YTV vaatii VR:n monopolin purkamista

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV) vaatii, että VR:n yksinoikeus kotimaiseen rautatieliikenteeseen puretaan. YTV haluaa itselleen rataverkon käyttöoikeuden pääkaupunkiseudun henkilölähiliikenteessä.

YTV:n hallitus on ottanut kantaa esitykseen uudeksi rautatielaiksi, jolla luodaan edellytyksiä rataverkon avaamiseksi kilpailulle. Esitys pohjaa valmisteilla olevaan EU-lainsäädäntöön. Toistaiseksi lakiesitys rajaa kilpailuttamisen EU:n sisäiseen kansainväliseen tavaraliikenteeseen. VR Osakeyhtiölle jäisi yhä yksinoikeus kotimaiseen liikenteeseen, koska lakiesitys lähtee siitä, että rataverkon käyttöoikeus voidaan antaa vain rautatieyritykselle.

YTV huomauttaa, että EU-direktiiviehdotuksen mukaan rataverkon käyttöoikeuden voi saada myös viranomainen tai muu yhteisö, jolla on liikenteen järjestämisvastuu. Nykyisin YTV tilaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteen.

VR:n etuoikeus YTV:n mukaan outo

YTV ei hyväksy myöskään lakiin esitettyä etuoikeusjärjestelyä, joka koskee ratakapasiteetin jakoa. Lakiehdotus antaa etusijan pitkän matkan henkilö- ja tavaraliikenteelle. Alueellinen henkilöliikenne on esityksen mukaan toissijaista. YTV pitää outona sitä, että etuoikeusjärjestelyä perustellaan mm. VR:n liikennesuunnittelun lähtökohdilla.

Oikea lähtökohta ei voi olla se, että ratakapasiteetin jako lähtee yhden rautatieyrityksen tarpeista, YTV ihmettelee. YTV vaatii, että jos etuoikeusjärjestely on ylipäänsä tarpeen, niin pääkaupunkiseudun henkilöliikenne määritellään ainakin tasavertaiseksi muun henkilöliikenteen kanssa. Lisäksi sille tulee YTV:n mielestä antaa etusija tavaraliikenteeseen nähden.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat