9 asiaa, jotka asiakkaissa ärsyttävät – ravintolatyöntekijät paljastavat

asiakas, ravintola
Peruskohteliaisuus on hyvä muista ravintolassakin. Shutterstock

Vinkki: Ravintolan työntekijät arvaavat kyllä, milloin esität allergista.

Citylab-sivusto vietti aikaa ravintoloiden työntekijöiden kanssa, ja otti selvää, mitkä asiakkaiden tekemät asiat ärsyttävät eniten. 

Sorrutko sinä näihin?

1. Esität ruoka-allergikkoa

Monilla ihmisillä on erilaisia ruoka-allergioita, jotkut niistä vakaviakin. Monissa ravintoloissa allergikkoja infotaankin hyvin. Mutta moni ravintola-asiakas väittää olevansa esimerkiksi gluteenille herkkä, vaikka näin ei olisikaan. Siksipä ravintolatyöntekijät voivatkin suhtautua kyynisesti tiettyihin allergioihin. Zazie-ravintolan omistaja Jennifer Piallat toteaa, että hän haluaa henkilökuntansa voivan olettaa asiakkaan saavan anafylaktisen shokin syödessään jotain tiettyä ruokaa – ei, että hänellä ilmenee pientä turvotusta seuraavana päivänä.

2. Kirjoitat ruokalistan uudelleen

Valeallergioihin liittyen ravintolatyöntekijöitä kismittää myös asiakkaiden tarve vaihtaa lisukkeita ja mausteita, pyytää asioita, joita ei ole ruokalistalla, tai muuten vain muutella tarjolla olevia ruokia, jotta ne sopisivat asiakkaan kapeaan makuun. Joskus ravintolatyöntekijöistä voi jopa tuntua siltä, ettei ruokalistaa ole asiakkaan silmissä olemassakaan, mikä puolestaan on loukkaus kokkeja kohtaan.

– En sano, että ateriani ovat täydellisiä tai jotain taideteoksia, mutta ne on suunniteltu etukäteen ja harkittuja, sanoo Little Sparrow Cafen kokki Eric Samaniego.

Joskus asiakkaat vaikuttavat siltä, etteivät he ole lukeneet ruokalistaa lainkaan. Kannattaa myös muistaa, että pienikin muutos annokseen voi olla kohtuuton työ keittiön henkilökunnalle.

– Et ole niin erityinen, Piallat huomauttaa.

3. Et kunnioita varauksia

Piallat'n mukaan Zaziessa 30 prosenttia pöytävarauksista jää käyttämättä, ja 20 prosenttia ihmisistä saapuu varattuun pöytäänsä myöhässä. Kun ravintola pitää pöytää tyhjillään, se menettää rahaa. 

– Ihmiset unohtavat, että tämä on liiketoimi, ja kun menetät asiakkaita parhaaseen aikaan, se koskettaa isosti, kokki David Santos newyorkilaisesta Louro-ravintolasta kertoo.

– Se on myös epäreilua ihmisille, jotka olisivat tehneet varauksen, mutta sitä pidettiinkin varattuna jollekulle, joka tiesi, ettei ehkä tulisikaan ruokailemaan.

4. Olet pihi

Piheys ei kannata. Esimerkiksi San Antoniossa sijaitsevassa Cured-ravintolassa, jossa veloitetaan leivästä, asiakkaat pyytävät säännöllisesti "ilmaisia asioita", kertoo kokki Steve McHugh. Paras tapa olla vaikuttamalta pihiltä? Tutustu ravintolan konseptiin ennen kuin menet ruokailemaan. Jos ruokalistan hinnat saavat sinut kiemurtelemaan, älä mene kyseiseen ravintolaan. Yksinkertaista.

5. Et pysty edes alkeellisiin käytöstapoihin

Ravintolat pyrkivät miellyttämään asiakkaitaan, mutta älä unohda, että syödessäsi ulkona olet vieras jonkun toisen ruokailuhuoneessa. Ravintolakokemuksen sosiaalisiin sääntöihin kuuluu se, että olet tietoinen vaikutuksestasi viereisiin pöytiin. Älä siis ainakaan huuda, normaali äänenvoimakkuus on hyvä paikka aloittaa kohteliaisuuden harjoittaminen. 

Kiinnitä myös huomiota siihen, kauanko pidät pöytää varattuna, äläkä ainakaan jää juomaan viimeistä viinilasiasi pöytään pitkään sen jälkeen, kun ravintola on mennyt virallisesti kiinni.

6. Olet ilkeä

Tietämättömyys on yksi asia, mutta ilkeys on aivan toinen juttu. Ehkä et huomaa sitä itse lähettäessäsi risottosi takaisin keittiöön, mutta äänensävysi ja kokonaisvaltainen käytöksesi tarjoilijaa kohtaan voi olla loukkaavaa ja töykeää. Asiakkaat ovat pitkälti myös itse vastuussa positiivisesta ruokailukokemuksestaan, sanoo I'm Your Server Not Your Servant -kirjan kirjoittanut Patrick Maguire. Maguire muistuttaa, että empatialla pääsee pitkällä.

– Jos kaikki viettäisivät vähän aikaa suuren yleisön vihan vastaanottavassa päässä, maailma olisi paljon armollisempi, kärsivällisempi ja nöyrempi paikka.

7. Et luota ammattilaisiin

Olet päättänyt mennä syömään mukavaan ravintolaan sen sijaan, että tekisit ruokaa kotona. Siitä huolimatta pyydät ruokasuosituksia tarjoilijalta vain jättääksesi sen huomiotta tai hukutat annoksesi suolaan ennen kuin olet edes maistanut sitä.

Little Sparrow'n Samaniego huomauttaa, että ravintoloissa maistetaan kaikkea ennen tarjoilua. 

– Vähintä, mitä voit tehdä, on se, että maistat ennen kuin "teet siitä omannäköisesi".

8. Et jätä tarpeeksi tippiä

Tämän ei pitäisi olla enää ongelma. Vai pitääkö muistuttaa, kuinka vähän tarjoilijoille loppujen lopuksi maksetaan? Etenkin ulkomailla tipit ovat tärkeä ja oleellinen osa tarjoilijoiden tienestejä. Jos et jätä lainkaan tippiä, tai jätät vain roposia, vaikutat pihiltä tai tyhmältä, täräyttää CityLabin haastattelema kahdessa bostonilaisravintolassa opintojen ohella työskentelevä Charlotte.

9. Valitat typeristä asioista netissä

Ravintola-arvostelusivustot voivat olla ravintoloiden pahimpia vihollisia. Sivustot antavat todella helpon mahdollisuuden kritisoida ravintolaa liki anonyymisti, vaikka ravintolassa olisi käyty vain kerran. Pahimmassa tapauksessa ravintolalle ei ole annettu sitä yhtäkään mahdollisuutta, vaan huonoja arvosteluja viljellään siitä huolimatta.

Lähde: CityLab

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat