”Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään” – Kiekkoseura TPS ja Finlayson kohahduttivat ottamalla kantaa

Maine pelissä - saako yritys ottaa kantaa? 7:41

Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, mutta yhä useammin tämän toiminnan ohessa se saattaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun – ja hyötyä siitä.

Viime lauantaina turkulaisseura TPS otti kantaa Twitterissä seksuaalisen tasa-arvon puolesta Turku Pride -tapahtuman kunniaksi, ja herätti keskustelua puolesta ja vastaan.

Viestintätoimisto Tekirin hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa toteaa, että yritys ottaa yhteiskunnallisiin asioihin kantaa ottaessaan riskin, mutta muistuttaa riskin ottamisen kuuluvan yritystoimintaan muutenkin.

– Pitää ottaa huomioon se vaihtoehto, että tulee lunta tupaan myös.

Ellun Kanojen Kirsi Piha rientää väliin sanoen, ettei se ole vain huono asia.

– Se on hyvä asia, jos herättää tunteita, sitähän brändit ovat halunneet tehdä!

Jos on mieltä, ei pidä perääntyä

Pihan mukaan keskustelussa kannanotoista pohditaankin liikaa riskejä.

– Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään, hän sanoo.

– Isompi riski on, että on hiljaa ja katselee, kun muut ovat mieltä asioista, mitkä ovat meille tärkeitä. Jotta olet yrityksenä olemassa, sinun on oltava niissä samoissa keskusteluissa missä me ihmisetkin olemme.

Jos keskustelu kannanoton seurauksena kuohahtaa, ei Pihan mielestä kannata pelästyä ja lähteä perääntymään, vaan seistä mielipiteensä takana.

– Ehkä pahinta, mitä voi tehdä vähän riskialttiiseen keskusteluun lähtiessä on, että ruvetaan pakittamaan kun keskustelu alkaa. Olisi hyvä tiedostaa, mitä kaikkea tässä voi tulla ja olla suoraselkäisenä läsnä siinä keskustelussa. Se herättää luottamusta ja kiinnostusta, sattui olemaan samaa mieltä vai ei.

"Pölyttynyt brändi" mielipiteillä tuoreeksi?

Yhdeksi esimerkiksi kannanottoja tehneestä yrityksestä nostettiin Finlayson, joka on kampanjoissaan tehnyt näkyväksi sukupuolten välistä palkkaeroa, lopettanut yhteistyön MV-lehti-kytköksistä epäiltyyn tavarataloketju Kärkkäiseen ja kerännyt mainetta valmistamalla Tom of Finland -kuosisia tuotteita.

Saukkomaa toteaakin tempausten tukevan yrityksen liiketoimintaa, ja Finlaysonin ylittäneen kampanjoillaan jopa uutiskynnyksen. Toisaalta esimerkiksi Kärkkäisen kanssa lopetettu yhteistyö myös vähensi liikevaihtoa siltä osin.

– Se täytyy muistaa, että Finlayson oli kutakuinkin pölyttynyt ja unohtunut brändi, jonka olemassaoloa kärjistettynä kukaan ei suurin piirtein muistanut. Olemalla mukana meille ihmisille tärkeässä yhteiskunnallisessa keskustelussa, he olivatkin yhtäkkiä jälleen relevantti brändi, Piha pohtii.

Hänen mukaansa yritys onkin onnistunut rakentamaan bisneksensä tämän huomion ympärille. Näin yritys voi paitsi tuoda vastuullisuuttaan näkyväksi, myös kehittää liiketoimintaansa.

Videolla Saukkomaa myös kertoo, miten ulkomaiset urheilutoimijat ovat mielipidekeskustelussa Suomea edellä, ja Piha kertoo, miten Yhdysvalloissa esimerkiksi yritysten kannanotot Trumpin maahanmuuttopolitiikkaa vastaan voivat olla keino saada parhaat työntekijät yrityksen palvelukseen. 

Lue myös:

    Uusimmat