Alko on julkaissut perinteiseen tapaan edellisvuoden myyntitilastot ja myydyimmät tuotemerkit. Tilastot paljastavat kahden tuoteryhmän kasvattaneen viime vuonna suosiotaan suomalaisten keskuudessa.
Vuonna 2019 Alkosta ostettiin 82 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Koko vuoden osalta roseeviinien kysyntä nousi reilut 8 prosenttia ja alkoholittomien noin 12 prosenttia. Muiden tuoteryhmien osalta myynti kuitenkin laski. Alkoholittomien tuotteiden myynti (533 000 litraa) ohitti viime vuonna ensi kertaa siiderien (468 000 litraa) myynnin.
– Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota omaan hyvinvointiin, joka muuttaa juomakulttuuria miedompaan ja vastuullisempaan suuntaan. Tämä selittää muun muassa alkoholittomien kysyntää. Myös laadukkaammat juomavalinnat ovat selkeästi havaittava trendi. Esimerkiksi samppanja jatkaa suosionsa kasvattamista ja siitä haetaan hieman kuplivaa luksusta elämään, sanoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.
Punaviinit myydyin tuoteryhmä
Tuoteryhmistä vuonna 2019 myytiin eniten punaviinejä (21,8 miljoonaa litraa) ja valkoviinejä (20,8 miljoonaa litraa).
Chile pitää punaviineissä edelleen ykkössijaa Portugalin haastaessa Italiaa ja Espanja. Eteläafrikkalaisten viinien kysyntä on puolestaan selkeässä laskussa. Valkoviineissä suosituimmat alkuperämaat ovat Chile, Saksa ja Italia.

