Yllätyskäänne! Mercedes vetäytyi FIAn ja Ferrarin vastaisesta rintamasta – isot pomot istuivat yhdessä alas

Seitsemän F1-tallia, mukaan lukien Mercedes, ilmaisi puolitoista viikkoa sitten tyytymättömyytensä FIAn päätökseen Ferrarin moottoreihin liittyneessä tutkinnassa. Nyt rintamassa on enää kuusi tallia.

Tutkimuksen taustalla olivat viime kaudella pinnalle nousseet epäilykset Ferrarin moottorin sääntöjenmukaisuudesta, siitä, kierrättikö Ferrari mahdollisesti polttoainetta ohi FIAn asentamien sensoreiden ja sai näin moottoristaan muita enemmän tehoa irti.

FIA kertoi talvitestien viimeisenä päivänä tehneensä Ferrarin kanssa salaiseksi luokitellun sopimuksen ja velvoittaneensa italialaistallin jonkinlaiseen yhdyskuntapalvelukseen rahoittamaan FIAn päästötutkimusta.

Päätöksestä ärähtäneet tallit olivat yllättyneitä ja järkyttyneitä. Ne vaativat FIAlta selitystä ja tutkimusten perusteellista avaamista. Tallit ilmoittivat olevansa valmiita jopa oikeuteen asti.

FIA palasi asiaan ilmoittamalla, että tällainen salainen sopimus on täysin sääntöjen mukainen toimintatapa, ja puheenjohtaja Jean Todt ärähti mielipiteensä ilmaisseille talleille vielä erikseen. FIAn mukaan Ferrarin moottorissa oli kyllä jotain epäselvää, mutta suoranaista sääntörikkomusta ei kyetty riittävän aukottomasti osoittamaan toteen.

Vaikka tallit olivat vielä FIAn täsmentävänkin lausunnon jälkeen tyytymättömiä, FIAn ja Ferrarin vastaiseen rintamaan kuuluu nyt enää kuusi tallia, kun Mercedes päätti jättää asian sikseen.

Taustalla kerrotaan olevan Daimler-pomo Ola Källeniuksen ja Ferrari-pomo John Elkannin keskenään käymä neuvottelu. Muun muassa Auto Bild kertoo, että Källenius ja Elkann totesivat yksissä tuumin, etteivät he halua liata F1:n ja autonvalmistajien mainetta mahdollisilla oikeustaisteluilla.

Mercedeksen täyskäännöstä voi pitää tapauksen kannalta todella merkittävänä muutoksena, sillä talli oli alun perin FIAn ja Ferrarin vastaisen rintaman selkeä johtaja. Joidenkin lähteiden mukaan juuri tallipäällikkö Toto Wolff olisi ollut se, jonka kautta tieto Ferrarin moottorin yksityiskohdista vuoti FIAn suuntaan.

Lue myös:

    Uusimmat