Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

”Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään” – Kiekkoseura TPS ja Finlayson kohahduttivat ottamalla kantaa

7:41Maine pelissä - saako yritys ottaa kantaa?
Julkaistu 30.08.2017 08:45
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, mutta yhä useammin tämän toiminnan ohessa se saattaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun – ja hyötyä siitä.

Viime lauantaina turkulaisseura TPS otti kantaa Twitterissä seksuaalisen tasa-arvon puolesta Turku Pride -tapahtuman kunniaksi, ja herätti keskustelua puolesta ja vastaan.

Viestintätoimisto Tekirin hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa toteaa, että yritys ottaa yhteiskunnallisiin asioihin kantaa ottaessaan riskin, mutta muistuttaa riskin ottamisen kuuluvan yritystoimintaan muutenkin.

– Pitää ottaa huomioon se vaihtoehto, että tulee lunta tupaan myös.

Ellun Kanojen Kirsi Piha rientää väliin sanoen, ettei se ole vain huono asia.

– Se on hyvä asia, jos herättää tunteita, sitähän brändit ovat halunneet tehdä!

Jos on mieltä, ei pidä perääntyä

Pihan mukaan keskustelussa kannanotoista pohditaankin liikaa riskejä.

– Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään, hän sanoo.

– Isompi riski on, että on hiljaa ja katselee, kun muut ovat mieltä asioista, mitkä ovat meille tärkeitä. Jotta olet yrityksenä olemassa, sinun on oltava niissä samoissa keskusteluissa missä me ihmisetkin olemme.

Jos keskustelu kannanoton seurauksena kuohahtaa, ei Pihan mielestä kannata pelästyä ja lähteä perääntymään, vaan seistä mielipiteensä takana.

– Ehkä pahinta, mitä voi tehdä vähän riskialttiiseen keskusteluun lähtiessä on, että ruvetaan pakittamaan kun keskustelu alkaa. Olisi hyvä tiedostaa, mitä kaikkea tässä voi tulla ja olla suoraselkäisenä läsnä siinä keskustelussa. Se herättää luottamusta ja kiinnostusta, sattui olemaan samaa mieltä vai ei.

"Pölyttynyt brändi" mielipiteillä tuoreeksi?

Yhdeksi esimerkiksi kannanottoja tehneestä yrityksestä nostettiin Finlayson, joka on kampanjoissaan tehnyt näkyväksi sukupuolten välistä palkkaeroa, lopettanut yhteistyön MV-lehti-kytköksistä epäiltyyn tavarataloketju Kärkkäiseen ja kerännyt mainetta valmistamalla Tom of Finland -kuosisia tuotteita.

Saukkomaa toteaakin tempausten tukevan yrityksen liiketoimintaa, ja Finlaysonin ylittäneen kampanjoillaan jopa uutiskynnyksen. Toisaalta esimerkiksi Kärkkäisen kanssa lopetettu yhteistyö myös vähensi liikevaihtoa siltä osin.

– Se täytyy muistaa, että Finlayson oli kutakuinkin pölyttynyt ja unohtunut brändi, jonka olemassaoloa kärjistettynä kukaan ei suurin piirtein muistanut. Olemalla mukana meille ihmisille tärkeässä yhteiskunnallisessa keskustelussa, he olivatkin yhtäkkiä jälleen relevantti brändi, Piha pohtii.

Hänen mukaansa yritys onkin onnistunut rakentamaan bisneksensä tämän huomion ympärille. Näin yritys voi paitsi tuoda vastuullisuuttaan näkyväksi, myös kehittää liiketoimintaansa.

Videolla Saukkomaa myös kertoo, miten ulkomaiset urheilutoimijat ovat mielipidekeskustelussa Suomea edellä, ja Piha kertoo, miten Yhdysvalloissa esimerkiksi yritysten kannanotot Trumpin maahanmuuttopolitiikkaa vastaan voivat olla keino saada parhaat työntekijät yrityksen palvelukseen. 

Lisää aiheesta:

Professori MTV:lle: "Kaikki Muskin uudistukset X:ssä näyttävät huonoilta keskustelukulttuurin kannalta"Elon Musk korvasi Twitterin elintärkeän osaston tekoälyllä – saattaa nyt kostautua pahemman kerran: "Villi länsi"Ennen yritys saattoi korostaa isänmaallisuutta, nykyään se osallistuu Pride-viikolle – "Ajan henki toisenlainen"Jysk joutui kohun keskelle työntekijän rivon vitsin vuoksi – anonyymit somekäyttäjät tekevät cancel-ilmiöstä brändeille haastavan: "Moni yritys on heikoilla"It-firma etsi töihin "Mikkoa" ja syrjintämylläkkä oli valmis – pomo kertoo, millaista oli olla kohun keskellä: "Pyysimme sitä anteeksi, ja siitäkin ihmiset pahoittivat mielensä"Suomalainen tekoälyfirma myydään USA:han – kauppahinta ehkä jopa 10 miljoonaa euroa: ”Minulla on ollut nyt kaupparahat kaksi viikkoa enkä ole ostanut niillä mitään"
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 21:59
    Korot

    Eripurainen Fed laski ohjauskorkoa

  • 19:10
    Talouskasvu

    Taloustieteen tähti laukoo kipeät faktat, miksi Ruotsin talous on valovuosia edellä Suomea – koko maata ei voi pelastaa

  • 18:45
    Talouskasvu

    Asiantuntijat: Pelko pitää Suomen talouden jalan jarrulla

  • 18:20
    Työllisyys

    Analyysi: Hallitukselle taas lisää vaikeuksia, niukkuus uhkaa jatkua

  • 17:28
    Talouskasvu

    Etla alentaa kasvuennustettaan 0,8 prosenttiin – kotitalouksien kulutus sakkaa