"Yritysten ei käytännössä tarvitse vähentää päästöjään yhtään" – Professori lyttää EU:n uuden päästökauppasovun

EU:n ympäristöministerit ovat päässeet sopuun päästökauppadirektiivin uudistamisesta. Suomalaisprofessorin mukaan nyt sovitut uudistukset eivät paranna tilannetta lainkaan.

Eilen sovitut uudistukset koskevat päästökaupan neljättä kautta vuosina 2021-2030. Tähän asti päästöoikeuksista on ollut ylitarjontaa ja oikeuksien hinta on jäänyt alhaiseksi. 

– Ne eivät korjaa isointa ongelmaa päästökaupassa eli sitä, että suhteessa tarpeeseen jaetaan jatkossakin liikaa päästöoikeuksia, toteaa Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja ja Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen.

Ministerit sopivat, että vuosittain jaettavien päästöoikeuksien määrä pienenee 2021 lähtien vuosittain 2,2 prosenttia nykyisen 1,74 prosentin sijaan.

"Päästöoikeuden hinta ei nouse"

– Läpi meni 2,2 prosentin leikkuri, mutta tiedetään hyvin, että silloin jää iso määrä päästöoikeuksia käyttämättä ja silloinhan hinta ei sieltä nouse.

– Viidellä eurolla ei hankita sellaisia investointeja energiasektorille, että päästöt vähenisivät, kuittaa Ollikainen.

Käytännössä yritysten ei tarvitse vähentää päästöjään.

– Leikkurin olisi pitänyt olla selvästi suurempi, vähintään 2,6 prosenttia. Laskelmiemme mukaan päästöoikeuksien kumuloituva ylijäämä on vuonna 2030 1700 miljoonaa päästöoikeutta. Se on hirmuinen määrä.

– Yritysten ei tarvitse käytännössä ponnistella yhtään eikä siis vähentää päästöjään yhtään. Päästöoikeuden hinnan nousupaine on todella mitätön, pahoittelee Ollikainen.

"Lepsuilusta seuraa ongelmia" 

Ollikaisen mukaan päästöoikeuden hinnan pitäisi olla huomattavasti nykyistä viittä euroa korkeampi.

– Tällä hetkellä päästöoikeuden hinnan pitäisi olla 20-25 euron luokkaa, jotta saavutettaisiin tavoite, joka on asetettu vuodelle 2050 eli vähintään 80 prosentin päästövähennystavoite.

Professori ennakoi, että kun nyt lepsuillaan, seuraa ongelmia tulevaisuudessa.

–  Tulee hirmuinen hätä, ei ehditä tehdä investointeja ja synnytetään sotkua tulevaan. Päästövähennykset pitää tehdä selvästi nopeammalla aikataululla myöhemmin. Kansalaiset joutuvat kantamaan suurempaa vastuuta päästövähennyksistä juuri sen takia, että päästökauppasektoria eli yrityksiä kohdellaan silkkihansikkain.

"Hiilivuodosta ei ole todisteita"

Jatkossakin hiilivuotoriskille alttiilla toimialoilla yrityksille jaetaan ilmaisia päästöoikeuksia.

– On täysin harhainen mielikuva, että olisi joku hiilivuoto-ongelma. Mikään taho ei ole tutkimuksissa löytänyt merkittävää hiilivuotoa esiintyneen. Asiaa on tutkittu niin EU:ssa, OECD: ssä kuin Suomessakin. Komission alkuperäinen linja, että asteittain siirrytään siihen, että kaikki maksavat päästöoikeuksista, olisi ollut hyvä, sivaltaa Ollikainen.

Ollikaisen mukaan EU:n ilmastopolitiikasta puuttuu kunnianhimo.

– EU on kadottanut kunnianhimoisuuden ja aloitteellisuuden ja kykynsä tehdä sellaista ilmastopolitiikkaa, mitä kiihtyvä ilmastonmuutos nyt edellyttäisi. EU ei ole ilmastojohtaja. Kiina tekee nyt radikaalimpia toimenpiteitä kuin Unioni. EU:n kyky ja halu toimia ei esiinny edukseen, Ollikainen harmittelee.

Lue myös:

    Uusimmat