Mainos
Mainos

Akseli otti riskin ja käytti viimeiset 150 euroa julisteisiin – neljä vuotta myöhemmin hänen menestysravintolassaan on paistettu jo miljoona burgeria

Burgerimiehenä tunnettu kokki Akseli Herlevi ei vielä neljä vuotta sitten olisi voinut uskoa, kuinka menestyksekkääksi miehen perustama hampurilaisravintola kasvaisi. 

Yllä olevalla videolla burgerimies Akseli Herlevi kokkaa burgereita yhdessä Valtteri Bottaksen kanssa Belgian Spassa.

Neljä vuotta sitten Top Chef -kilpailun voittaja, kokki Akseli Herlevi näki pääkaupunkiseudulla yhden selkeän puutteen ravintolatarjonnassa: mistään ei hänen mielestään saanut hinta-laatusuhteeltaan loistavaa hampurilaista. Niinpä hampurilaisiin erikoistunut ja niitä rakastava kokki päätti itse perustaa sellaisen. Ravintolan nimeksi valikoitui Naughty BRGR. 

– Helsingissä melkein jokainen ravintola myy hampurilaisia ja siitä onkin tullut eräänlainen mittari ravintolan tasosta. Suomessa ei ole yhtäkään kansainvälisesti laadukasta olut- ja burgeriravintolaa. Valitettavasti suurin osa on täyttä kuraa vieläkin. Siksi avaan ravintolan, josta saa aina törkeän hyviä burgereita kohtuulliseen hintaan, Herlevi kertoi uudesta ravintolaideastaan vuonna 2015.

Viimeiset 150 euroa julisteisiin

Vaikka Herlevillä oli kova usko ideaansa, hän ei kuitenkaan voinut etukäteen ennustaa menestymistä keskellä Helsingin keskustan hinnakkaita vuokraneliöitä. Burgerimies otti kuitenkin riskin ja sijoitti tuolloin viimeiset pennosensa ravintolan mainosjulisteisiin.

– Tästä kuvasta on aikaa muutama vuosi. Teemu Lautamies tekas julisteen ja kaikki 150e mitä mulla silloin oli, meni näihin Virosta tilattuihin julisteisiin ja siihen, että joku levitteli näitä pitkin kaupunkia. Naughty BRGR ei vielä ollut olemassa muuten kuin meikäläisen pääkopassa, mutta oli menossa Streat Eats -tapahtumaan, Herlevi kertoo tuoreessa somepäivityksessään.

Herlevi tunnustaa jännittäneensä "p*rkeleesti" etukäteen ihmisten suhtautumista hänen tekemiinsä burgereihin. Steat Eats -tapahtuma osottautui menestykseksi ja kasvatti Herlevin itseluottamusta ravintolan perustamisen suhteen. Lopulta sopivat tilat ensimmäiselle Naughty BRGR -ravintolalle löytyivät Helsingin Lönnrotinkadulta ja tuhman burgeriravintolan avajaisia vietettiin vuoden 2015 lopulla. Asiakkaita riitti alkuhuuman kadulle kiemurtelevien jonojen jälkeenkin ja seuraavana vuonna Herlevi jo laajensikin ravintolansa toimintaa Tampereelle. Seuraavan vuorossa oli Turku ja sitten Jyväskylä. 

Vuonna 2017 Herlevin burgeriravintola aiheutti myyntipiikkejä myös ruoan tilauspalvelu Woltissa. Kyseisenä vuonna myydyin ravintola-annos Helsingissä oli Naughty Burger -hampurilaisravintolan NYC Cheese Burger.

– Woltissa ei ollut nähty aiemmin sellaista ilmiötä kuin Naughtyn aloittaminen palvelussa. Myynti pomppasi saman tien mestaruusluokkaan. Ja eniten kaikesta on myyty NYC Cheese Burgeria, Woltin yksi perustajista, Juhani Mykkänen kertoi tuolloin Woltin blogissa.

Vuonna 2018 Naughty BRGR -ravintolaketjulle nimettiin uusi toimitusjohtaja, Burger King ja Wayne’s Coffee -ketjut Suomeen lanseerannut Mikko Mollberg. Naughty-yrittäjä Herlevi kertoi tuolloin myös kansainvälistymisaikeista:

– Olen avoimesti kertonut, että Naughty BRGRin tarkoitus on olla maailman paras premium-tason hampurilaisravintola. Sitä varten meidän pitää olla alallamme Suomen arvostetuin, ja samalla asteittain kansainvälistyä. Mollberg on oikea henkilö luotsaamaan meitä tavoitteissamme.

Miljoonan burgerin raja ylitetty

Herlevin mukaan burgerimaailma on muuttunut aika lailla neljässä vuodessa ja buumin ansiosta myös Suomeen on perustettu kilpaa uusia hampurilaisravintoloita. 

– Trendi on muuttunut sillä tavalla ainakin, että on tullut useita muita pelureita kentälle, ja osa niistä on erikoistunut johonkin tiettyyn lajiin tai tekotapaan, kuten pelkästään vegaanisiin tai vaikka hiiligrillattuihin pihveihin. Itse olen samaa mieltä kuin aiemminkin, että se elämys ratkaisee. Siinä on paljon muutakin kun pelkkä hiiligrillin maku. Ja varmasti burgereita syödään nyt enemmän kuin koskaan aikasemmin, Herlevi kertoo MTV:lle. 

Hän sanoo olevansa edelleen yllättynyt siitä, miten Naughtysta kasvoi näinkin iso ilmiö. Vuonna 2018 ravintolaketjun liikevaihto oli viiden miljoonan euron luokkaa.  Herlevin kehittelemiä Naughty-tuotteita myydään Keskon kaupoissa ja mies itse tähditti Sub-kanavalla pyörinyttä Burgerimies-ohjelmaa

– En olisi alussa uskonut että tämä kasvaa tähän mittakaavaan. Toki aika pian ekan raflan avaamisen jälkeen tajusin, että tässä on käsissä aikamoinen mahdollisuus. 

Naughtyssa meni tällä viikolla rikki miljoonan paistetun burgerin kunnioitettava raja. Sen kunniaksi ketjun ravintoloissa on käynnissä arvonta, jossa voi voittaa itselleen koko vuoden burgerit. Palkintona on siis 365 burgeria, jotka voi syödä vuoden aikana pikku hiljaa tai järjestää vaikka isot burgerijuhlat kavereilleen. 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja