jota on jo vuosia toivottu myyntiin Suomen ulkopuolelle.  Hartwall uskoo vahvasti aidon lonkeron menestyspotentiaaliin maailmalla.

Ruotsinsuomalaisten pitkä odotus palkitaan

Ruotsissa Hartwall Original Long Drink tulee Systembolagetin uutuustuotteiden lanseerauksen käytännöistä johtuen aluksi tilausvalikoimaan. Tavoitteena on  kuitenkin saada tuote osaksi Systembolagetin pysyväisvalikoimaa 1.7.2015 alkaen. Jotta tavoitteeseen päästään, juomaa tulee myydä ensimmäisen kolmen kuukauden ajan noin 6 000 tölkkiä kuukaudessa. Alkuvaiheessa kohderyhmänä ovat etenkin ruotsinsuomalaiset, joita asuu Ruotsissa satojatuhansia.

– Ruotsinsuomalaiset ovat odottaneet aitoa lonkeroa jo pitkään, mutta myös ruotsalaiset tuntevat suomalaisten suosikkijuoman. Uskomme vahvasti, että ruotsalaiset löytävät aidon lonkeron – ja ihastuvat siihen kuten suomalaiset, Hartwallin vientijohtaja Matti Ristola kertoo.

Lonkero jo tuttua Alankomaissa

Hartwall Original Long Drink -juoman vienti Alankomaihin käynnistyi vuonna 2013 kun kaksi hollantilaista lonkeronystävää alkoi viedä juomaa myyntiin hollantilaisbaareihin. Syksyllä 2014 parivaljakko osallistui paikallisen Ahold-kaupparyhmittymän pitchauskilpailuun, jossa aito lonkero valikoitui sadoista uutuustuote-ehdokkaista finalistien joukkoon – sekä myyntiin Albert Heijn -ketjun kauppoihin.

Yhteistyössä Hartwallin kanssa Hakvoort ja de Stigter kasvattivat aidon lonkeron jakelunverkon muutamasta amsterdamilaisbaarista valtakunnallisesti noin sataan baariin ja ravintolaan.

– Ihastuimme aitoon lonkeroon vieraillessamme Suomessa ja uskoimme heti sen menestyspotentiaaliin Alankomaissa. Juoma on täysin uniikki ja sillä on kiinnostava tarina. Tämä oli myös yksi syy menestyksellemme Aholdin kilpailussa, vakuuttavat Hugo Hakvoort ja Adriaan de Stigter.

Lonkero tulee Alankomaissa myyntiin lähes 400 Albert Heijn -myymälään ja sopimuksen myötä myös kymmeniin myymälöihin flaaminkielisessä Belgiassa. Albert Heijn -ketjun markkinaosuus Alankomaissa on 34 prosenttia.

– Hartwall Original Long Drink on maailman ensimmäinen valmis juomasekoitus ja se tehdään edelleen alkuperäisreseptillä: greippilimonaadista ja ginistä, toteaa Hartwall Original Long Drink tuotepäällikkö Heidi Päiväniemi.

Lähde: Hartwall

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.